
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,940 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,535,556 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,857,583 |
بررسی تحلیلی سیستماتیک از اثرات کاربرد چت جی پی تی در آموزش | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 12، شهریور 1403، صفحه 9-23 اصل مقاله (543.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.70960.1136 | ||
نویسندگان | ||
حسین امانی1؛ علیرضا مطلبی نژاد* 2؛ فاطمه چوپانی3؛ محمد زارع گاچی4 | ||
1کارشناس تکنولوژی و گروه های اموزشی، اداره آموزش و پرورش شهرستان دامغان، سمنان، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سمنان، ایران. | ||
3آموزگار ابتدایی، اداره آموزش و پرورش شهرستان دامغان، سمنان، ایران. | ||
4آموزگار ابتدایی، اداره آموزش و پرورش شهرستان سبزوار، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه با گسترش علم و فناوری شاهد به کارگیری هوش مصنوعی در زندگی انسان هستیم. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی، کاربرد آن در تولید چت جی پی تی می باشد.هدف از پژوهش حاضر، ارائه تحلیلی سیستماتیک از اثرات کاربرد چت جی پی تی در آموزش، بر اساس ادبیات موجود در این حوزه می باشد. برای انجام این پژوهش از روش فراتحلیل مبتنی بر بیانیه پریزما استفاده شده است و پایگاه های داده انتخاب شده وب علم، اسکوپوس،گوگل اسکولار می باشند. جستجوی ادبیات بین ماه مه و ژوئن 2023 با شناسایی اولیه 154 رکورد انجام شد که در نهایت ۱۲ مطالعه مورد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها مبین این امر بود که ادغام هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار مکمل و پشتوانه آموزشی بزرگ در فرآیند یاددهی-یادگیری، با افزایش تجارب یادگیری و تقویت تعامل بیشتر بین دانش آموزان و معلمان، تأثیر مثبتی بر فرآیند یاددهی-یادگیری دارد. البته باید این نکته را در نظر داشت که به کارگیری و اجرای موفقیت آمیز این برنامه ، مستلزم آشنایی معلمان با عملکرد آن است. در نهایت باید گفت یافته های حاصل از این پژوهش، مبنای محکمی برای تحقیقات و تصمیم گیری های آینده در مورد استفاده از چت جی پی تی در زمینه آموزش فراهم می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ اثرات؛ تحلیل سیستماتیک؛ چت جی پی تی؛ هوش مصنوعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Systematic Analytical Review of the Effects of Using ChatGPT in Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Amani1؛ alireza motallebinejad2؛ fatemeh choupani3؛ mohammad zare gachi,4 | ||
1Technology and Training Group Expert, Damghan City Education Department, Semnan, Iran. | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Semnan, Iran. | ||
3Elementary Teacher, Damghan City Education Department, Semnan, Iran. | ||
4Elementary Teacher, Education Department of Sabzevar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Today, with the development of science and technology, we are witnessing the application of artificial intelligence in human life. One of the applications of artificial intelligence is its application in the production of GPT chat. The purpose of this research is to present a systematic analysis of the effects of the use of GPT chat in education, based on the existing literature in this field. To conduct this research, the meta-analysis method based on the PRISMA Statement was used and the selected databases are Web of Science, Scopus, and Google Scholar. A literature search was conducted between May and June 2023 with an initial identification of 154 records, and finally, 12 case studies were analyzed. The findings showed that the integration of artificial intelligence as a complementary tool and great educational support in the teaching-learning process, by increasing learning experiences and strengthening interaction between students and teachers, has a positive effect on the teaching-learning process. Of course, it should be kept in mind that the successful application and implementation of this program requires teachers to be familiar with its function. Finally, it should be said that the findings of this research provide a strong basis for future research and decisions regarding the use of GPT chat in the field of education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Effects, ChatGPT, Artificial intelligence, Systematic analysis | ||
مراجع | ||
Alonso-Arévalo, J & Quinde-Cordero, M. (2023). ChatGPT: La creación automática de textos académicos con Inteligencia artificial y su impacto en la comunicación académica y educativa. Desiderata, 6(22), 136-142.
Aromataris, E & Munn, Z. (Eds.). (2020). JBI manual for evidence synthesis. Jbi. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1166682
Ausat, A. M. A. Massang, B. Efendi, M. Nofirman, N & Riady, Y. (2023). Can Chat GPT replace the role of the teacher in the classroom: A fundamental analysis. Journal on Education, 5(4), 16100-16106. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4
Brazdil, P & Jorge, A. (Eds.). (2001). Progress in Artificial Intelligence. Knowledge Extraction, Multi-agent Systems, Logic Programming, and Constraint Solving: 10th Portuguese Conference on Artificial Intelligence, EPIA 2001, Porto, Portugal, December 17-20, 2001. Proceedings (Vol. 2258). Springer Science & Business Media.
Castillo, A. G. R. Rivera, H. V. H. Teves, R. M. V. Lopez, H. R. P. Reyes, G. Y. Rodriguez, M. A. M & Arias-Gonzáles, J. L. (2023). Effect of Chat GPT on the digitized learning process of university students. Journal of Namibian Studies: History Politics Culture, 33, 1-15.
Diego Olite, F. M. Morales Suárez, I. D. R & Vidal Ledo, M. J. (2023). Chat GPT: origen, evolución, retos e impactos en la educación. Educación Médica Superior, 37(2).
Fauzi, F. Tuhuteru, L. Sampe, F. Ausat, A. M. A & Hatta, H. R. (2023). Analysing the role of ChatGPT in improving student productivity in higher education. Journal on Education, 5(4), 14886-14891. DOI https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2563
Firat, M. (2023). What ChatGPT means for universities: Perceptions of scholars and students. Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1), 57-63.
Flores, F. A. I. Sanchez, D. L. C. Urbina, R. O. E. Coral, M. Á. V. Medrano, S. E. V & Gonzales, D. G. E. (2022). Inteligencia artificial en educación: una revisión de la literatura en revistas científicas internacionales. Apuntes universitarios, 12(1), 353-372. https://doi.org/10.17162/au.v12i1.974
Fuchs, K. (2023, May). Exploring the opportunities and challenges of NLP models in higher education: is Chat GPT a blessing or a curse? In Frontiers in Education. (Vol. 8, p. 1166682). Frontiers. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1166682
García-Peñalvo, F. J. (2023). La percepción de la Inteligencia Artificial en contextos educativos tras el lanzamiento de ChatGPT: disrupción o pánico. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e31279-e31279. https://doi.org/10.14201/eks.31279
Gilson, A. Safranek, C. W. Huang, T. Socrates, V. Chi, L. Taylor, R. A & Chartash, D. (2023). How Does ChatGPT Perform on the United States Medical Licensing Examination (USMLE)? The Implications of Large Language Models for Medical Education and Knowledge Assessment. JMIR Medical Education, 9(1), e45312.
Halaweh, M. (2023). ChatGPT in education: Strategies for responsible implementation. https://doi.org/10.30935/cedtech/13036
Hung, J & Chen, J. (2023). The benefits, risks and regulation of using ChatGPT in Chinese academia: a content analysis. Social Sciences, 12(7), 380.
Jara I, Ochoa, J. (2021). Uses and Effects of Artificial Intelligence in Education. Social Sector Education Division. Available online: https://ie42003cgalbarracin.edu.pe/biblioteca/LIBR-NIV331012022134652.pdf (accessed on 3 June 2023).
Javaid, M. Haleem, A. Singh, R. P. Khan, S & Khan, I. H. (2023). Unlocking the opportunities through ChatGPT Tool towards ameliorating the education system. BenchCouncil Transactions on Benchmarks, Standards and Evaluations, 3(2), 100115. https://doi.org/10.1016/j.tbench.2023.100115
Megahed, F. M. Chen, Y. J. Ferris, J. A. Knoth, S & Jones-Farmer, L. A. (2024). How generative AI models such as ChatGPT can be (mis) used in SPC practice, education, and research? An exploratory study. Quality Engineering, 36(2), 287-315. https://doi.org/10.1080/08982112.2023.2206479
Montenegro-Rueda, M. Fernández-Cerero, J. Fernández-Batanero, J. M & López-Meneses, E. (2023). Impact of the implementation of ChatGPT in education: A systematic review. Computers, 12(8), 153. DOI: https://doi.org/10.17162/au.v12i1.974
Mulyawati, I. B & Ramadhan, D. F. (2021). Bibliometric and visualized analysis of scientific publications on geotechnics fields. ASEAN Journal of Science and Engineering Education, 1(1), 37-46. https://doi.org/10.17509/ajsee.v1i1.32405
Nandiyanto, A. B. D & Al Husaeni, D. F. (2021). A bibliometric analysis of materials research in Indonesian journal using VOSviewer. Journal of Engineering Research. https://doi.org/10.36909/jer.ASSEEE.16037
Neumann, M. Rauschenberger, M & Schön, E. M. (2023, May). “We Need To Talk About ChatGPT”: The Future of AI and Higher Education. In 2023 IEEE/ACM 5th International Workshop on Software Engineering Education for the Next Generation (SEENG) (pp. 29-32). IEEE. https://doi.org/10.25968/opus-2467
Osorio, J. A. C. (2023). Explorando el potencial de ChatGPT en la escritura científica: ventajas, desafíos y precauciones. Scientia et Technica, 28(1), 3-5. DOI: 10.36227/techrxiv.21789434.v1
Page, M. J. McKenzie, J. E. Bossuyt, P. M. Boutron, I. Hoffmann, T. C. Mulrow, C. D... & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. Bmj, 372. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2021.03.001
Qadir, J. (2023, May). Engineering education in the era of ChatGPT: Promise and pitfalls of generative AI for education. In 2023 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1-9). IEEE. DOI: 10.36227/techrxiv.21789434.v1
Rahman, M. M & Watanobe, Y. (2023). ChatGPT for education and research: Opportunities, threats, and strategies. Applied Sciences, 13(9), 5783. https://doi.org/10.3390/app13095783
Rudolph, J. Tan, S & Tan, S. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of applied learning and teaching, 6(1), 342-363. tecnologías de la información, 11(23), 98-107. de la información, 11(23), 98-107. DOI: https://doi.org/10.36825/RITI.11.23.009
Sok, S & Heng, K. (2023). ChatGPT for education and research: A review of benefits and risks. Available at SSRN 4378735.
Sorensen, A. A. Seary, A & Riopelle, K. (2010). Alzheimer's disease research: a COIN study using co-authorship network analytics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(4), 6582-6586. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.04.068
Strzelecki, A. (2023). To use or not to use ChatGPT in higher education? A study of students’ acceptance and use of technology. Interactive Learning Environments, 1-14. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2209881
Topsakal, O & Topsakal, E. (2022). Framework for a foreign language teaching software for children utilizing AR, voicebots and ChatGPT (large language models). The Journal of Cognitive Systems, 7(2), 33-38. https://doi.org/10.52876/jcs.1227392
Wang, T. Lund, B. D. Marengo, A. Pagano, A. Mannuru, N. R. Teel, Z. A & Pange, J. (2023). Exploring the potential impact of artificial intelligence (AI) on international students in higher education: Generative AI, chatbots, analytics, and international student success. Applied Sciences, 13(11), 6716. https://doi.org/10.3390/app13116716
Sánchez, O. V. G. (2023). Uso y percepción de ChatGPT en la educación superior. Revista de investigación en tecnologías de la información, 11(23), 98-107. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 532 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 182 |