تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,120 |
تعداد مقالات | 9,563 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,350,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,109,684 |
تحول نظارت آموزشی به سوی مدرنسازی: مطالعهای کیفی بر روی تلفیق روشهای حضوری و مجازی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1403، صفحه 61-84 اصل مقاله (562.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.72002.1175 | ||
نویسندگان | ||
زاهد فرجی1؛ سید مهدی حسینی* 2؛ ناصر شیربگی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان، ایران | ||
2استادیار گروه علومتربیتی، دانشگاه کردستان، ایران | ||
3استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، ایران | ||
چکیده | ||
با شیوع همهگیری کرونا و اجباری شدن آموزش مجازی، روشهای نظارت آموزشی نیز به ناچار به سمت فضای مجازی سوق یافت. ناظران آموزشی در این دوره، تجربهای نوین از نظارت را کسب نمودند. پس از بازگشایی مدارس، ضرورت بهرهگیری از تجارب این نوع نظارت و تلفیق مؤثر آن با نظارت چهره به چهره بیش از پیش احساس میشد. هدف این پژوهش طراحی فرآیند انجام نظارت آموزشی ترکیبی یعنی ترکیب نظارت حضوری و مجازی است. پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از راهبرد نظریه دادهبنیاد سیستماتیک اشتراوس و کوربین میباشد. میدان تحقیق این پژوهش کیفی ناظران آموزشی استان کردستان اعم از سرگروه، راهبر، معاون آموزشی و مدیران مدارسی بودند که نقشهای نظارتی را در سالهای 1398 تا 1402 به صورت حضوری و مجازی تجربه کردند. نمونهگیری هدفمند و از نوع نظری بود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. فرآیند نمونهگیری و انجام مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت که در نهایت با شانزده ناظر آموزشی مصاحبه گردید. در جریان تحلیل دادهها و طی فرآیند کدگذاری، پدیده مرکزی "توسعه مبتنی بر مدرنسازی نظارت آموزشی" استخراج شد. این رویکرد نوین نظارتی، با بهرهگیری از فناوریهای نوین، علاوه بر توانمندسازی ناظران و معلمان، باعث انعطافپذیری بیشتر فرآیندهای نظارتی، افزایش شناخت ناظران از فرآیندهای کلاس و تعمیق ارتباط بین معلمان و ناظران شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ترکیب روشهای حضوری و مجازی، با کاهش تصنعکاریهای آموزشب در حین نظارت، به ناظران کمک میکند تا درک عمیقتری از واقعیتهای کلاس درس پیدا کرده و برنامهریزی دقیقتری برای توسعه حرفهای معلمان داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظارت ترکیبی؛ نظارت مجازی؛ آموزش مجازی؛ نظریه دادهبنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Evolution of Educational Supervision Towards Modernization: A Qualitative Study on the Integration of Face-to-Face and Virtual Methods | ||
نویسندگان [English] | ||
zahed faraji1؛ S. Mahdi Hosseini2؛ naser shirbagi3 | ||
1PhD candidate in Educational administration, University of Kurdistan, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Kurdistan, Iran | ||
3Professor, Department of Educational Sciences, University of Kurdistan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With the onset of the COVID-19 pandemic and the subsequent shift to virtual learning, educational oversight methods were inevitably compelled to transition to the digital realm. Educational supervisors gained novel experiences in oversight during this period. Following the reopening of schools, the necessity of leveraging the insights from this type of supervision and effectively integrating it with face-to-face oversight became increasingly apparent. The objective of this qualitative study, utilizing Strauss and Corbin's grounded theory systematic approach, was to design a process for conducting combined educational supervision, that is, a blend of in-person and virtual oversight. The research field comprised educational supervisors in Kurdistan Province, including subject coordinators, mentors, assistant principals, and school principals, who had undertaken supervisory roles both in-person and virtually between 2019 and 2023. Purposeful sampling with a theoretical approach was employed. Data was collected through semi-structured interviews. The sampling process and interviews continued until theoretical saturation was achieved, resulting in interviews with sixteen educational supervisors. Through data analysis and the coding process, the central phenomenon of "development based on the modernization of educational supervision" was extracted. This innovative supervisory approach, leveraging modern technologies, has not only empowered supervisors and teachers but has also enhanced the flexibility of supervisory processes, increased supervisors' understanding of classroom processes, and deepened the connection between teachers and supervisors. The findings of the study indicate that combining in-person and virtual methods, by reducing the artificiality of teaching during supervision, helps supervisors gain a deeper understanding of classroom realities and develop more precise plans for teachers' professional development. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blended Supervision, Virtual Supervision, Virtual Education, Grounded Theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |