تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,611,060 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,295,558 |
تبیین فلسفی دراماتورژی بهعنوان یک رویکرد تربیتی در تربیت رسمی: بررسی نقشها و ارائه پیشنهادات برای بهبود نظام تربیت معلم | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، خرداد 1403، صفحه 101-115 اصل مقاله (443.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.72345.1193 | ||
نویسندگان | ||
محمد فاقدی* 1؛ علیرضا محمودنیا2؛ رمضان برخورداری2؛ یحیی قائدی2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، تبیین فلسفی دراماتورژی بهعنوان یک رویکرد تربیتی و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود نظام تربیت معلم رسمی و عمومی است. در این راستا، ابتدا به بررسی فلسفی دراماتورژی بهعنوان یک رویکرد تربیتی پرداخته شد و نقشها و مهارتهای ضروری معلم بهعنوان دراماتورژ تحلیل شد. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی استفاده گردید. همچنین، با بهکارگیری الگوی قیاس فرانکنا و تحلیل تفسیری، به بررسی نقشهای معلم و مهارتهای لازم برای اجرای رویکرد دراماتورژیک در تربیت معلم پرداخته شد. نتایج این پژوهش به شناسایی و تحلیل اصول دراماتورژی مانند تحلیل ساختاری، شناخت و تحلیل کاراکترها، تحلیل موقعیت و زمینههای زمانی و مکانی و ... کمک میکند. همچنین مهمترین مهارتهای معلم بهعنوان دراماتورژ از قبیل تحلیل متون و محتوای درسی، توانایی طراحی دراماتورژیک و ... را مطرح میکند. در نهایت، با توجه به یافتههای پژوهش، پیشنهاداتی برای بهبود نظام تربیت معلم بهعنوان دراماتورژ ارائه شد تا این رویکرد بهطور مؤثر در نظام آموزشی رسمی و عمومی بهکار گرفته شود.. | ||
کلیدواژهها | ||
دراماتورژی؛ تربیت معلم؛ فلسفه تربیت؛ تحلیل ساختاری؛ مهارتهای دراماتورژی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Philosophical Exploration of Dramaturgy as an Educational Approach: Examining Roles and Proposing Improvements for the Teacher Education System | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad faghedi1؛ Alireza Mahmmudnia2؛ Ramazan Barkhordari2؛ yahya ghaedy2 | ||
1Ph.D student in Philosophy of Education, Department of Education, Faculty of Education, University of kharazmi, tehran, Iran. | ||
2Kharazmi universityAssociate Professor of philosophy of Education, Kharazmi University ,Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to explain the philosophy of dramaturgy as an educational approach and to provide suggestions for improving the formal and public teacher training system. First, a philosophical investigation into dramaturgy as an educational approach was conducted, followed by an analysis of the necessary roles and skills of the teacher as a dramaturg. This research employed library and documentary methods to gather information, and by utilizing Franken's analogy model and interpretive analysis, the role of the teacher and the required skills to implement the dramaturgical approach in teacher training were explored. The findings of this study contribute to identifying and analyzing key dramaturgical principles, such as structural analysis, character recognition and analysis, situational analysis, and temporal and spatial context examination. Additionally, it underscores the most important skills of a teacher as a dramaturg, including the ability to analyze texts and lesson content and to design with a dramaturgical perspective. Finally, based on the research findings, recommendations are offered to enhance the teacher training system, enabling the effective application of this approach in both formal and public education systems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Dramaturgy, Teacher Training, Educational Philosophy, Structural Analysis, Dramaturgy Skills | ||
مراجع | ||
باقری، خسرو. (1394). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
باقری، خسرو. (1400). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.
براکت، اسکار. (1375). تاریخ تئاتر جهان ترجمهی هوشنگ آزادی ور، تهران: انتشارات مروارید.
خاکی، محمدرضا؛ ابراهیمی، منصور. (1390). دراماتورژی چیست؟ دراماتورژ کیست؟ تهران: نشر بیدگل.
مهرمحمدی، محمود. (1390). تبیین چرخش زیباشناسانه در تعلیم و تربیت: درسهای خرد و کلان برای بهبود کیفیت آموزش با الهام از عالم هنر. فصلنامه تعلیم و تربیت سال بیست و هفتم، شماره 1.
Brockett, O. G & Ball, W. (2014). The Essential Theatre (10th ed.). Wadsworth Cengage Learning.
Broudy, Harry, S, (1987). Theory & Practice in Aesthetic Education, Studies in Art Education, Vol 17, No 3.
Broudy, Harry, (1977). "How Basic is Aesthetic Education? Or Is, Rt the Fourth R? " Educational Leadership. Vol 35.
Bryman, A. (2001). Quality and Quality in social Research, London: unwin Hyman.
Cohen, R. (2008). Theatre & Performance. (2nd ed.). Palgrave Macmillan.
Cortines, R. C .(1999),”Introduction, In Gaining The Arts Advantage, ” President Committee On The Arts On The Humanities Arts Education partnership.
Denzin, N.K. and Lincoln, Y.S. (2005). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: Denzin, N.K. and Lincoln, Y. S., Eds., Handbook of Qualitative Research, 3rd Edition, Sage, Thousand Oaks, 1-32.
Eisner Eliot W(2005) Handbook of Research and Policy in Art Education, National Art Education (NAEA) and Lawrence Erlbaum Associates, Publishers (LEA), Mahwah New Jersey and London.
Frankena, William K. (1972). "A Model for Teaching Ethics." Educational Theory, vol. 22, no. 1, pp. 67-75.
Frankena, William K. (1973). Ethics. 2nd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Gordon, L. (2011). The Drama of the American Stage. University of Chicago Press.
Klein, L. (2015). The Dramaturgy of Shakespeare's Late Plays. Routledge.
Nelson, R. (2012). The Art of Dramaturgy: A Guide to Drama and the Performing Arts. Oxford University Press.
Oddleifson, E. (1966). ” The Necessary Role Of The Arts In Education And Society: Finding The Creative Power Within Us To Control Our Lives And Shape Our Destinies. A Population Of Center For Arts In The Basic Education. (CABC).
Read, Herbert. (1955). The grass roots of art, lectures on the social aspects of art in an industrial age, G. Wittenborn.
Venalainen, Paivi. (2012). Contemporary Art as a Learning Experience. The 5th Intercultural Arts Education Conference: Design Learning. Available at: www.sciencedirect.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |