تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,667 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,602,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,290,025 |
تاثیر بازیهای آموزشی بر دقت و تمرکز دانشآموزان | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.72759.1217 | ||
نویسنده | ||
اکبر جدیدی محمدآبادی* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هد ف بررسی تاثیر بازیهای رایانهای آموزشی بر دقت و تمرکز دانشآموزان دختر پایه هشتم شهر کرمان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه هشتم متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که یک نمونه 40 نفری در قالب دو کلاس 20 نفری از جامعه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب شد. از دو پرسشنامه دقت تولوز-پیرون(1911) و پرسشنامه تمرکز سواری و اورکی (1395) برای جمع آوری اطلاعات پیش آزمون-پس آزمون و از نرم افزارهای بازیهای رایانهای بعنوان عمل آزمایشی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با روش آماری تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS19 انجام شد. نتایج نشان داد بازیهای آموزشی رایانه ای بر بهبود دقت و تمرکز دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه موثر بوده است. بنابراین بواسطه انعطافپذیری ساختار بازیهای آموزشی رایانهای و سازماندهی غیرخطی آنها و ویژگیهای انگیزشی بازیهای رایانهای و بهرهمندی از قوانین و اصول یادگیری نظیر تقویت فوری میتوانند در افزایش تمرکز و دقت ایفای سهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای رایانهای آموزشی؛ دقت؛ تمرکز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of educational computer games on students' accuracy and concentration | ||
نویسندگان [English] | ||
akbar jadidi mohammadabadi | ||
Assistant Professor, Department of Education Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted to investigate the effect of educational computer games on the accuracy and concentration of eighth-grade female students in Kerman. Quasi-experimental research method and pre-test-post-test design with a control group were used. The statistical population of the research was all female students in the eighth grade of secondary school in Kerman city in the academic year of 2023-2024 and a sample of 80 people was selected in the form of two classes of 40 people from the society by multi-stage cluster sampling method. Two Toulouse and Pieron accuracy questionnaires (1911) and Savary & Oraki concentration questionnaires (2015) were used to collect pre-test-post-test information and computer game software was used as an experimental practice. Data analysis was also done with the statistical method of analysis of covariance and using SPSS19 software. The results showed that computer educational games have been effective in improving the accuracy and concentration of students in the experimental group compared to the control group. Therefore, due to the flexibility of the structure of educational computer games and their non-linear organization, and the motivational features of computer games and the benefit of learning rules and principles such as immediate reinforcement, they can contribute to increasing concentration and accuracy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Computer Games, Accuracy, Concentration | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |