تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,852,622 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,467,809 |
بازشناسی نسبت میان مؤلفههای سعادت در فلسفه ملاصدرا (با تأکید بر ثمرات آن در حلّ تعارضات عملی) | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2024.71128.2078 | ||
نویسندگان | ||
مهدی دوستان* ؛ حسین هوشنگی | ||
گروه فلسفه و کلام، دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هر گونه نظریهپردازی درباره مؤلفههای سعادت، مستلزم تعیین ملاکهایی برای أولویتبندی آنهاست تا تزاحمات عملی میان آنها را مرتفع نماید. این ثمره عملی، منوط به تفکیک میان مؤلفههای وابسته (وسیله صرف) از مؤلفههای مستقل (هدف صرف) و نیمهمستقل (مقدمه و هدف همزمان) سعادت میباشد و این امکان را فراهم میآورد تا در شرایط تزاحم، نسبت به حفظ، تقلیل یا حذف مؤلفهها اقدام نمود. حلّ این مسأله با تمسک به مبانی حکمت متعالیه دشوار به نظر نمیرسد. زیرا با وجود آنکه وی مؤلفه اصلی سعادت را در قوه نظری میداند (نظریه سعادت غالب) و دلایل محکمی هم برای آن دارد؛ اما نظریه خود را حول مفهوم وجودی کمال (به جای مفاهیم فضیلت و کارکرد ارسطویی) سامان داده و تبیین آن را بر "اتحاد" با عقل فعال _ و نه فقط اتصال با آن_ مُبتنی کرده است. با ضمیمه کردن این آراء به سایر مبانی وی به ویژه در حوزه نفسشناسی، تصویر جدیدی از مؤلفههای سعادت قابل صورتبندی است که ضمن توسعه آن مؤلفهها، روشی برای بازشناسی نسبت میان آنها در جهت ثمره عملی پیشگفته به دست خواهد داد. توجه به نظریاتی همچون ارتباط عمیق نفس با بدن، وحدت نفس و قوای آن، و تساوق وجود با خیر و کمال، نشان میدهد که تمام کمالات وجودی (شامل امور بدنی) میتوانند بهعنوان غایتی بالذات، از مؤلفههای مستقل یا نیمهمستقل سعادت تلقی گردیده و شبکهای طولی و عرْضی را تشکیل دهند که تعیین نسبتها و تقدم و تأخر میان آنها، مسیر مناسبی خواهد بود برای أولویتسنجی در میان مؤلفههای سعادت و رفع تزاحمات عملی احتمالی. این دیدگاه را میتوان نظریه سعادت شامل نامید. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمت متعالیه؛ سعادت؛ کمال؛ ملاصدرا؛ نفسشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Recognition of the Relations Between Happiness components Based on Malasada's Philosophy (With Emphasis on it's Consequences for Resolving Practical Inconsistencies) | ||
نویسندگان [English] | ||
mahdi doustan؛ hosein hooshangi | ||
Department of Philosophy, Theology Faculty, Imam Sadiq University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
All theorizing about components of happiness requires determination of some criteria for prioritization to resolve practical inconsistencies. This result is affiliated to separation of dependent components (only instrument), independent components (only purpose), and semi-dependent components , providing the possibility to choose the right action like maintenance, reduction, or elimination in inconsistency situations. Using Mullasadra’s transcendent philosophy, solving this problem doesn't seem difficult. Although he considers the theoretical faculty as the main component of happiness and has strong reasons for it, he organized his theory by the ontological concept of perfection (instead of Aristotelian virtue and function concepts) and based its explanation on unity with active intellect (not only connection). By attaching these thoughts to his other basics, especially on the domain of the study of the soul, a new image of happiness components can be formed that, in addition to development of those components, provides a way for recognition of their relation for gaining the mentioned practical result. By conducting an analytical-descriptive examination of theories such as the profound connection between the soul and the body, the unity of the soul and its faculties, and the equivalence of existence with goodness and perfection, a new theory called "comprehensive happiness" can be inferred from Mullasadra's views using inferential-discursive methods. In this theory, all existential perfections (including bodily matters) are considered as ends by essence, constituting independent or semi-independent components of happiness. These components form a longitudinal and latitudinal network in which relationships and precedence among them are determined based on the ontological system of the world. The position of each perfection in this system provides a clear and practical criterion for determining its independence or dependence, enabling prioritization among the components of happiness and resolving potential practical inconsistencies, thus serving as an advantage of this theory over competing views. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Happiness, Mulla Sadra, Study of soul, Perfection, Transcendental Philosophy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 |