تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,852,669 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,467,837 |
تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد توسعۀ کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاههای فنی و حرفهای کشور | ||
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 43، اردیبهشت 1403، صفحه 101-112 اصل مقاله (851.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jsm.2023.65012.1652 | ||
نویسندگان | ||
علی حسن زاده1؛ محمد پوررنجبر* 2؛ محسن منوچهری نژاد3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران. | ||
2دانشیار گروه تربیتبدنی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. | ||
3استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر با هدف تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاههای فنی و حرفهای کشور طراحی و اجرا شد. روش این تحقیق از نوع آمیخته بود که در دو بخش کیفی و کمّی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق متخصصانی بودند که به موضوع پژوهش اشراف کامل داشتند. ابزارهای گردآوری تحقیق، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. در قسمت تجزیهوتحلیل کمّی تحقیق، از روش دیمتل و در بخش کیفی از روش دلفی فازی استفاده شد. پس از انجام روش دلفی فازی، 46 گویه در چهار بعد اصلی و دوازده بعد فرعی شناسایی و دستهبندی شدند؛ بهصورتیکه چهار بعد اصلی و دوازده بعد فرعی شامل عامل محیطی (آدابورسوم، قوانین و مقررات، مسائل سیاست و مسائل اجتماعی)، عامل تجاری (بازارها و محصولات ورزشی)، عامل تخصصی (فناوری، تجربه، رویدادهای ورزشی و آموزش) و عامل مدیریتی (برنامهریزی و ارزیابی و نظارت) بود. در ادامه تحقیق، برای انجام روش دیمتل از دوازده مؤلفه شامل آدابورسوم، قوانین و مقررات، مسائل سیاست، مسائل اجتماعی، بازارها، محصولات ورزشی، فناوری، تجربه، رویدادهای ورزشی، آموزش، برنامهریزی و ارزیابی و نظارت استفاده شد. روش دیمتل برای شناسایی روابط بین ابعاد به کار رفت. مطابق با روابط مشخص شد که نقش آموزش، قوانین و مقررات، برنامهریزی، ارزیابی و نظارت، آدابورسوم و مسائل سیاست در بروز و شکلگیری سایر عوامل در راستای توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاههای فنی وحرفهای کشور، مهم و مشخص است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه؛ دانشگاه؛ کارآفرینی؛ فنی و حرفهای؛ ورزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Interactive Relationships of Entrepreneurship Development Dimensions through Sports in Technical and Vocational Universities of the Country | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Hasanzadeh1؛ Mohamad Porranjbar2؛ Mohsen Manochehri Negad3 | ||
1Ph.D. Student in Sports Management, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran. | ||
2Associate Prof, Department of Physical Education, School of Medicine and Neuroscience Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. | ||
3Assistant Prof of Sports Management, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present research was designed and conducted to analyze the interactive relationships among the dimensions of entrepreneurship development through sports in the technical and vocational universities of the country. This study employed a mixed-methods approach, consisting of both qualitative and quantitative components. The statistical population included experts with comprehensive knowledge of the research topic. Data collection tools comprised semi-structured interviews and researcher-developed questionnaires. For the quantitative analysis, the DEMATEL method was utilized, while the qualitative analysis employed the fuzzy Delphi method. Following the application of the fuzzy Delphi method, 46 items were identified and categorized into four main dimensions and twelve sub-dimensions. These dimensions include:1) Environmental Factors: Customs, laws and regulations, policy issues, and social issues. 2) Commercial Factors: Markets and sports products. 3) Specialized Factors: Technology, experience, sports events, and education. 4) Managerial Factors: Planning, evaluation, and monitoring. In the subsequent phase of the research, the DEMATEL method was applied to analyze the twelve components: customs, laws and regulations, policy issues, social issues, markets, sports products, technology, experience, sports events, education, planning, and evaluation and monitoring. This method was used to identify the relationships between these dimensions. The findings indicated that education, rules and regulations, planning, evaluation and supervision, customs, and policy issues play a significant and clear role in the emergence and formation of other factors contributing to the development of entrepreneurship through sports in the technical and vocational universities of the country. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Entrepreneurship, Development, Universities, Technical and Vocational, Sports | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |