تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,852,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,468,009 |
نقش سواد رسانهای در نوع مصرف رسانهای و غنیسازی اوقات فراغت دبیران تربیتبدنی استانهای غربی ایران (کرمانشاه، ایلام، کردستان) | ||
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 43، اردیبهشت 1403، صفحه 148-161 اصل مقاله (562.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jsm.2021.60749.1563 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی فتاح پور* 1؛ معصومه حسینی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار مدیریت ورزشی. دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
سواد رسانهای بر توانایی فهمیدن، ارزیابی و بهکاربردن رسانهها تأکید دارد. رسانهها در اشاعة هنجارهای اجتماعی و غنیسازی اوقات فراغت از طریق ورزش، سهم مهمی دارند. این پژوهش با هدف بررسی نقش سواد رسانهای در نوع مصرف رسانهای و غنیسازی اوقات فراغت دبیران تربیتبدنی استانهای غربی غرب ایران (کرمانشاه، ایلام، کردستان) انجام شد. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری شامل همه دبیران تربیتبدنی شاغل در استانهای غربی ایران (استانهای کرمانشاه، ایلام، کردستان) بود. نمونههای پژوهش به روش تصادفی طبقهای و با جدول مورگان 400 نفر انتخاب و وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه سواد رسانهای و پرسشنامه اوقات فراغت بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، تحلیل مسیر و معادله ساختاری در نرمافزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم و غیرمستقیم سواد رسانهای بر میزان اوقات فراغت بهترتیب برابر با 130/0 و 552/0 بود که در سطح 01/0>p معنادار بود. همچنین اثر متغیر مصرف رسانهای بر میزان اوقات فراغت برابر با 890/0 بود که در سطح 01/0>p معنادار بود؛ بنابراین ضرورت توجه بیشتر در حوزه تئوری و عملی به سواد رسانهای و ارتقای سواد رسانهای مخاطبان از سوی متخصصان ارتباطات، ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانهای؛ مصرف رسانهای؛ اوقات فراغت دبیران تربیتبدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Media Literacy in Media Consumption and Leisure Enrichment of Physical Education Teachers in Western Provinces of Iran (Kermanshah, Ilam, Kurdistan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Fatahpoor1؛ Masoumeh Hosseini2 | ||
1Ph.D. Student in Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor of Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Media literacy emphasizes the ability to understand, evaluate, and use media. The media, on the other hand, play an important role in disseminating social norms and enriching leisure time through sports. The aim of this study was to investigate the role of media literacy in the type of media consumption and enriching the leisure time of physical education teachers in the western provinces of Iran (Kermanshah, Ilam, Kurdistan). The research method is descriptive-analytical. The statistical population included all physical education teachers working in the western provinces of Iran (Kermanshah, Ilam, Kurdistan). Also, the samples were selected by stratified random sampling method with Morgan table and 400 people were included in the study. Data collection tools were demographic information questionnaire, media literacy questionnaire and leisure time questionnaire. In order to analyze the research data, Smirnov Kolmograph test, path analysis and structural equation were used in Amos software. The results showed that the direct and indirect effects of media literacy on leisure time were 0.130 and 0.552, respectively, and were significant at the level of P<0.01. Also, the effect of media consumption variable on leisure time was equal to 0.890, which is significant at the level of P<0.01. Therefore, the need for more attention in the theoretical and practical field to media literacy and promotion of media literacy of the audience seems necessary by communication specialists. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Media Literacy, Media consumption, Leisure Times of Physical Education Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |