
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,153 |
تعداد مقالات | 9,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,482,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,836,585 |
نقش واسطهای کارکردهای اجرایی در رابطه بین فرزندپروری مثبت و پرخاشگری | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 47، بهمن 1403، صفحه 19-28 اصل مقاله (211.93 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.71095.4192 | ||
نویسندگان | ||
مریم بخشوده1؛ نفیسه سادات نکوئی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشکاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و رواشناسی ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی پرخاشگری بر اساس فرزندپروری مثبت با نقش واسطهای کارکردهای اجرایی بود. روش پژوهش از نظر هدف بنیادی و با روش همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان متوسطه اول منطقه 15 شهر تهران تشکیل میداد که، نمونهای به شیوه در دسترس شامل 261 دانشآموز انتخاب شدند. همچنین جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه نقص در کارکردهای اجرایی (سلطانی و همکاران، 1397)، پرسشنامه پرخاشگری (اکبری بلوطبنگان و همکاران، 1395) و مقیاس فرزندپروری مثبت (ناجی و همکاران، 1399) استفاده شده است. برای آزمون فرضیهها از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری بهره برده شد. نتایج پژوهش نشان داد که فرزندپروری مثبت با پرخاشگری رابطه منفی داشته و کارکردهای اجرایی نقش میانجی ایفا میکند. در این راستا میتوان گفت فرزندپروری مثبت به والدین کمک میکند تا در مواقع تنش و استرس، با آرامش و مهارت به فرزندانشان واکنش نشان دهند. همچنین کارکردهای اجرایی میتوانند به عنوان پیشنیازهای مهمی برای فرزندپروری مؤثر و کاهش پرخاشگری در خانوادهها محسوب شوند. این ارتباطات مثبت و مؤثر در نهایت میتوانند به کاهش پرخاشگری در خانوادهها و افزایش کیفیت زندگی خانوادگی کمک کنند چرا که، درک و پرداختن به نقش کارکردهای اجرایی در این رابطه ممکن است پیامدهایی برای توسعه مداخلات هدفمند در جهت تقویت شیوههای والدین و ترویج رفتارهای سازگار نوجوان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ فرزندپروری مثبت؛ پرخاشگری؛ دانشآموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Mediating Role of Executive Functions in the Relationship Between Positive Parenting and Aggression | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Bakhshoudeh1؛ Nafiseh Sadat Nekouee2 | ||
1Master of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran. | ||
2PhD Student, Department of Educational Psychology, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to predict aggression based on positive parenting with the mediating role of executive functions. The research was fundamental in terms of purpose and correlational in terms of method. The statistical population of this research consisted of all the students of the first secondary school in the 15th district of Tehran, and a sample of 261 students selected in an accessible way. Also, to collect data, the executive function deficit questionnaire (Sultani et al., 2017), the aggression questionnaire (Akbari Belotabangan et al., 2015) and the positive parenting scale (Naji et al., 2019) were used. Pearson correlation and structural equations were used to test the hypotheses. The results of the research showed that positive parenting has a negative relationship with relational aggression and executive functions play a mediating role. As a result, it can say that positive parenting helps parents to react calmly and skillfully to their children in times of tension and stress. Furthermore, executive functions can consider important prerequisites for effective parenting and for reducing aggression in families. These positive and effective relationships can ultimately help to reduce aggression in families and increase the quality of family life, because understanding and addressing the role of executive functions in this relationship may have implications for the development of targeted interventions to strengthen parenting practices and promote adaptive behaviors in adolescent | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Executive Functions, Positive Parenting, Aggression, Students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |