
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,878,363 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,186 |
روابط علّی اضطراب ریاضی بر پایه خودپنداشت ریاضی و اشتیاق تحصیلی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای یادگیری | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 48، اردیبهشت 1404، صفحه 21-34 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.71726.4231 | ||
نویسندگان | ||
عماد سلمانی1؛ اسماعیل سلیمانی* 2؛ ابوالقاسم یعقوبی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
2دانشیار، روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی ، دانشکده علوم اقتصاد و اجتماعی ، دانشگاه بوعلی ، همدان ، ایران | ||
چکیده | ||
اضطراب ریاضی، به عنوان یکی از عوامل بازدارنده یادگیری ریاضیات امروزه مورد توجه بسیاری از روان شناسان آموزشی و شناختی قرارگرفته است. هدف ازاین مطالعه بررسی روابط ساختاری اضطراب ریاضی برپایه خودپنداشت ریاضی و اشتیاق تحصیلی با تاکید بر نقش میانجی راهبردهای یادگیری بود. روش تحقیق مطالعه همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر- پسر مدارس دوره دوم متوسطه شهر ارومیه بودند که نمونه ای به حجم 200 نفر از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی چند مرحله ایی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه خودپنداره ریاضی صدق پور و همکاران(۱۳۹۶)، مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز وهمکاران(2004)، مقیاس اضطراب ریاضی پلاک و پارکر(1982) وپرسشنامه راهبردهای یادگیری داوسون و مـکاینـری(2004) استفاده شده است. نتایج تحلیل آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودپنداره ریاضی با راهبردهای یادگیری(583/0-R=) و اضطراب ریاضی(682/0-R=)؛ و همچنین بین اشتیاق تحصیلی با راهبردهای یادگیری(646/0R=) و اضطراب ریاضی(619/0-R=) روابط متقابل معناداری وجود دارد. همچنین تمامی شاخصهای برازش مدل تأیید شد. به طوری که ضرایب استاندارد مسیرها نشان داد اثر مستقیم خودپنداشت ریاضی به راهبردهای یادگیری(39/0=β)؛ خودپنداشت ریاضی به اضطراب ریاضی(49/0-=β)؛ اشتیاق تحصیلی به راهبردهای یادگیری(46/0=β)؛ و اشتیاق تحصیلی به اضطراب ریاضی(44/0-=β) در سطح معنیدار می باشد. همچنین نتایج آزمون بوت استراپ نرمافزار AMOS نشان داد که اثرات غیرمستقیم خودپنداشت ریاضی و اشتیاق تحصیلی به اضطراب ریاضی از طریق راهبردهای یادگیری معنیدار است. براساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که رابطه خودپنداشت ریاضی و اشتیاق تحصیلی با اضطراب ریاضی یک رابطه خطی ساده نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
خودپنداشت ریاضی؛ اشتیاق تحصیلی؛ راهبردهای یادگیری؛ اضطراب ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Causal relationships of math anxiety based on math self-concept and academic enthusiasm with emphasis on the mediating role of learning strategies | ||
نویسندگان [English] | ||
emad salmani1؛ Esmaiel soleimani2؛ Abolghasem Yaghoobi3 | ||
1Ph.D. Student in Psychology, Urmia University, Urmia, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, Urmia University, Urmia, Iran. | ||
3Professor, Department of Psychology, Faculty of Economic and Social Sciences, Bu- Ali Sina University, Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Math anxiety, as one of the inhibiting factors in learning mathematics, has received the attention of many educational and cognitive psychologists. The purpose of this study was to examining the causal model of math self-concept and academic enthusiasm with math anxiety, emphasizing the mediating role of learning strategies. The research method was correlational and based on the structural equation model. The statistical population of this research included all male and female students of the second year of secondary schools in Urmia (N=23015), which based on Lohlin (2004) and Klein (2011) a sample of 200 people selected through a multi-stage cluster random sampling method. To collect data, were used Sedghpour et al.'s Math Self-Concept Questionnaire (2016), Fredericks et al.'s Academic Enthusiasm Scale (2004), Plaque and Parker's Math Anxiety Scale (1982), and Dawson and McEnery's Learning Strategies Questionnaire (2004). The results of Pearson's correlation coefficient analysis showed significant two-by-two correlations between the studied variables and confirmed all the fit indices of the model. So that the standardized path coefficients showed that the direct effect of mathematical self-concept on learning strategies (β=0.39); Math self-concept to math anxiety (β=0.49); academic enthusiasm for learning strategies (β=0.46); And academic enthusiasm for math anxiety (β=0.44) statistically significant. Also, the results of the AMOS software bootstrap test showed that the indirect effects of math self-concept and academic enthusiasm on math anxiety through learning strategies were significant. Based on the findings of the present research, it can be concluded that the relationship between math self-concept and academic enthusiasm with math anxiety is not a simple linear relationship, but other variables such as learning strategies have a moderating role in this relationship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Math Self-Concept, Academic Enthusiasm, Learning Strategies, Math Anxiety | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 86 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |