
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,878,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,116 |
مدل یابی معادلات ساختاری نقش میانجی نقص توجه/بیش فعالی در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 48، اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.71941.4243 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا تمنایی فر* 1؛ محبوبه اسمی خانی2 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدلیابی معادلات ساختاری نقش میانجی نقص توجه/بیش فعالی در رابطه بین نقایص کنشورهای اجرایی با اضطراب در کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری بود. روش این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا 12 سال دارای اختلالات ویژه یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شمال شهر تهران در فروردین و اردیبهشت سال 1403 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2023) و با روش نمونهگیری هدفمند 300 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل پرسشنامه اختلالات ویژه یادگیری کلورادو(CLDQ) ویلکات و همکاران(2011)، فرم کوتاه مقیاس ارتقاء یافته اضطراب کودکان(SCAS-S) آلن و همکاران(2018)، سیاهه درجه بندی رفتاری کنشورهای اجرایی(BRIEF-2) جیویا و همکاران(2015) و نسخه چهارم مقیاس درجهبندی اسنپ(SNAP-IV) سوانسون و همکاران(2012) بود. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اثرات مستقیم نقایص کنشوریهای اجرایی(38/0=β و 001/0=sig) و نقص توجه/بیش فعالی(69/0=β و 001/0=sig) بر اضطراب معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نقص توجه/بیش فعالی در رابطه بین نقایص کنشوریهای اجرایی با اضطراب نقش میانجی و معنادار دارد(63/0=β و 001/0=sig). همچنین مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (03/0=RMSEA و 05/0>p). | ||
کلیدواژهها | ||
نقص توجه/بیش فعالی؛ نقایص کنشوریهای اجرایی؛ اضطراب؛ اختلالات ویژه یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural Equation Modeling of the Mediating Role of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in the Relationship between Executive Function Deficits and Anxiety in Children with Special Learning Disorders | ||
نویسندگان [English] | ||
MohammadReza Tamannaeifar1؛ Mahboobe Esmikhani2 | ||
1Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran. | ||
2MS.c Student in Psychology, Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Kashan, Kashan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigate structural equation modeling of the mediating role of attention deficit/hyperactivity disorder in the relationship between executive function deficits and anxiety in children with special learning disorders. This was descriptive-correlation research. The statistical population of the study was children aged 6 to 12 years with special learning disorders who referred to learning disorders centers in the north of Tehran city in spring of year 2024. The sample size was selected based on Klein's model (2023) and with subjectivw sampling of 300 childern. Data collection tools include the Colorado learning difficulties questionnaire (CLDQ) of Willcutt and et al (2011), Spence children's anxiety scale - short version (SCAS-S) of Ahlen and et al (2018), behavior rating inventory of executive function, second edition (BRIEF-2) of Gioia and et al (2015) and SNAP rating scale (SNAP-IV) of Swanson and et al (2012). Data were analyzed using Pearson correlation and structural equations modeling. The results showed direct effect of executive function deficits (β=0.38 and sig=0.001) and attention deficit/hyperactivity disorder (β=0.69 and sig=0.001) were significant on anxiety. Also, the results showed that theory of mind had a mediating role in relationship between executive function deficits with anxiety (β=0.63 and sig=0.001). Also, the final research model had a good fit (RMSEA=0.03, p<0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
attention deficit/hyperactivity disorder, executive function deficits, anxiety, special learning disorders | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |