
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,878,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,131 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی برروش تدریس معکوس و آموزش مبتنی بر روش تدریس مشارکتی بر بهزیستی تحصیلی دانش آموزان | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1404 اصل مقاله (315.27 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.72059.4252 | ||
نویسندگان | ||
معصومه بشیرگودرزی1؛ سوزان امامی پور* 2؛ شیرین کوشکی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران | ||
2دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران مرکزی،تهران ،ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی بالینی و سلامت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش ، مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی برروش تدریس معکوس و روش تدریس مشارکتی بر بهزیستی تحصیلی در درس شیمی یک دانش آموزان دختر پایه دهم (دوره دوم متوسطه) بود. روش پژوهش ، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه (پایه ی دهم ) شهر تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس90 نفر از آنان بر اساس معیارهای ورود انتخاب و به روش تصادفی ساده در سه گروه مساوی آزمایش و گواه قرار گرفتند. دانش آموزان گروه آزمایش اول تحت آموزش تدریس به شیوه معکوس در 8 جلسه 75 دقیقه ای و دانش آموزان گروه آزمایش دوم تحت آموزش به شیوه تدریس مشارکتی در 8 جلسه 75 دقیقه ای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومنین-سوینی و همکاران (2012) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس آمیخته انجام شد. نتایج نشان دهنده این بود که آموزش مبتنی برروش تدریس معکوس و آموزش مبتنی برروش تدریس مشارکتی بر بهزیستی تحصیلی دانش آموزان در مرحله پس آزمون و پیگیری اثر معنادار داشته اند (001/0 P<). اما تفاوت معناداری بین اثربخشی دو گروه وجود نداشته است (05/0<p) بر این اساس، برای افزایش میزان بهزیستی تحصیلی دانش آموزان میتوان از آموزش مبتنی برروش تدریس معکوس و آموزش مبتنی برروش تدریس مشارکتی به عنوان مداخلات اثربخش استفاده کرد . | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی تحصیلی؛ دانش آموزان ؛ تدریس مشارکتی؛ تدریس معکوس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing the effectiveness of education based on the flipped teaching method and education based on the cooperative teaching method on the academic well-being of students | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Bashir Goodarzi1؛ Susan Emamipour2؛ Shirin Kooshki3 | ||
1Ph.D. Student in Educational Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Associated Professor, Faculty of psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
3Associated Professor, Department of Clinical psychology and Health, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the research was to compare the effectiveness of teaching based on the flipped teaching method and the cooperative teaching method on academic well-being in the chemistry course of a 10th grade female student (second year of secondary school). The research method was a semi-experimental design with a pre-test, post-test and two-month follow-up with a control group. The statistical population of the research included female students of the second year of high school (10th grade) in Tehran city, 90 of them were selected based on the entry criteria and were divided into three equal groups of test and control by a simple random method. The students of the first experimental group were taught in flipped teaching in 8 sessions of 75 minutes, and the students of the second experimental group were taught in cooperative learning in 8 sessions of 75 minutes, and the control group did not receive any intervention. To collect data, the academic well-being questionnaire of Tomenin-Swini et al. (2012) was used. Data analysis was done using mixed analysis of variance. The results showed that teaching based on flipped teaching method and teaching based on cooperative teaching method had a significant effect on students' academic well-being in the post-test and follow-up phase (P≥0.001). However, there was no significant difference between the effectiveness of the two groups (p<0.05). Accordingly, to increase the academic well-being of students, education based on the flipped teaching method and education based on the cooperative teaching method can be used as effective interventions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic well-being, students, cooperative teaching, flipped teaching | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7 |