
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,183 |
تعداد مقالات | 10,187 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,146,562 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,259,012 |
اثربخشی رویکرد آموزش ترکیبی در تدریس درس فارسی دوم ابتدایی | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 48، اردیبهشت 1404، صفحه 45-56 اصل مقاله (379.42 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.72346.4271 | ||
نویسندگان | ||
طاهره شیرکوند* 1؛ حسین زینلی پور2؛ نعمت الله موسی پور3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران. | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر به ارزیابی اثربخشی رویکرد آموزش ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی در درس فارسی در سال تحصیلی 1402-1403 اختصاص دارد. این مطالعه از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهرستان ورامین تشکیل دادند. نمونۀ آماری شامل دو کلاس به عنوان گروه آزمایش و گواه بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش به مدت یک سال تحصیلی تحت آموزش ترکیبی قرار گرفت، درحالیکه گروه گواه آموزشهای معمول را دریافت نمود. ابزار جمعآوری دادهها، آزمون پیشرفت تحصیلی بود که در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون از هر دو گروه اخذ شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، تی مستقل و تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات پسآزمون در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش چشمگیری داشته است. همچنین، آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را بین میانگین نمرات پسآزمون دو گروه نشان داد. نتایج تحلیل کوواریانس نیز با کنترل اثر پیشآزمون، تأثیر مثبت و معنادار رویکرد آموزش ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان گروه آزمایش را تأیید نمود. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که رویکرد آموزش ترکیبی میتواند بهعنوان یک روش مؤثر در بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایۀ دوم ابتدایی در درس فارسی استفاده شود. این رویکرد با ترکیب روشهای آموزشی سنتی و نوین، امکان یادگیری فعال و تعاملی را برای دانشآموزان فراهم آورده و به تقویت درک مفاهیم کمک مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ترکیبی؛ برنامۀ درسی؛ دانشآموزان پایه دوم ابتدایی؛ پیشرفت تحصیلی؛ درس فارسی دوم ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Blended Teaching Approach in Teaching Persian Language to the Second Grade of Elementary Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahere Shirkavand1؛ Hosein Zainalipour2؛ Nematollah Mousapour3 | ||
1Ph.D. Student in Curriculum Planning, Faculty of Humanities, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran. | ||
3Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Faculty of Humanities, Hormozgan University, Bandar Abbas, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to evaluate the effectiveness of the blended educational approach on the academic progress of second-grade elementary students in the Persian language course during the 2023-2024 academic year. The study employed a quasi-experimental design with the pre-test and post-test framework involving a control group. The statistical population comprised all second-grade students in the Varamin district. The sample included two classes, randomly selected as the experimental and control groups. The experimental group underwent blended learning for one academic year, while the control group received traditional instruction. Data collection tool included an academic progress test administered in both pre-test and post-test phases for both groups. The collected data analyzed using SPSS software, employing descriptive and inferential statistical test (Pearson correlation, independent t-test, and analysis of covariance). Results included a significant increase in the post-test scores of the experimental group compared to the control group. Furthermore, the independent t-test revealed a significant difference between the mean post-test scores of the two groups. The analysis of covariance, controlling for pre-test effects, confirmed the positive and significant impact of the blended educational approach on the academic progress of the experimental group students. The findings suggest that the blended educational approach can serve as an effective method for enhancing learning and academic achievement among second – grade elementary students in the Persian language. This approach, by integrating traditional and modern teaching methods, facilitates active and interactive learning for students and aides in strengthening the understanding of concepts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Blended Instruction, Curriculum, Second-Grade Elementary Students, Academic Achievement, Second-Grade Persian Language Course | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |