
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,190 |
تعداد مقالات | 10,230 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,286,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,326,912 |
چالشها و فرصتهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش ابتدائی: از نگاه نومعلمان | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، فروردین 1404، صفحه 35-50 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.73388.1238 | ||
نویسندگان | ||
محیا زارع نسب1؛ زهرا جامه بزرگ* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده در عصر حاضر که شاهد تحولات چشمگیری در عرصه فناوری هستیم، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از نوینترین دستاوردهای بشر، توجه بسیاری از حوزهها را به خود جلب کرده است. آموزشوپرورش بهعنوان یکی از ارکان اصلی توسعه جوامع، از این تحولات بینصیب نمانده است. هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری نوین، فرصتهای جدیدی را برای ارتقای کیفیت آموزش در سطوح مختلف، بهویژه در آموزش ابتدائی که پایه یادگیری و شکوفایی استعدادها است، فراهم میکند . مقاله حاضر به بررسی چالشها و فرصتهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزشابتدایی از دیدگاه نومعلمان میپردازد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه مدنظر، نومعلمان ورودی سال 98 دانشگاه فرهنگیان تبریز به تعداد 260 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 155 نفر تعیین شد. از پرسشنامه محقق ساخته 32 سؤالی جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار 4افزار4 PLS و مدل معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که نومعلمان باوجود آگاهی از مزایای بالقوه هوش مصنوعی در آموزش، چالشهای متعددی را در استفاده از آن در کلاس درس مشاهده میکنند. این چالشها شامل از دستدادن تفکر مستقل و خلاق، محدود بودن هوش مصنوعی در درک و پاسخ به نیازها، از دستدادن تعامل با انسانها، چالش در تشخیصتقلب، نیاز به آموزش و توسعه حرفهای مناسب، نیاز به دانش و تخصص در هوش مصنوعی و تولید محتوای نادرست و گمراهکننده است. بااینحال، نومعلمان همچنین فرصتهای متعددی را برای استفاده از هوش مصنوعی در جهت ارتقای کیفیت آموزش ابتدائی قائل هستند. درنهایت، مقاله حاضر پیشنهادهایی را برای غلبه بر چالشها و استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در آموزشابتدایی ارائه میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
چالش های هوش مصنوعی؛ فرصت های هوش مصنوعی؛ هوش مصنوعی؛ آموزش ابتدایی؛ نومعلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges and opportunities of using artificial intelligence in elementary education: from the perspective of new teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahya Zarenasab1؛ Zahra Jamebozorg2 | ||
1Master's student in Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Educational Technology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
In the present era, marked by significant technological advancements, artificial intelligence (AI) has emerged as one of humanity's most innovative achievements, garnering attention across numerous fields. Education, as a cornerstone of societal development, has not been exempt from these transformations. AI, as a novel tool, offers new opportunities to enhance the quality of education at various levels, particularly in primary education, which forms the foundation for learning and talent development. This study explores the challenges and opportunities associated with the use of AI in primary education from the perspective of novice teachers. The research method is descriptive and correlational in nature. The target population consisted of 260 novice teachers enrolled at the Tabriz Farhangian University in the academic year 2019. The sample size was determined to be 155 individuals using Cochran’s formula. A researcher-developed questionnaire comprising 32 items was used to collect data. The data were analyzed using PLS 4 software and structural equation modeling. The findings reveal that, despite being aware of AI's potential benefits in education, novice teachers encounter several challenges in utilizing it in the classroom. These challenges include the loss of independent and creative thinking, AI's limitations in understanding and responding to needs, reduced human interaction, difficulties in detecting cheating, the need for appropriate professional development and training, the requirement for AI-related knowledge and expertise, and the production of inaccurate or misleading content. However, novice teachers also recognize multiple opportunities for leveraging AI to improve the quality of primary education. Ultimately, this article provides recommendations for overcoming the challenges and effectively utilizing AI in elementary education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Artificial intelligence challenges, artificial intelligence opportunities, artificial intelligence, elementary education, new teachers | ||
مراجع | ||
بابائی، پریناز و علی محمدی، سمیه و شیری پور، سهیلا و فروزان، لاله و حسینی، رحیمه. (1402). چالشهای و فرصتهای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش، هفدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی،
غفوران، مریم. (1403). هوش مصنوعی و فناوریهای نو در نظامهای آموزشی: فرصت و چالش، هفتمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی، همدان،
Akgun, S & Greenhow, C. (2022). Artificial intelligence in education: Addressing ethical challenges in K-12 settings. AI and Ethics, 2. https://doi.org/10.1007/s43681-021-00096-7
Celik, I. Dindar, M. Muukkonen, HJärvelä S (2022). The Promises and Challenges of Artificial Intelligence for Teachers: A Systematic Review of Research. TechTrends, 66, 3. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00715-y
Cherevatіuk, V. . (2024)The use of artificial intelligence tools in art education: challenges and opportunities. Вісник Національної Академії Образотворчого Мистецтва і Архітектури, 1, 89–94. https://doi.org/10.32782/naoma-bulletin-2024-1-13
Chima Abimbola Eden, Onyebuchi Nneamaka Chisom, & Idowu Sulaimon Adeniyi. (2024). Integrating AI in education: Opportunities, challenges, and ethical considerations. Magna Scientia Advanced Research and Reviews, 10(2), 006–013. https://doi.org/10.30574/msarr.2024.10.2.0039
Crompton, H & Burke, D. (2020). Mobile learning and pedagogical opportunities: A configurative systematic review of PreK-12 research using the SAMR framework. Computers & Education, 156, 103945. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103945
Crompton, H. Jones, M & Burke, D. .(2022) Affordances and challenges of artificial intelligence in K-12 education: A systematic review. Journal of Research on Technology in Education, 56, 1–21. https://doi.org/10.1080/15391523.2022.2121344
Guan, H. (2023). Advantages and Challenges of Using Artificial Intelligence in Primary and Secondary School Education. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 22, 377–383. https://doi.org/10.54097/ehss.v22i.12469
Ivanashko, O. Kozak, A. Knysh, T Honchar,K. (2024). The Role of Artificial Intelligence in Shaping the Future of Education: Opportunities and Challenges. Futurity Education, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.57125/FED.2024.03.25.08
Jose, J & Jose, B. (2024). Educators Academic Insights on Artificial Intelligence: Challenges and Opportunities. Electronic Journal of E-Learning, 00–00. https://doi.org/10.34190/ejel.21.5.3272
Lampou, R. (2023). The Integration of Artificial Intelligence in Education: Opportunities and Challenges. Review of Artificial Intelligence in Education, 4, e015. https://doi.org/10.37497/rev.artif.intell.educ.v4i00.15
Lydia, E. G. P. Vidhyavathi, & P. Malathi (2023). A Sudy on "ai in education: opportunities and challenges for personalized learning. Industrial engineering journal, 52(05), 750–759. https://doi.org/10.36893/IEJ.2023.V52I05.750-759
Malik, P. K. (2024). The Role of Artificial Intelligence in Education: Opportunities and Challenges. Interantional journal of scientific research in engineering and management, 08(06), 1–5. https://doi.org/10.55041/IJSREM35475##
Morandín-Ahuerma, F. (2022). What is Artificial Intelligence? International Journal of Research Publication and Reviews, 03(12), 1947–1951. https://doi.org/10.55248/gengpi.2022.31261
Mukti, F. (2023). DTransformation of education in elementary schools: utilization of artificial intelligence-based learning media in the digital era. Dirasatul ibtidaiyah, 3(2), 229–240. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v3i2. 200
Pandya, K. T. (2024). The role of artificial intelligence in education 5.0: Opportunities and challenges. SDGs Studies Review, 5, e011. https://doi.org/10.37497/sdgs.v5igoals.11
Pedro, F. Subosa, M. Rivas, A & Valverde, P (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. .
Rathore, A. Sultana, N. Jawad Zareen SAhmed, A., Hons, B., Jammu, A, Kashmir, P., & Kashmir, J .(2023). Artificial Intelligence and Curriculum Prospects for Elementary School. Pakistan Journal of Humanities and Social. Sciences, 11, 4635 https://doi.org/10.52131/pjhss.2023.v11i4.1909
Rizvi, M. (2023). Exploring the landscape of artificial intelligence in education: Challenges and opportunities. 01–03. https://doi.org/10.1109/HORA58378.2023.10156773
Roshanaei, M., Olivares, H. & Lopez, R. (2023). Harnessing AI to Foster Equity in Education: Opportunities, Challenges, and Emerging Strategies. Journal of Intelligent Learning Systems and Applications, 15, 123–143. https://doi.org/10.4236/jilsa.2023.154009
Sytnyk, L., & Podlinyayeva, O. (2024). AI in education: Main possibilities and challenges. InterConf, 45(201), 569–579. https://doi.org/10.51582/interconf.19-20.05.2024.058
Xuan Vu, H. (2024). The implications of artificial intelligence for educational. systems: Challenges, opportunities, and transformative potential. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 06(03), 101–111. https://doi.org/10.37547/tajssei/Volume06Issue03-17 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |