
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,184 |
تعداد مقالات | 10,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,148,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,259,996 |
بازشناسی مفهوم استعداد از دیدگاه متخصصان علوم رفتاری در نظام آموزشی ایران: یک مدل مفهومی | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 48، اردیبهشت 1404، صفحه 87-99 اصل مقاله (521.58 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2025.72229.4263 | ||
نویسندگان | ||
هدی قرائیان* 1؛ الهه حجازی2؛ منصوره حاج حسینی3؛ کیوان صالحی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استاد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش کیفی با هدف تبیین مفهوم استعداد از دیدگاه متخصصان علوم رفتاری در بافت نظام آموزشی ایران انجام شد. با اتخاذ رویکرد سازاگرایانه و بهرهگیری از روش نظریه دادهبنیاد، دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با متخصصان حوزه استعدادپروری گردآوری و با استفاده از نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که مفهوم استعداد در مرکز این مطالعه، دارای ماهیتی چندبعدی و پویاست که در تعامل میان عوامل ذاتی و محیطی شکل میگیرد. تحلیل دادهها منجر به استخراج چهار مؤلفه کلیدی شد که همگی در خدمت تبیین چیستی استعداد قرار دارند. ماهیت استعداد (هسته مرکزی پژوهش) شامل: ابعاد زیستی (توانمندیهای ذاتی و وابسته به هوش) و ابعاد اجتماعی (تأثیرپذیری از محیط و جهتگیری آیندهنگر)؛ همچنین ویژگیهای افراد بااستعداد به عنوان شاخصهای تشخیصی مفهوم، عوامل مرتبط (شناختی، هیجانی، زیستی و بافتی) به عنوان بسترهای شکلدهنده و روشهای شناسایی به عنوان ابزارهای عملیاتیسازی مفهوم. مطالعه حاضر با ارائه مدلی یکپارچه نشان میدهد که درک جامع از استعداد، مستلزم توجه همزمان به ابعاد ذاتی (ژنتیک و هوش) و ابعاد اکتسابی (محیط و آموزش) است. این یافتهها میتواند مبنایی برای توسعه چارچوبهای نظری و طراحی برنامههای عملی در نظام آموزشی ایران فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعداد؛ متخصصان علوم رفتاری؛ نظام آموزشی ایران؛ نظریه دادهبنیاد؛ مدل مفهومی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Blended Teaching Approach in Teaching Persian Language to the Second Grade of Elementary Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Hoda Ghoraeian1؛ Elaheh Hejazi2؛ Mansoure Hajhosseini3؛ Keyvan Salehi3 | ||
1PhD Student in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
2Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. | ||
3Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This qualitative study aimed to explore the concept of talent from the perspective of behavioral science experts within the context of Iran's educational system. Adopting a constructivist approach and employing grounded theory methodology, data collected through semi-structured interviews with talent development specialists and analyzed using MAXQDA software. The findings revealed that the concept of talent at the heart of this study possesses a multidimensional and dynamic nature, emerging from the interaction between innate and environmental factors. Data analysis led to the identification of four key components that collectively explain the essence of talent: 1) The nature of talent (the study's core) comprising biological dimensions (innate abilities and intelligence-related capacities) and social dimensions (environmental influences and future-oriented tendencies); 2) Characteristics of talented individuals as diagnostic indicators; 3) Related factors (cognitive, emotional, biological, and contextual) as formative foundations; and 4) Identification methods as operationalization tools. The study presents an integrated model demonstrating that a comprehensive understanding of talent requires simultaneous attention to both innate (genetic and intellectual) and acquired (environmental and educational) dimensions. These findings can provide a foundation for developing theoretical frameworks and designing practical programs within Iran's educational system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Talent, Behavioral Sciences Specialists, The Education System of Iran, Grounded Theory, Conceptual Model | ||
مراجع | ||
American Psychological Association. (2022). APA dictionary of psychology. https://dictionary.apa.org/
Arsalidou, M., & Taylor, M. J. (2011). Is 2+2=4? Meta-analyses of brain areas needed for numbers and calculations. NeuroImage, 54(3), 2382–2393. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.10.009
Borland, J. H. (2005). Gifted education without gifted children: The case for no conception of giftedness. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed., pp. 1–19). Cambridge University Press.
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006). The bioecological model of human development. In W. Damon & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 1. Theoretical models of human development (6th ed., pp. 793–828). Wiley.
Bryant, A., & Charmaz, K. (2019). The SAGE handbook of current developments in grounded theory. SAGE.
Charmaz, K. (2014). Constructing grounded theory (2nd ed.). SAGE.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research (3rd ed.). SAGE.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). SAGE.
Cross, T. L., & Coleman, L. J. (2005). School-based conception of giftedness. In R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed., pp. 52–63). Cambridge University Press.
Dweck, C. S. (2015). Mindset: The new psychology of success. Ballantine Books.
Gagné, F. (2018). Academic talent development: Theory and best practices. In S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of giftedness in children (2nd ed., pp. 83–112). Springer.
Gottfried, A. E., Gottfried, A. W., & Guerin, D. W. (2006). The Fullerton Longitudinal Study: A long-term investigation of intellectual and motivational giftedness. Journal for the Education of the Gifted, 29(4), 430–450. https://doi.org/10.4219/jeg-2006-244
Jarvin, L., & Subotnik, R. F. (2015). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 16(1), 3–54. https://doi.org/10.1177/1529100615569721
Makel, M. C., Kell, H. J., Lubinski, D., Putallaz, M., & Benbow, C. P. (2021). When lightning strikes twice: Profoundly gifted, profoundly accomplished. Psychological Science, 32(5), 622–634. https://doi.org/10.1177/0956797620975775
Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). Jossey-Bass.
Mousavi, S. F., Hejazi, E., & Hajhosseini, M. (2021). Challenges of talent identification in Iran’s educational system: A qualitative study. Journal of Educational Psychology, 15(2), 45–67. [In Persian]
Olszewski-Kubilius, P. (2000). The transition from childhood giftedness to adult creative productiveness: Psychological characteristics and social supports. Roeper Review, 23(2), 65–71. https://doi.org/10.1080/02783190009554068
Plomin, R., & von Stumm, S. (2018). The new genetics of intelligence. Nature Reviews Genetics, 19(3), 148–159. https://doi.org/10.1038/nrg.2017.104
Saldaña, J. (2014). The coding manual for qualitative researchers (2nd ed.). SAGE.
Stafford, L., & Lee, A. (2021). Grounded theory methodology in applied linguistics. Routledge.
Steele, C. M. (2010). Whistling Vivaldi: How stereotypes affect us and what we can do. W. W. Norton.
Sternberg, R. J. (2021). Transformational giftedness: Rethinking our paradigm for gifted education. Roeper Review, 43(4), 230–240. https://doi.org/10.1080/02783193.2021.1984228
Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12(1), 3–54. https://doi.org/10.1177/1529100611418056
Terman, L. M. (1925). Genetic studies of genius: Vol. 1. Mental and physical traits of a thousand gifted children. Stanford University Press.
Thomas, M. S. C., Kovas, Y., Meaburn, E. L., & Tolmie, A. (2019). What can the study of genetics offer to educators? Mind, Brain, and Education, 13(2), 81–88. https://doi.org/10.1111/mbe.12189
von Stumm, S., Hell, B., & Chamorro-Premuzic, T. (2011). The hungry mind: Intellectual curiosity is the third pillar of academic performance. Perspectives on Psychological Science, 6(6), 574–588. https://doi.org/10.1177/1745691611421204
Ziegler, A., & Phillipson, S. N. (2012). Towards a systemic theory of gifted education. High Ability Studies, 23(1), 3–30. https://doi.org/10.1080/13598139.2012.679085
Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |