تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,639,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,308,721 |
رابطه سلامت روانی و دلبستگی شغلی در معلمان تربیت بدنی شهر یاسوج | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 3، آذر 1393، صفحه 71-78 اصل مقاله (880.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لقمان کشاورز* 1؛ ابوالفضل فراهانی2؛ حیدر محمدیان3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
2استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
3کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطة سلامت روانی با دلبستگی شغلی در معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج است. جامعة آماری پژوهش کلیة معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج (صدوپنجنفر) بود که همة آنان بهطور کلشمار برای نمونة تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامه سلامت روان دراگوستیس و همکاران (1984) و پرسشنامه دلبستگی شغلی ادوارز و کلیپارتیک (1984) استفاده کردهایم. روایی هردو پرسشنامه به تأیید پانزده تن از متخصصان رسید و پایایی آنها در مطالعة مقدماتی با سی آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 78/0 محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف ـ اسمیرنف، t یک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و فریدمن با کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که به ترتیب افکار پارانوئیدی، اضطراب، افسردگی، شکایتهای جسمانی، حساسیت در روابط بین فردی، وسواس ـ اجبار، پرخاشگری و روانپریشی مهمترین ابعاد سلامت روانی معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج بودند و بین اولویت این عوامل تفاوت معناداری وجود دارد. میزان سلامت روانی در بین معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج در حد مطلوب بود. همچنین دلبستگی شغلی در بین معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج در حد مطلوب قرار داشت. در پایان بین سلامت روانی و ابعاد آن با دلبستگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهر یاسوج رابطه منفی و غیر معنیداری مشاهده شد (05/0 ≤ p). | ||
کلیدواژهها | ||
سلامت روانی؛ دلبستگی شغلی؛ معلم تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between mental health and physical education teachers' job involvement in Yasuj | ||
نویسندگان [English] | ||
Loghman Keshavarz1؛ Abolfazl Farahani2؛ Heidar Mohammadiyan3 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the research was the investigation of the relationship between mental Health and Job involvement of physical education teachers in Yasuj. The statistical population were all physical education teachers in Yasuj city (N=105), so all of them were chosen for the research sample by totally methods. To achieve the research goals, two standard questionnaires such as Dragvtys et al (1984) mental health questionnaire and Edward & Clipart job involvement (1984) questionnaire were used. Validity of two questionnaires was confirmed by 15 experts and their reliability were studied in a pilot study with 30 subjects and calculated as 0.95, and 0.78 respectively. For data analysis the descriptive statistics and inferential statistics methods, including Kolmogorov- Smirnov, Single sample T-student test, Pearson correlation coefficient, and Friedman were used. The results indicated that paranoid thoughts, anxiety, depression, physical problems, interpersonal relationship sensitivity, obsessive or compulsive, aggression, and psychosis are the most important dimensions of health mental in the physical education teachers in Yasuj and there is a significant difference among the priorities of these factors. The mental health and dimensions of mental health were at the desirable level among physical education teachers in Yasuj. Also job involvement was at the desirable level among physical education teachers in Yasuj. Finally, there is a negative relationship and not significant relation between the mental health and dimensions of mental health and job involvement in physical education teachers in Yasuj (p≤ 0.05). | ||
مراجع | ||
امامی فرشاد، طالبپور مهدی (1386). «بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیتبدنی مرد آموزشگاههای نواحی هفتگانة مشهد». پژوهش در علوم ورزشی، 12: 32-15. بیانی علیاصغر، محمد کوچکی عاشور، محمد کوچکی قربان (1386). «تعیین وضعیت سلامت روانی معلمان استان گلستان با استفاده از چکلیست نشانگان روانی»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 9(2): 39- 44. جمشیدنژاد علیرضا (1383). بررسی رابطة استرس شغلی و سلامت روانی با میانجیگری متغیرهای تعارض نقش، ابهام نقش و گرانباری نقش در مدیران مدارس متوسطة استان خوزستان. طرح پژوهشی شورای تحقیقات آموزشوپرورش استان خوزستان، نشر کردگار. حبیبی مجتبی، بشارت محمدعلی، قراگوزلو فاطمه، ایزانلو بلال، ذوالفقاری محمدرضا (1388). «مقایسه سلامت روانی در دبیران تربیتبدنی و غیر تربیتبدنی بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی». رشد و یادگیری حرکتی، 1: 114- 93. حیدرینژاد صدیقه، مرادیپور مهدی (1390). «رابطة دلبستگی شغلی دبیران تربیتبدنی با جوّ سازمانی مدارس متوسطه شهر اهواز». مدیریت ورزشی، 8: 21- 5. درانی کمال، غلامعلی لواسانی مسعود (1379). «رابطة رضایت شغلی، عزتنفس و سلامت روانی: یکمطالعة موردی از مربیان مرکز پیشدبستانی دانشگاه تهران». مجلة روانشناسی و علوم تربیتی، 30 (1): 98- 76. دزفولی سیمیندخت، شفیعنیا پروانه، شتاب بوشهری ناهید (1388). رابطة سلامت روان و دلبستگی شغلی دبیران متوسطه تربیتبدنی نواحی چهارگانه شهر اهواز. هفتمینهایش بینالمللی تربیتبدنی و علوم ورزشی تهران. رابینز استیفن پی (1996). رفتار سازمانی، ترجمه پارساییان علی ـ محمدعلی اعرابی (1384)، جلد اول، چاپ ششم، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 127-129. رمضانینژاد رحیم (1383). «مقایسه عامل نگهدارنده شغل دبیران تربیتبدنی با دبــــیران غیر تربیتبدنی». نشریه حرکت، 20: 71-55. نوربخش پریوش (1378). ساخت و اعتباریابی ابزار اندازهگیری عوامل فشارزای شغلی دبیران تربیتبدنی استان خوزستان و تعیین رابطة بین این عوامل با سلامت روانی آنها. رساله دکتری مدیریت تربیت و علوم ورزشی، دانشگاه تربیتمعلم تهران. Adams, T. B., Moore, M. T., Dye, G., (2007). “The relationship between physical activity and mental health in a national sample of college females”. Women health, 45: 69- 85.
Gonzalez, J. and Grazzo, T. (2006). “Structural relationships between organizational service orientation, contact employee job satisfaction and citizenship behavior”. International Journal of Service Industry Management, 17(1): 23-50.
Knots S. and Tami F. (2005). “Relationship between employees' religiosity and job involvement”. Psychological Report, 93: 79- 86.
Kovess-Masfety et al. (2006). Teacher’s mental health and teaching Levels. Teaching and Teacher Education, In press.
Loh. L.W.C; (1994). Are EsL/Efl teachers under high stress? A study of Secondary level school teachers in Hong Kong. International. JATEFL Conference in Brighton UK.
Morris A. and Bloom. J. (2002). “Contextual factors affecting job satisfaction and organizational commitment in community mental health centers undergoing system changes in the financing of care”. University of California. 4(2), 71-83.
Pisanti, R., Gagliardi, M. P., Razzino, S. and Bertini, M. (2003). “Occupational stress and wellness among Italian secondary school teachers”. Psychology and health, 18(4): 523-536.
Punch. K.F., Tuettemann. E., (1990). “Correlates of psychological distress”. British Educational research Journal. 16(4): 76-92.
Rasku.A., Kinnunen. U., (2003). “Job conditions and wellness among finish upper secondary school teaching”. Psychology and Health, 18(4): 441-456.
taylor, j (2001). “Coaches are people too: an applied model of stress management for sport coaches”. Journal of applied sport psychology, 14: 27-50.
Weinberg, R. S., gold, d. (2003). Foundation of sport and exercise psychology (3rd ed). Champaign, ill, human kinetics | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,840 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,344 |