
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,951 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,563,656 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,876,980 |
آموزش عالی و سرمایه اجتماعی | ||
دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 57-77 اصل مقاله (793.29 K) | ||
نویسنده | ||
ابراهیم صالحی عمران* | ||
چکیده | ||
یکی از سیاستهای مهم اجتماعی و فرهنگی در بیشتر کشورها میتواند ساخت و تولید سرمایه اجتماعی از طریق آموزش منابع انسانی باشد. سیستمهای آموزش عالی میتوانند با بهرهگیری از مفروضات سرمایه اجتماعی و فراهمآوری فرصتهای آموزشی برای همه گروههای اجتماعی زمینه مناسبی را برای رشد فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی آنان در حوزههای مختلف عمومی فراهم آورند. بیتردید، اگر این سیاست اجتماعی در برنامهریزی درسی آموزش عالی در نظر گرفته شود، آثار و نتایج اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی را به همراه خواهد داشت. لذا، در این مقاله، سعی شده است تا میزان برخورداری دانشجویان از سرمایه اجتماعی و ابعاد آن بررسی شود. روش این تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است و نمونه پژوهش نیز از بین دانشجویان دانشگاههای شمال کشور (مازندران، گیلان و گلستان) انتخاب شده است. نتیجه این تحقیق نشان میدهد که میزان برخورداری دانشجویان از سرمایه اجتماعی بالا نبوده و افزون بر این، تحصیل در آموزش عالی هم تأثیر در خور توجهی در افزایش سرمایه اجتماعی نداشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ سرمایه اجتماعی؛ آموزش منابع انسانی؛ اعتماد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Higher Education and Social Capital | ||
نویسندگان [English] | ||
ebrahim salehi omran | ||
چکیده [English] | ||
One of the important social and cultural policies in most countries could be the production of social capital through training of human resources. Higher education systems with the use of the assumptions of social capital and providing educational opportunities for all social groups can produce an appropriate context for cultural, social and ethical development in various areas of the public. With no doubt If this social policy is taken into account in higher education curricula it would culminate in various economic, social and cultural consequences. This study attempts to assess the amount of social capital and its dimensions among students. The research method is survey with the sample of students in the northern provinces of Iran (Mazandaran, Gilan and Golestan). The findings indicate that the amount of social capital among students is not high and moreover studying in higher education has no significant effect on the development of social capital. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Higher Education, Social Capital, Human resource training, Trust | ||
اصل مقاله | ||
| ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,826 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,898 |