| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,235 |
| تعداد مقالات | 10,619 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,481,971 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,460,333 |
گونهشناسی اساتید علوم اجتماعی در دوران پسادانشگاهی | ||
| دوفصلنامه پژوهشنامه توسعه فرهنگی اجتماعی | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 78-91 اصل مقاله (522.66 K) | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا محمدی* ؛ محمدامین قانعی راد | ||
| چکیده | ||
| اولویت قرار دادن گسترش علوم و فنون در کشور، در کنار افزایش تقاضا برای آموزش عالی و هیئتعلمی و ارتباط دانشگاه با صنعت و حکومت طی دهههای اخیر، سبب رشد حرفهگرایی نقش اساتید شده است. آنها علاوه بر نقش آکادمیک (تولید و توزیع دانش نظری)، نقشهای دیگری نیز ایفا میکنند. هدف این پژوهش، بررسی و تعیین تیپهای اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی است. روش پژوهش از نوع کیفی است و اطلاعات آن از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته از 34 نفر از اساتید علوم اجتماعی دانشگاههای دولتی شهر تهران گردآوری شده است. بعد از تحلیل و تفسیر دادهها، نتیجه این است که تیپهای سهگانهای از اساتید در نقشهای آکادمیک، سازمانی و صنعتی قابل تشخیصاند. البته این تفکیک بهمنزلة مرزبندی دقیق نیست. آنها ترکیبی از این نقشها را به عهده دارند؛ اما انجام وظیفه در یک نقش بارزتر است. همچنین، نتایج نشان میدهد که اساتید در عمل کردن به هر یک از این نقشها خیلی هم پایبند به رعایت هنجارهای علمی نیستند. یکی از علتهای ساختاری آن، آئیننامه ارتقای علمی است و علت دیگر، تجاریسازی علم و سایه انداختن اقتصاد بر علم است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اساتید علوم اجتماعی؛ پسادانشگاهی؛ صنعت- بازار دانش؛ نقش آکادمیک؛ نقش سازمانی؛ نقش صنعتی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Typology of Social Sciences' Professors in Post-Academic era | ||
| نویسندگان [English] | ||
| zahra mohammadi؛ Mohammad Amin Ghaneirad | ||
| چکیده [English] | ||
| Prioritizing the development of science in the country along with increasing demand for higher education and becoming faculty member and university's relation with industry and government has caused the growth of careerism in the role of professors during the recent decades. Besides the academic role (production and distribution of theoretical knowledge), they play other roles, too. This study aims to evaluate and determine types of faculty members in the field of social sciences. The research method is Qualitative and its data has been collected by semi-structured interviews with 34 professors of social sciences in the Universities of Tehran. The results of data analysis display three types of professors with various academic , organized, and industrial roles. Of course, this division doesn't meant exact bordering and the professors play combination of these roles, but doing duty in a certain role seems more obvious. Moreover, the findings show that professors in these roles do not adhere to scientific norms. One of the structural reasons is scientific promotion regulation and the other is commercialization of science and predomination of economy over science. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Post academic, Industry-market, Academic roles, Organized roles, Industrial roles | ||
| اصل مقاله | ||
|
| ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,011 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,102 |
||