تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,761 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,888,223 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,500,062 |
رابطة مؤلفه های سهل انگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، بهمن 1393، صفحه 123-134 اصل مقاله (246.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید صفاری نیا؛ علیرضا آقایوسفی؛ علی مصطفائی* | ||
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی و هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی در دانشجویان بود.روش: پژوهش از نوع همبستگی و نمونه شامل 200 دانشجوی دانشگاه پیام نور مرکز بوکان بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای سهلانگاری اجتماعی، هویت اجتماعی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سهلانگاری اجتماعی با هویت اجتماعی همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. هر دو زیر مقیاس آن بعد فردی و بعد جمعی هویت با سهلانگاری همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد. سهلانگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادارحاصل شد، بیتفاوتی به عنوان یکی از مؤلفههای سهلانگاری اجتماعی نیز باعملکرد تحصیلی همبستگی منفی و معنادار به دست آمد، اما بعد دیگر سهلانگاری اجتماعی به نام توجه به خود با عملکرد تحصیلی رابطه معنادار حاصل نشد. همچنین هویت اجتماعی با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد و همچنین بین بعد جمعی و فردی هویت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که سهلانگاری اجتماعی رابطه منفی و معناداری با هویت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دارد، در حالی که هویت اجتماعی رابطه مثبت و معنادار با عملکرد تحصیلی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سهل انگاری اجتماعی؛ هویت اجتماعی؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Social Procrastination and Social Identity and Students’ Academic Performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Saffarinia؛ ali reza agayousefi؛ ali mostafaie | ||
Associate Professor in Psychology, Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction :This study aimed at investigating the relationship between social procrastination, social identity, and students’ academic performance. Method: The design was correlational and the sample consisted of 200 students of Payam Noor University, Bukan center. Sampling was based on available sampling and three questionnaires including Social Procrastination, Social Identity, and Academic Achievement were employed to collect the data. Pearson correlation and multiple regression analyses were used to analyze the data. Results: The results showed a significant negative correlation between Social Identity and Social Procrastination. Both the individual and collective identities showed a significant negative correlation with Social Procrastination. Indifference, as one of the components of Social Procrastination, had a significant negative correlation with academic performance, but there was no significant relationship between attention to self, as another aspect of Social Procrastination, and academic achievement. Furthermore, Social Identity had a significant positive correlation with academic performance. Among the other aspects, the individual and collective identity had a significant positive correlation with academic performance. Conclusions: According to the results, it can be claimed that Social Procrastination has a negative relationship with academic performance and social identity, while social identity has a significant positive correlation with academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social Procrastination, Social Identity, Academic Performance, students | ||
مراجع | ||
ـ استورا،اچ. ب. (1386). تنیدگی یا استرس. ترجمه پریرخ دادستان. تهران: انتشارات رشد. ـ زائریان، س. (1386). اثر بخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر کاهش سهلانگاری کارکنان آموزش و پرورش. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی. ـ صفارینیا، م. (1389). ساخت و اعتبار یابی آزمون سهلانگاری اجتماعی در مردان شهر تهران. طرح پژوهشی دانشگاه پیامنور تهران. ـ صفارینیا، م. روشن، م. (1390). ساخت و هنجاریابی پرسشنامه هویت اجتماعی، مقاله پژوهشی، زیرچاپ. ـ گیدنز، آ. (1377). پیامدهای مدرنیته. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشرمرکز. ـ گیدنز، آ.(1378). جامعه و هویت شخصی در عصرجدید. ترجمه ناصر موفقیان. تهران: نشرنی. -Albanese, R. & Van Fleet, D.D. (1985). “Rational behavior in groups: The freeriding tendency”. Acandemy of Management Review, 10 ,244-255. - Aitken, M. (1982). A Personality profile of the college student procrastinator. Unpublished Doctorra Dissertation. University of Pittsburgh. -Baumeister, R.F. & Bushman, B.J. (2008) social psychology. U.S.A: Thomson Publisher. -Berzonsky, M.D. (2003). “Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity: An International”. Journal of Theory and research, 3(2), 131-142. -Duff, A.; Boyle, E.; Dunleauy, K. & Ferguson, H. (2004). “The relationship between Personality , approach to learning and academic performance”. Personality and Individual Differences, 36, 1907-1920 -Dewitte, S. & Schouwenburg, H.C. (2002) “Procrastinahion, temptation and incentives: The straggle between the present and the fature in procrastinators and the punctual”. European Juropean of personality, 16, 469-489. -Erikson, E.H. (1968). Identity, youth and crisis. New York: W.W. Norton. -Farran, b. (2004). Predictors of academic procrastination in collage students. MSc. Thesis, department of psychologe, foerdham University. - Ferrari, j.R.; Doroszko, E. & joseph, N. (2005). “Exploring plocrastination in corporate setting: Sex, status, and setting for arousal and avoidance types”.individual Differences Research, 3, 140-149. -Ferrari, J.R.; O’Callaghan, J. & New begin, I. (2005). “Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom, And Australia: Arousal and avoidance delays among adults”. North American Journal of Psychology, 7, 1-6 -Hoker, A. (2008). evaluation of cognitive -behavioral intervention for procrastination. -Ingham, A.G.; levinger, G.; Graves, j. & peckham, V. (1974). “The ringalmann effect: studies of group size and group perfprmance”. Journal Of persponalitey and social psychology, 10, 371-384. -jones, G.R. (1984). “Taskvisidility, free-riding and shiriking: explaining The effect of structure and technology on employee dehavior”. Academy of Management Review, 9, 684-695. -Karau, S.J. & Williams, K.D. (1997). “Social loafing: A meta-analytic Review and theoretical integration”. journal of personality and social psychology, 65, 681-706. -Klassen, R. (2009). Academic procrastination and motivation of adolescents in turkey education psychology. -Kidwell, R.E. & Bennett, N. (1993). “Employee propensity to withhold effort: A conceptual model to intersect three avenues of research”. Academy of Management Review, 18, 429-456. -Latane , B.; Williams, K. & Harkins, S. (1979). “Many hands make light the work: the causes and consequences of social loafing”. Journal of Personality and social Psychology, 37, 822-832. -Liden, R.C.; Wayne, S.J.;Jaworski, R.A. & Bennett, N. (2004). “Social loafing: A field investigation”. Journal of Management, 30, 285-304. -Lin, P.H. (2008). A research on social Ioafing and students cultural orientations in ESL/EFL classroom. MSc. Thesis, Ming Chuan University. -Lay, C.H. (1994). “Trait procrastination and affective experiences: Describing past study behavior and its relation to agitation and dejection”. Motivation & Emotion , 18(3), 269-284. -Jenking, R. (2000). “Categorization identity, social processes and epistemology”. Current Sociology, 48, 7-25. -Jenkines, R. (2008). Social identity. London: Rutledge. -Moon, S. (2000). “Exploring the dynamic nature if procrastination: A latent growth curve analysis of academic procrastination”. Personality and Individual Differnces, 38, 297-309. -Moon, S. & Illingworth, A. (2005). “Exploring the dynamic nature of procrastination: A Iatent growth curve analysis of academic procrastination”. Personality and Individual Differnces, 38, 297-309. -Myers,D.G. (2009). Social psychology. McGraw-Hill Book Company. -Rogers, D.G. (2008). Social psychology: Experimental and critical approaches. McGraw-Hill Book Company -Stroebe, w. & Frey, B.S. (1982). “Self-interest and collective action: The economics and psychology of public goods”. British Journal of Social Psycholog, 21, 121-137. - Sunitha, T.P. & Muhammedunni, A.M. (2013). “Relationship between Academic Procrastination and Mathematics Anxiety among Secondary School Students”. International Journal of Education and Psychological Research (IJEPR) ISSN: 2279-0179 Volume 2, Issue 2 , PP: 101-105. -Swann, W.B. (1997). “The trouble with change: Self-verification and allegiance to the self”. Psychological Science. 8, 177-180. -Scher, S. & Osterman, N. (2002). “Procrastination , conscientiousness, anxiety, and goals: Exploring the measurement and correlates of procrastination among school-aged children”. Psychology in the Schools. 39, 485-398. -Triandis, H.C. (1989). “Self and social behavior in differing cultural contexts”. Psychological Review, 96, 269-289. -William, K.D. & Karau, S.J. (1991). “Social loafing and social compensation.The effects of expectations of co-worker performance”. Journal of personality and Social Psychology, 61, 570-581. -Zimberoff, D. & Hartman, D. (2001). “Four primary Existential Themes In Heart-Centerd Therapies.” Journal of Heart- Centerd Therapies, Vol. 4, No. 2, P. 15. -Zhang, L.F. (2003). “Does the big five predict learning approaches?”. Personality and Individual Differences, 34, 1431-1446. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,101 |