| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,235 |
| تعداد مقالات | 10,623 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,532,512 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,491,606 |
بررسی مبانی انسانشناسی از منظر سهروردی و استنتاجهای تربیتی مترتب با آن برای بهبود اهداف نظام آموزش و پرورش کشور ایران | ||
| فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
| مقاله 1، دوره 1، شماره اول، مهر 1393، صفحه 7-20 اصل مقاله (208.14 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سعید خجسته* 1؛ علی شریعتمداری2؛ عزت الله نادری3 | ||
| 1استادیار دانشگاه پیام نور مرکز کرمان | ||
| 2استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات | ||
| 3استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
| چکیده | ||
| از آنجا که انسان مهمترین محصول نظامهای تربیتی است، قطعاً شناخت انسان و پرداختن به مبانی انسانشناسی از دیدگاههای مختلف به ویژه دانشمندان مسلمان می تواند نقش مهمی در بهبود اجزای نظام آموزشی از قبیل اصول، روشها و اهداف آموزش و پرورش داشته باشد. بر این اساس هدف اصلی این تحقیق بررسی مبانی انسانشناسی(تعقل و تفکر، خداجویی، کمالطلبی و اجتماعطلبی) از دیدگاه سهروردی واستنتاجهای تربیتی مترتب با آن جهت بهبود هدفهای نظامآموزشی کشور ایران میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه تحلیلی این پژوهش شامل کلیه تألیفات سهروردی و تألیفات سایر صاحبنظران در مورد افکار سهروردی میباشد و نمونه با جامعه تحلیلی مطابقت دارد. به دلیل انتخاب مطالب از منابع در دسترس گزینش خاصی انجام نشده است. نحوه جمعآوری دادهها در این تحقیق کتابخانهای با استفاده از فیش بردای میباشد. معیار تجزیه و تحلیل دادهها ادله و استنادهای معقول و عادلانه بوده است. در نتیجه براساس مبانی انسانشناسی سهروردی، راهکارهایی جهت بهبود اهداف نظامآموزشی کشور ایران ارائه شده است که مهمترین آنها برای پرورش تعقل و تفکر، رشد خلاقیت و دوری از حافظهگرایی صرف و رشد قوه قضاوت میباشد. همچنین برای پرورش روحیه خداجویی خودسازی و رشد فضایل اخلاقی و تزکیه پیشنهاد شده است، برای پرورش کمالطلبی، رعایت شرع و اندیشهورزی و برای رشد اجتماعطلبی افزایش روحیه همکاری و تعاون، سعهصدر و مسئولیتپذیری ذکر شده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انسانشناسی؛ تربیت؛ هدفهای نظام آموزشی؛ تعقل و تفکر؛ خداجویی؛ کمالطلبی و اجتماعطلبی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Theoretical Investigation of Anthropology in Terms of Suhrewardi and Educational Inferences Related to the Improvement of the Goals in Iran's Education System | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Saeideh Khojasteh1؛ Ali Shariatmadari2؛ Ezatollah Naderi3 | ||
| چکیده [English] | ||
| Since man is the most important output of the educational system, certainly, human recognitition and addressing the fundamentals of anthropology from different perspectives especially Muslim scholars can play a role in improving the education system components such as the principles, methods and goals of education . Accordingly the main objective of this research is reviewing the fundamentals of anthropology (contemplation, , theism, perfectionism and intercommunity) from the perspective of “Suhrawardi” and educational inferences to improve educational goals in “Iran”. This study performed with an applied descriptive research method with analytical population included all available “Suhrawardi's works” and accessible writings of other scholars related to “Suhrawardi's ideas” which is in correspondence to analytical sample. So no sample selection is done. Data were gathered by taking notes on cards from library information and then benchmark analysis of arguments and citations has been performed. As a result, based on the “Suhrawardi’s anthropological view” , the ways to improve the country's educational goals are : reasoning and thinking training , creativity and judgment development, and not focusing on mere memorizing . Moreover for theism approach it would be suggested to raise self awareness , moral virtues and refinement. Perfectionism also would be achieved by religious observance and finally attainment intercommunity would be through increasing cooperation morale, tolerance and responsibility. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Anthropology, Education, Theism, Contemplation, Perfectionism, Intercommunity | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,647 |
||