| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,235 |
| تعداد مقالات | 10,623 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,532,519 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,491,615 |
ماهیت سه گانه فرهنگ ایران و رهآورد آن در تربیت دینی | ||
| فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره اول، مهر 1393، صفحه 21-40 اصل مقاله (278.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سمانه خلیلی* 1؛ خسرو باقری2؛ شهین ایروانی3؛ نعمت الله فاضلی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
| 2استاد دانشگاه تهران | ||
| 3استادیار دانشگاه تهران | ||
| 4دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| هر جامعه بهمقتضای شرایط فرهنگی که ریشه در سنتها، تاریخ و دیدگاههای ارزشی آن دارد، از سایر جوامع متفاوت خواهدبود. جامعه ایران نیز بهواسطه عوامل فرهنگی خاصی که دارد، ملغمهای از فرهنگ ایرانباستان، فرهنگاسلام و فرهنگغرب است. به نظر میرسد در این فرهنگ دو وجه «ایرانی و اسلامی» چنان با هم درآمیختهاند که تفکیکناپذیر مینمایند، اما هنوز با وجه سوم یعنی مدرنشدگی بهدرستی پیوند نخوردهاند. این ماهیت سهگانه در وجوه مختلف زندگی فرد ایرانی، تأثیرگذار بودهاست. تربیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. بویژه اینکه مفهوم تربیت ابعاد مختلفی را در بر میگیرد. یکی از این ابعاد مهم، در جامعه ایران، بعد دینی است. این امر در نتیجه آمیختگی دین در مسائل اجتماعی است. اهمیت آمیختگی دین و زندگی تا اندازهای است که بررسی تاریخ چندینساله ایران حکایت از حضور دین بهعناوین مختلف، در شئونات مختلف زندگی دارد. تربیتدینی در چنین ماهیت سهگانهای با چالشهایی روبرو است. هدف این مقاله مشخص نمودن ابعاد فرهنگ ایران و تأثیر آن بر تربیت دینی است. بنابراین، پرسشهای پژوهش عبارتند از: 1. عناصر اساسی فرهنگ کنونی ایران چیست و چه نسبتی با هم دارند؟ 2. فرصتها و چالشهای فرهنگ امتزاجی ایران برای تربیت دینی چیست؟ 3. با نظر به فرهنگ امتزاجی ایران چه اصول و روشهایی بهمنظور بهبود روند تربیت دینی میتوان پیشنهاد داد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. بر این اساس، ابتدا به توصیف ماهیت سه گانه فرهنگ ایران و سپس به تحلیل این سه جنبه پرداخته می شود. در نهایت، با نگاهی تحلیلی سعی خواهدشد اصول و روشهایی در راستای رفع چالشهای تربیت دینی استنتاج شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرهنگ ایران؛ فرهنگ اسلام؛ فرهنگ غربی و مدرن؛ تربیت دینی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Triple Nature of Iran's Culture and its Outcomes in Religious Education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Samaneh Khalili1؛ Khosrow Bagheri2؛ Shahin Iravani3؛ Nametollah Fazeli4 | ||
| چکیده [English] | ||
| Each society in accordance with the terms of culture that roots in tradition, history and value perspective: will be different from other societies. "Iran’s society" due to these specific cultural factors is also an amalgam of "Ancient Iranian culture", "Islamic culture" and the "western or modern culture". It seems that "the Iranian and Islamic" cultures so mixed together that are inseparable but can not be connected properly with the third aspect of the modern condensation. This triple nature has been effective in various aspects of life in "Iranian individuals". This frame and rule governs within education system so that it covers various aspects. In "Iran’s society" religious dimension is the most important aspect which is the result of the fusion of religion in social issues. The importance of interaction between "religion and life" by reviews of several years of Iran’s history indicate the presence of religion in various ways in several affairs of Iranian life. Religious education with this three-folded nature confronts some challenges . The purpose of this paper is to clarify aspects of Iranian culture and its impact on religious education. Therefore, the research questions are: 1.What are the basic elements of Iran’s contemporary culture and their relationships?; 2.what are the opportunities and challenges for religious education regard to this fusion of Iran's culture? and 3.what are the principles and ways to improve the process of religious education regard to this fusion of Iran's culture? The research method is analytical descriptive. Accordingly, at first level the three-folded nature of "Iranian culture" will be described and then these three aspects will be analyzed. Finally, an analysis tries to look at the principles and methods in order to meet the challenges of religious education derived. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Iranian Culture, Islamic Culture, Western Culture, Modernity, Religious education | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,557 |
||