تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,166,719 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,020,401 |
بررسی برنامه درسی پنهان متأثر از سبک زندگی لیبرالیستی در شاخص اوقات فراغت در مدارس متوسطه و تقابل آن با سبک زندگی اسلامی | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره اول، مهر 1393، صفحه 41-63 اصل مقاله (271.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم جامه بزرگی* 1؛ سعید بهشتی2 | ||
1کارشناس ارشد فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر از نوع بنیادی-کاربردی است و به بررسی برنامه درسی پنهان متأثر از فلسفه لیبرالیسم با شاخص اوقات فراغت و تقابل آن با سبک زندگی اسلامی، در مدارس متوسطه پرداختهاست. در این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی، با گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوا و همچنین روش تحلیل تطبیقی استفاده شده است. ابتدا، مبانی فلسفی لیبرالیسم در بخشهای جهانشناسی، انسانشناسی، ارزششناسی و دینشناسی مشخص شده و از طریق استنباط اصول متعدد از این مبانی ویژگیهای کلی سبک زندگی در شاخص اوقات فراغت تعیین میگردد. سپس با استفاده از روش تحلیل تطبیقی مشخص میشود که اوقات فراغت در تفکر لیبرالیستی با اسلام تقابلات متعددی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: 1)توجه فرد مسلمان به داشتن آثار اُخروی در گزینش اوقات فراغت در مقابل تأکید فرد بر لذتهای دنیوی در اندیشۀ لیبرال. 2)گزینش اوقات فراغتی که منجر به ارضای متعادل امیال باشد در مقابل گزینش اوقات فراغتی که ارضای حداکثری امیال را در پی داشتهباشد. 3)محوریت بایدها و نبایدهای دینی بهعنوان روش کامل زندگی در گزینش اوقات فراغت در مقابل محوریت بایدها و نبایدهای شخصی و فردی در گزینش اوقات فراغت. همچنین نتیجه گرفتهشد که سبک زندگی لیبرالیستی و تقابلی که با سبک زندگی اسلامی در شاخص اوقات فراغت دارد میتواند برنامه درسی پنهان ویژهای را در مدارس متوسطه تولید کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ لیبرالیسم؛ اسلام؛ برنامه درسی پنهان؛ دوره متوسطه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study the Hidden Curriculum by the Liberal Lifestyle in Leisure Index within Secondary Schools in Comparison with Islamic Lifestyle | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Jamehbozorgi1؛ Saeid Beheshti2 | ||
چکیده [English] | ||
This basic-applied research is done with the purpose of studying the hidden curriculum in secondary schools produced by the liberal lifestyle in leisure index in comparison with Islamic lifestyle . Research methodology is descriptive-analytical with deskwork data gathering and content and comparative analysis as the method of data analysis . The philosophical foundations of liberalism in cosmological , anthropological , axiological and religion marked by several principles deduced from the principles of general characteristics lifestyle leisure index was determined using the comparative analysis revealed that leisure index in liberal thought in comparison with Islamic index has some different qualities such as : 1 - Due to having a Muslim in the selection of heavenly pleasures of leisure time in front of the world 's emphasis on liberal ideology 2. selecting a balanced satisfying the desires of leisure is that led to the selection to satisfy the desires of the majority is in leisure 3 - dos and don'ts of the centrality of religion as a complete way of life centered on the choice of the dos and don'ts of personal leisure time choices . The outcome of a liberal lifestyle in leisure index in contrast with Islamic one can produce a special hidden curriculum in secondary schools . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Leisure Lifestyle, Liberalism, Islam, The Hidden Curriculum, Secondary School | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,291 |