| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,235 |
| تعداد مقالات | 10,623 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,532,532 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,491,625 |
طراحی برنامه درسی آموزش فلسفه به کودکان ایرانی در پایه اول ابتدایی | ||
| فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره اول، مهر 1393، صفحه 64-80 اصل مقاله (332.08 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| نرگس سجادیان جاغرق* 1؛ یحیی قائدی2؛ معصومه امیری3 | ||
| 1کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران) | ||
| 2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران) | ||
| 3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران) | ||
| چکیده | ||
| یکی از اهداف هر نظام آموزشی، تربیت انسانهای هشیار و آگاهی است که تفکر خود را بر پایه استدلال صحیح و منطقی بنا نهاده و در برخورد با دنیای پیرامون خویش با اندیشهای جامع و عمیق، جوانب مختلف امور را بررسی مینماید و قابلیت انعطاف بالایی در مواجهه با مسائل زندگی داشته و بهعبارتی ذهن فلسفی دارند. در این راستا، یکی از برنامههای درسی که در دهههای اخیر بهمنظور پرورش تفکر فلسفی و فلسفهورزی در دانشآموزان شکل گرفته، برنامه درسی فلسفه برای کودکان است. هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی آموزش فلسفه به کودکان پایهِ اول ابتدایی با دستیابی به اهداف ثانویهای همچون هدفگذاری، تعیین سرفصلهای محتوایی برنامه، شناسایی و تعیین راهبردهای یاددهی-یادگیری و اعتباربخشی برنامهها است. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است که همگام با روش پیمایشی برای اعتباربخشی برنامهها میشود. برای اعتبارسنجی برنامه درسی طراحیشده، پرسشنامهای تنظیم گردید. این پرسشنامه، برای20نفر از متخصصان برنامه درسی و آموزش فلسفه به کودکان ارسال شد. بر اساس یافتههای تحقیق، اکثر متخصصان، اهداف پیشنهادی، رئوس محتوا، راهبردهای یاددهی–یادگیری و رویکردهای این پژوهش را نسبتاً مطلوب ارزیابی کردهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش فلسفه به کودکان؛ برنامه درسی؛ محتوای آموزشی؛ پایه اول ابتدایی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Curriculum Design for Teaching Philosophy to Iranian Children in the First Grade of Primary School | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Narges Sajjadian Jaghargh1؛ Yahya Ghaedi2؛ Masoumeh Amiri3 | ||
| چکیده [English] | ||
| One of the goals of education is training people with awareness and somehow thinking which is based on philosophical reasoning , making them deal with the world around them with a comprehensive and a deep thought, ability to study various aspects of the life’s problems and having high flexibility toward them. Today one of the notified curriculums for achieving those above goals is introduced as “teaching philosophy for children” . This study is going to design curriculum for teaching philosophy to Iranian children in the first grade of primary school with secondary following objectives such as setting goals; determining outlines of curriculum contents; specifying and identifying teaching –learning strategies and crediting curricula. Developmental methodology that followed by this research, is done by analytical-descriptive method combined with survey method. In order to validate the designed curriculum, a questionnaire was formulated and sent to 20 experts in this field . Research findings indicated that most experts have evaluated proposed goals, content outlines, and teaching- learning strategies with relatively desired accredit . | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Teaching Philosophy for Children, Curriculum- Training Contents- First Grade of Primary School | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,781 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,403 |
||