
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,940 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,541,289 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,860,627 |
تبیین نظریه انتقادی هنری ژیرو و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره اول، مهر 1393، صفحه 81-95 اصل مقاله (202.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اکبر صالحی* | ||
استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین مسائل اساسی بشر، مسئله تعلیم و تربیت است که در بین فلاسفه و اندیشمندان مختلف همواره به این امر مهم توجه شدهاست. مسئله تعلیم و تربیت از گذشته تا امروز تغییراتی را پشت سر گذاشته، بهگونهای که در دنیای معاصر با پیدایش مکاتب جدید همچون پراگماتیسم و پُستمدرنیسم وارد عرصههای جدیدی شدهاست. یکی از مهمترین این عرصهها در دنیای پستمدرنیسم، ظهور اندیشههای انتقادی در زمینه تعلیم و تربیت است. هنری ژیرو بهعنوان یکی از نظریهپردازان معاصر پستمدرنیسم، با طرح نظریه انتقادی درصدد ارائه نوعی از تعلیم و تربیت است که در آن مسئله سیاست، اخلاق و فرهنگ از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه، با هدف بررسی نظریه انتقادی هنری ژیرو و تبیین تعلیم و تربیت انتقادی وی، در صدد استخراج دلالتهای این مشرب فکری در زمینه اهداف و اصول تعلیم و تربیت و نیز نقشهای معلمان و شاگردان است که به روش توصیفی_تحلیلی انجام شدهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریهانتقادی؛ دلالتهای تربیتی؛ اهداف تعلیم و تربیت؛ اصول تعلیم و تربیت؛ نقش های معلم وشاگرد؛ هنری ژیرو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explanation of Henry Giroux’s Critical Theory and its Pedagogical Implications | ||
نویسندگان [English] | ||
Akbar Salehi | ||
چکیده [English] | ||
The problem of pedagogy always considered by philosophers and scholars, one of the most important issues. Nowadays, different perspectives toward this problem covers different concerns such as pragmatism and post-modernism in his realm. One of these most important notifications of post-modernism concern is the rise of critical thinking in pedagogy. Henry Giroux, a post-modernism theorist, tried to present a kind of pedagogy in which politics, morality, and culture are of great importance. This study searches to find out this movement’s implications for the pedagogical aims and principles and also the roles of teachers and students by studying critical theory of Henry Giroux and his critical pedagogy through a descriptive-analytical research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical Theory, Pedagogical Implications, Pedagogical Goals, Pedagogical Principles, Roles of Teachers and Students, Henry Giroux | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,488 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,722 |