تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,655 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,557,365 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,260,607 |
بررسی رابطه آزادی و انضباط در فرایند تربیت از دیدگاه کانت و روسو | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره اول، مهر 1393، صفحه 96-106 اصل مقاله (153.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ارسلان غفاری* 1؛ ابوالفضل غفاری2 | ||
1کارشناس ارشد فلسفه آموزش و پرورش | ||
2استادیار دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
در فرایند تربیت هزاران نکته باریکتر از مو وجود دارد و یکی از آنها، رابطه آزادی و انضباط در تربیت است. عدم درک صحیح از آزادی و انضباط در فرایند تربیت نهتنها موجب کژی در اندیشه موجب میشود، بلکه نارسایی در عمل تربیت را بهدنبال دارد. با توجه به اهمیت متغیرهای انضباط و آزادی در فرایند تربیت و عدم امکان حذف هر یک به نفع دیگری، در این تحقیق، به بررسی رابطه آزادی و انضباط از دیدگاه کانت و روسو پرداختهمیشود، نظرات هر یک در مورد آزادی وانضباط، و وجوه اشتراک و افتراق هرکدام درباره این دو متغیر بیان میگردد. پرسش اساسی این است که با توجه به آرای این دو متفکر بزرگ و تأکید آنها بر این مفاهیم، اعمال کدامیک ، بر دیگری تقدم دارد و نسبت این دو متغیر با هم، چگونه است. با استفاده از روش تحلیلمحتوا، بهعنوان یکی از روشهای پژوهش استنادی، با رویکردی تطبیقی، ضمن بررسی اسناد مکتوب، به تحلیل آرا، مفاهیم و مقایسه آنها و برقراری ارتباط مفهومی برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهش پرداخته شدهاست. روسو نحوه اِعمال آزادی و انضباط در فرایند تربیت را از آزادی به سمت انضباط میداند و عقیده دارد اصل زیربنایی تربیت که از طبیعت کودک دریافت میشود، آزادی است. تربیت باید با تأکید بر این اصل، زمینه تشکیل طبیعت نیالوده به آموزشهای نامناسب اجتماعی را از راه تربیت منفی، فراهم سازد. پس از تکوین شخصیت فرد، امکان ورود در اجتماع و پذیرش قواعد و ضوابط اجتماعی صحیح فراهم میشود. کانت، نحوه اِعمال آزادی و انضباط در فرایند تربیت را از انضباط به سمت آزادی میداند و عقیده دارد باید اَعمال و رفتار کودک را بهصورت برنامهای مدّون تحت قاعده و قانون در بیاوریم، چون فرد در سایه انضباط به آزادی حقیقی دست پیدا میکند. همچنین برای رفع نیازهای اساسی انسان، از اهمیت وجود نظم و ضابطه، قبول مسئولیت و انجام وظیفه در آن بهعنوان اصلی اساسی و مهم در زندگی بشر، نام بردهاست . در مجموع، اعمال کنترل و انضباط به معنی نفیآزادی افراد نیست، بلکه تحت ضابطه درآوردن آن است تا موقعی که آزادی فرد مانعی برای آزادی جمع نباشد. کودکان حق دارند از منافع مشروع خود دفاع کنند و دیگران وظیفه دارند آنها را در این راه یاری کنند. باید از افراط و تفریط دور باشیم تا استعدادها فرصت ظهور و تجلّی پیدا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ آزادی؛ انضباط؛ روسو؛ کانت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Relationship between Freedom an Discipline in Training Process from Kant and Rousseau's Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
Arsalan Ghaffari1؛ Abolfazl Ghaffari2 | ||
چکیده [English] | ||
There are thousands of crucial issues in training process which one of them is the relationship between freedom and discipline. Lack of accurate understanding of freedom and discipline in training process not only makes the perversity of thought, but also it leads to a failure in practice and waste the product of training followed. Given the importance of these two variables in training process and impossibility of their elimination in favor of each other, in this study the relationship between freedom and discipline from the perspective of the great instructors such as Kant and Rousseau are being investigated .Besides, their attitudes about freedom and discipline and subscription and differentiation areas of them were also investigated . According to the votes of the two major influential western intellectuals “Kant and Rousseau” that both of them have emphasized these concepts, a main question arisen in mind is that the implementation of which one of these two variables has the priority over another and how the relationship of them is. Ideas and concepts were analyzed and compared with each other and a conceptual connection were made between them to answer questions of the research, using content analysis application as a method of citation, with a comparative approach and studying written documents. According to Rousseau, the manner of freedom and discipline implementation in training process is from freedom to discipline and he presumes that the fundamental principle of training received from the nature of child is freedom. Emphasizing this principle, the training should provide the background of the nature not polluted to the inappropriate social training courses in a way of negative training. After development of individual’s personality, the possibility of entrance to the society and acceptance of social rules and regulations will be provided .According to Kant, the exercise of freedom and discipline in the process of training have to be from discipline to freedom and he also believes that the actions and behaviors of the child must be under the rule of law as a compiled program, thus one will achieve the real freedom in the shade of discipline. In addition, he reminds the importance of discipline and rules and taking responsibility and duty to meet the basic needs of human beings as the essential core of human life. By and large, the application of control and discipline should not be considered as denying the freedom of individuals, but it can be applicable until the individual freedom is not a hindrance to freedom of assembly. Children have the right to defend their legitimate interests and others have a duty to help them. We should be away from extremes to prepare opportunity of talent manifestation. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Training, Freedom, Discipline, Rousseau, Kant | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,683 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,897 |