تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,655 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,560,380 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,262,639 |
تحلیل و بررسی موسیقی از منظر تئودور آدورنو و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره دوم، اسفند 1393، صفحه 7-30 اصل مقاله (361.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه زیباکلام مفرد1؛ افضل السادات حسینی1؛ علی آسوده* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
رابطه میان موسیقی و تعلیم و تربیت از یونان باستان تا امروز در میان فلاسفه و متفکران مطرح بودهاست و برخی مستقیم و برخی به طور غیرمستقیم به آن پرداختهاند. آدورنو یکی از این فیلسوفان است که با رویکردی جدید-فرهنگی- موسیقی و تعلیم و تربیت را نقد نموده و به چالش میکشد. در این پژوهش، با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و استنتاجی به بررسی موسیقی از منظر آدورنو و استخراج دلالتهای تربیتی آن اقدام شدهاست. اهداف این پژوهش عبارتاند از: تبیین فلسفه موسیقی از نظر آدورنو، تبیین اهداف موسیقی در تعلیم و تربیت از منظر آدورنو، اصول معطوف به موسیقی در تربیت براساس نظر آدورنو و امکانهای استفاده از دیدگاههای آدورنو در تعلیم و تربیت ایران. یافتههای پژوهش در قلمرو فلسفه موسیقی حاکی از آنند که آدورنو ضمن پرداختن به مسائلی از جمله ساختار موسیقایی، تمایز موسیقی عامهپسند با موسیقی فاخر، ارتباط موسیقی و جامعه، موسیقی و زبان، کل و جزء در موسیقی، موسیقی را نه پدیدهای سرگرم کننده بلکه پدیدهای با ویژگی زبانی، شناختی، ایدئولوژیک و آگاهیبخش میداند که قادر است انسان را در رهایی از سلطه فرهنگ و صنعت یاری کند. با توجه به این نگاه آدورنو به موسیقی، اهداف پرورش عقل عملی و ایجاد شناخت و آگاهی، پرورش قضاوت و پرورش نیروی نقد اجتماعی و فرهنگی(تفکر انتقادی)، پیشگیری از سرخوردگی انسان بهوسیله سلطه فرهنگ و صنعت، پرورش حس زیباییشناختی دانشآموزان(تربیت زیباییشناختی) و به تبع آن اصول عقلانیت و اندیشهورزی، عملکرد انتقادی اجتماعی موسیقی، رهاییبخشی و فهم موسیقی استنباط شدهاند.. سرانجام جنبههای استفاده از دیدگاه موسیقیایی آدورنو در تعلیم و تربیت ایران ذکر میشوند. رابطه میان موسیقی و تعلیم و تربیت از یونان باستان تا امروز در میان فلاسفه و متفکران مطرح بودهاست و برخی مستقیم و برخی به طور غیرمستقیم به آن پرداختهاند. آدورنو یکی از این فیلسوفان است که با رویکردی جدید-فرهنگی- موسیقی و تعلیم و تربیت را نقد نموده و به چالش میکشد. در این پژوهش، با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و استنتاجی به بررسی موسیقی از منظر آدورنو و استخراج دلالتهای تربیتی آن اقدام شدهاست. اهداف این پژوهش عبارتاند از: تبیین فلسفه موسیقی از نظر آدورنو، تبیین اهداف موسیقی در تعلیم و تربیت از منظر آدورنو، اصول معطوف به موسیقی در تربیت براساس نظر آدورنو و امکانهای استفاده از دیدگاههای آدورنو در تعلیم و تربیت ایران. یافتههای پژوهش در قلمرو فلسفه موسیقی حاکی از آنند که آدورنو ضمن پرداختن به مسائلی از جمله ساختار موسیقایی، تمایز موسیقی عامهپسند با موسیقی فاخر، ارتباط موسیقی و جامعه، موسیقی و زبان، کل و جزء در موسیقی، موسیقی را نه پدیدهای سرگرم کننده بلکه پدیدهای با ویژگی زبانی، شناختی، ایدئولوژیک و آگاهیبخش میداند که قادر است انسان را در رهایی از سلطه فرهنگ و صنعت یاری کند. با توجه به این نگاه آدورنو به موسیقی، اهداف پرورش عقل عملی و ایجاد شناخت و آگاهی، پرورش قضاوت و پرورش نیروی نقد اجتماعی و فرهنگی(تفکر انتقادی)، پیشگیری از سرخوردگی انسان بهوسیله سلطه فرهنگ و صنعت، پرورش حس زیباییشناختی دانشآموزان(تربیت زیباییشناختی) و به تبع آن اصول عقلانیت و اندیشهورزی، عملکرد انتقادی اجتماعی موسیقی، رهاییبخشی و فهم موسیقی استنباط شدهاند.. سرانجام جنبههای استفاده از دیدگاه موسیقیایی آدورنو در تعلیم و تربیت ایران ذکر میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه موسیقی؛ تعلیم و تربیت؛ اهداف واصول؛ آدورنو | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis Music from the Perspective of “Theodor Adorno” and Its Implications in Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Zibakalam Mofrad1؛ Afzal Sadat Hosseini1؛ Ali Asoudeh2 | ||
چکیده [English] | ||
The relationship between "music" and "education" has been debated explicitly and implicitly among ancient Greek philosophers and thinkers up to now . "Adorno" is one of the philosophers of the new approach known as "cultural" which criticizes music and education. In this study, using deductive methods and conceptual analysis music from the perspective of "Theodor Adorno" discussed and Its implications in education analyzed. The objectives of this study are: explaining "Adorno's philosophy of music", explaining the goals of music education from the perspective of "Adorno", explaining the objectives of music in education from the perspective of "Adorno", the principles focus on music education according to "Adorno" and the Possibilities of using "Adorno's views" regard to education in "Iran". Research in the realm of the music philosophy suggest that "Adorno" addresses issues such as the "structure of music", “differentiation of popular music with rich music", the relationship between "music and society", "music and language", "the whole and components" and considers music as a linguistic, cognitive, ideological and insightful phenomenon not amusing which can help people in getting rid of the domination of culture and industry. According to "Adorno’s view" about music, implications for education are : practical wisdom breeding, knowledge and awareness creating, judgment breeding, social and cultural critique fostering (critical thinking), Prevention of human frustration with the domination of culture and industry, students' sense of aesthetic fostering (aesthetic education), Consequently, the principles of rationality and thinking, Social critical performance of music, emancipator music and grasp of music . Finally the musical aspects of Adorno's views For Iran’s education are listed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophy of Music, Education, Goals and Principles, "Adorno" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,900 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,600 |