تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,608,784 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,294,293 |
نگاهی دوباره به پارادایمهای تولید علم در آموزش از دور در جوامع مدرن و پُستمدرن | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره دوم، اسفند 1393، صفحه 47-69 اصل مقاله (244.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مرجان معصومی فرد | ||
استادیار دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
تولید علم در نظام آموزش از دور، رویکردی خودبهخودی، بیهدف و بدون برنامه نیست، بلکه این نظام در سیر تکاملی خود در نسلهای مختلف(آموزش مکاتبهای، الگوی چندرسانهای و الگوی یادگیری دوربرد) با بهرهمندی از ویژگیهای جوامع مدرن و پُستمدرن و با استفاده از پارادایمهای مختلف به تولید علم کمک نموده است. بر این اساس، هدف از نگارش این مقاله، بررسی نقش و جایگاه نظام آموزش از دور در تولید علم است. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی پس از گردآوری اطلاعات کتابخانهای، شامل مطالعه، طبقهبندی، تجزیه و تحلیل آنها و جمعبندی اطلاعات درخصوص موضوع مورد مطالعه پرداخته، چگونگی تغییر پارادایمها در دو جامعه مدرن و پستمدرن و چگونگی تولید علم بر اساس هریک از این پارادایمها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که در سیر تکاملی آموزش از دور، پارادایم پوزیتیویستی بهعنوان گفتمان مسلط تولید علم در نسل اول در جامعه مدرن مورد توجه قرار گرفته است. پس از آن، در نسل دوم و مقارن با گذر از مدرنیسم به پُستمدرنیسم، هرمونتیک بهعنوان پارادایم مسلط تولید علم مطرح میشود. همچنین در نسل سوم و در جامعه پستمدرن، پارادایم انتقادی بهعنوان گفتمان مسلط تولید علم در کنار سایر پارادایمها و در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه قرار میگیرد که در این مقاله، ویژگیهای هر یک از این پارادایمها و چگونگی تأثیر آنها بر تولید علم در نسلهای مختلف مورد بررسی قرار گرفتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
تولید علم؛ آموزش از دور؛ پارادایم؛ مدرن؛ پُستمدرن؛ پوزیتیویسم؛ هرمونتیک؛ انتقادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
New look on paradigms of knowledge production in distance education of modern and post-modern societies | ||
نویسندگان [English] | ||
Marjan MasoomiFard | ||
چکیده [English] | ||
Knowledge production in distance education is not an automatic or aimless process. This structure has evolved through different generations (The Correspondence Model, The Multi-media Model and The Tele-learning Model). It helped knowledge production with considering qualities of modern and post-moderns societies and different paradigms. With this mind, aim of this article is assessing the role and placement of distance education system in knowledge production. In the present research, data was gathered through documents using a descriptive-analytical method. These documents include identification, study and classification of information related to the subject. This article discusses how paradigms change in two modern and post-modern societies and how knowledge production is investigated based on each of these paradigms. Results of this study show that in the evolution of distant education, Positivism paradigm is dominant in the first generation of knowledge production in modern society. After that, parallel to the change of modern concepts to post-modern, it’s obvious that in the second generation, Hermeneutic paradigm is dominant in the mentioned field. Also in the third generation and post-modern society, Critical paradigm is on top of other paradigms in discourse of knowledge production and IT era. In this study specification of each paradigm and their influence on knowledge production in different generations would be discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge Production, Distance Education, Paradigm, Modern, Post-modern, Positivism, Hermeneutics, Critical | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,096 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,017 |