
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,812 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,044,559 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,619,045 |
تأملی بر نظریه انتقادی در تعلیموتربیت | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره دوم، اسفند 1393، صفحه 94-110 اصل مقاله (263.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی صحبتلو1؛ محمدحسن میرزا محمدی* 2 | ||
1دانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیم وتربیت دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشیار دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
نظریه انتقادی، از پرنفوذترین نظریههای معاصر در تعلیم و تربیت بوده که به انتقاد شدید از مدارس و اجتماع پرداختهاست. این نظریه مفروضات خود را از مکاتب پست مدرنیسم، اگزیستانسیالیسم، نئومارکسیم و فمنیسم گرفتهاست. در این مقاله کوشش شدهاست معنا، خاستگاه و روند تکامل این نظریه بهعنوان یکی از جنبشهای تأثیرگذار در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت به اجمال و با تأکید بر دیدگاه بنیانگذاران معروف مکتب فرانکفورت ازجمله هورکهایمر، ماکوزه، اپل، مک لارن و ژیرو معرفی گردد. پژوهش حاضر با هدف واکاوی نظریه انتقادی و تأثیرات آن بر تعلیم و تربیت به انجام رسیدهاست. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: الف) ویژگیها و مؤلفههای نظریه انتقادی کدامند؟ ب) نظریه انتقادی چه تأثیراتی بر تعلیم و تربیت داشتهاست؟ ج) چه نقدهایی بر نظریه انتقادی در تعلیم و تربیت واردشدهاست؟ در این پژوهش از روش تحلیل مفهومی استفاده شده. یافتههای حاصل از پاسخ به پرسش نخست نشان میدهد که نظریه انتقادی به طور عمده بر انتقاد از جنبههای مختلف زندگی اجتماعی شامل: ایدئولوژی، فرهنگ، تکنولوژی، نظریههای مارکسیتی و جامعهشناسی و نظریه معرفتشناختی اثباتی مبتنی میباشد. یافتههای حاصل از پاسخ به پرسش دوم نشان میدهد که طرفداران نظریه انتقادی در تعلیم و تربیت به تحلیل و بررسی نظام تعلیم و تربیت درون ساختار جامعه میپردازند. آنها مدرسه و عناصر آن بخصوص برنامهدرسی و معلم را فراتر از حیطه آکادمیک، و دارای نقشهای مهم سیاسی، اقتصادی،اجتماعی و تربیتی میدانند. یافتههای حاصل از پاسخ به پرسش سوم نشان میدهد که نظریه انتقادی با نقدهای از جمله: سیاسیکردن بیش از حد فضاهای آموزشی؛ دور کردن نظام آموزشی از هدف اصلی خویش یعنی پرورش عقلانی شاگردان است؛ نگاه انقلابی به ایجاد تغییرات به جای نگاه تدریجی و بیان واژهها و اصطلاحات شعاری و دور از واقعیت مواجه بودهاست. هر یک از این موارد، در متن مقاله با تفصیل بیشتری بیان شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریه انتقادی؛ تعلیم وتربیت؛ مکتب فرانکفورت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review Over Critical Thory in Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Sohbatlo1؛ Mohammadhasan Mirzamohammadi2 | ||
چکیده [English] | ||
"Critical Theory", the most influential contemporary theories in education, is in sharp criticism toward schools and society. This theory has taken its assumptions from Postmodernism, Existentialism, Neo-Marxism and Feminism approaches. In this article, critical theory meaning , its origin and evolution as one of the most influential movements in the field of philosophy of education in brief and with emphasis on the perspective of the famous founders of the Frankfurt School, including Max Horkheimer, Herbert Marcuse, Michael Apple, Peter McLaren and Henry Giroux would be introduced. This study aimed to explore critical theory and its implications for education. The research questions are: a) What are the features and components of critical theory? b) What are the impacts of critical theory on education? c) What are the criticism toward critical theory in the educational realm”? In this study, with conceptual analysis method, the findings related to the first question shows that Critical Theory is mainly based on the criticism toward various aspects of social life, including ideology, culture, and technology, Marxist theory and sociology , and positivistic epistemological theory. The results of the second question suggests that critical pedagogy theorists with analyzing the educational system within the structure of society considering school and its elements such as curriculum and teacher beyond the academic scope having major political, economic, social and educational roles. The findings related to the third question shows criticism toward critical theory including excessive politicization of educational spaces, off access educational system from the intellectual breeding of students as a main purpose. Concerning revolutionary changes rather than gradual , unrealistic and slogan expressed words and terms. etc that each of these items have been described in more detail in the text. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical Theory. Frankfurt School, Education System | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,003 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,150 |