
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,074,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,636,435 |
بررسی میزان تأکید کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مهارتهای فلسفی دانشآموزان | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره دوم، اسفند 1393، صفحه 111-122 اصل مقاله (234.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد سلحشور* 1؛ معصومه خنکدار2 | ||
1استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
2کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی میزان تأکید کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مهارتهای فلسفی دانشآموزان است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی پایه پنجم شهر همدان که تعداد کل آنها 1105 نفر است، تشکیل میدهد. نمونه آماری معلمان بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی 285نفر به تفکیک 241نفر زن و44 نفر مرد، انتخاب شدهاست . ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته سنجش مؤلفههای مهارت فلسفی است. این پرسشنامه که پژوهشگران آنرا طراحی کردهاند حاوی 31سؤال و بر اساس مقیاس 4 درجهای لیکرت تنظیم شدهاست. برای سنجش روایی، از روش سنجش روایی مورد تأیید متخصصین، استفاده شدهاست. پایایی ابزار پژوهش، از طریق آزمون آلفای کرونباخ با 82درصد، به تأیید رسیدهاست. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین، نمودار، درصد و از آزمونt، در گروههای مستقل و آزمون ناپارامتریک خی دو استفاده شدهاست. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر همدان تا حد زیادی برمهارتهای کاوشگری، کنجکاوی، استنباط، استدلال، ارتباط و انتقادپذیری تأکید داشتهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای فلسفی؛ علوم تجربی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study the Emphasis Laid by Fifth Grade Primary School Science Text Book on Students’ Philosophical Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Salahshoor1؛ Masoomeh khonakdar2 | ||
چکیده [English] | ||
This research aims to study the emphasis laid by fifth grade primary school science text book on philosophical skills. Research method was descriptive survey. The statistical population are all teachers of primary school of Hamedan city with total 1105 person. Using ratio stratified random sampling method and based on Kerjcie an Morgan table about 285 person (241 woman and 44 man)were selected as statistical sample. The data gathering instrument was researcher made philosophical skills assessment questionnaire that its validity appreciated by experts and its reliability using Cronbach alpha coefficient computed about ./.82.the statistical method were descriptive statistic indices such as mean،graph and percent and one sample T test and non - parametric x2. Research findings showed that the science text book have high emphasis on all components of philosophical skill that is criticism, communication ،reasoning ،perception، curiosity and inquiry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophical Skills, Science Text Book, students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,122 |