
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,071,146 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,635,143 |
"هستی شناسی علم و ادراک" در حکمت متعالیه و دلالت های آن بر تعریف علم در فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره دوم، اسفند 1393، صفحه 123-134 اصل مقاله (189.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد گودرزی* 1؛ سعید بهشتی2 | ||
1کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
چکیده | ||
در حوزه تعلیم و تربیت، مانند علوم و معارف دیگر، با مکاتب و رویکردهای مختلفی سروکار داریم که با یکدیگر اختلاف نظر و چالشهای اساسی دارند. تفاوت در جهانبینیها، که زمینهساز این اختلافات است، خود حاصل اختلاف در مبانی شناخت است. مبانی شناخت، در دانش فلسفه، در دو شاخه «وجودشناسی علم و ادراک» و «معرفتشناسی» (ناظر به جنبه حکایتگری) طرح و بحث میگردد. در این پژوهش، بررسی چیستی و هندسه «فلسفه معرفت» در حکمت متعالیی و رویکرد خاص صدرالمتألهین به تعریف علم و جایگاه بحث از آن در فلسفه، ضمن استنتاج گزارههای تجویزی در قالب اصول و قواعد، استخراج رهآوردهایی برای «تعلیم و تربیت اسلامی»، دنبال میشود. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیلی-استنتاجی، در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با جهتگیری لمی صورت میپذیرد. حاصل تحقیق، صورتبندی پنجگزاره تجویزی در قالب اصول است که سه مورد آن شامل تنظیم مبانی شناختی در فلسفه تعلیم و تربیت بودهاست و دو مورد دیگر ناظر به فرایند تعلیم و تربیت است و جنبه عملیاتی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه معرفت؛ وجودشناسی علم؛ حکمت متعالیه؛ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی؛ اصول تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The "Ontology of Knowledge and understanding" in “Transcendent Philosophy” and It's Implications for "Islamic Philosophy of Education" | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Goudarzi1؛ Saeid Beheshti2 | ||
چکیده [English] | ||
In the field of education, the same as in the other field of sciences , there are different schools and approaches which have major challenges and disagreements . Differences between the different worldviews underlie those disagreements which are resulted from the differences between different recognition foundations. In Philosophy realm discussion about foundations of recognition with two branches about "ontology of knowledge and understanding" and "epistemology" (observing the aspect of storytelling) are followed. In this research, investigation the quiddity and geometry of the "philosophy of knowledge" in “Transcendental Philosophy “ specifically “Mulla Sadra’s approach” definition of knowledge are chased to make inferences of prescriptive propositions in the form of principles and rules in order to obtain results for "Islamic Education" This research is conducted with qualitative and analytical-deductive method within the "Philosophy of Islamic Education" framework and with posteriori orientation. The result of the research is formulating five prescriptive propositions that are in the form of principles which three of them denote the regulation of knowledge foundations in the "Philosophy of Education" and the other two cases observe the "process of education" and have operating aspect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophy of Knowledge, Ontology of Knowledge, The Transcendental Philosophy, Islamic Philosophy of Education, Educational Principles | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,282 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,647 |