تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,143,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,008,612 |
بررسی روایی و پایایی فرم فارسی پرسشنامهSLEQ از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان کردستان | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، شهریور 1394، صفحه 49-58 اصل مقاله (282.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سردار محمدی* 1؛ محمد ویسی2 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه کردستان | ||
2کارشناس ارشد تربیت بدنی، دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
نگرش معلمان نسبت به محیط مدرسه میتواند اطلاعات فراوانی را در مورد شرایط محیط مدرسه فراهم آورده و این اطلاعات میتوانند در جهت ارتقائ عملکرد سازمان آموزش و پرورش یک جامعه مورد استفاده قرار گیرند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سطح محیط مدرسه(SLEQ)از دیدگاه معلمان تربیت بدنی در استان کردستان میباشد. تعداد معلمان شرکت کننده 246 نفرکه شامل (138 آقاو108خانم) که با استفاده از نمونه گیری تصادفی و جدول کرجسای و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده بودند(N=200) و به پرسشنامه استاندارد سطح محیط مدرسه پاسخ دادند. پرسشنامه ((SLEQ برداشت معلمان از ابعاد روانی- اجتماعی محیط مدرسه میباشد. که شامل 56 آیتم، دریک مقیاس پنج ارزشی، و در هشت بعد:(1) حمایت از دانش آموزان (2) وابستگی (3) علاقه حرفه ای (4) اجماع کاری (5) توانمندسازی (6) نوآوری (7) کفایت منابع و (8) فشارکار،طراحی شده است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی(نظرات متخصصان)، سازه(تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ(خرده مقیاسهای حمایت از دانش آموزان، وابستگی، علاقه حرفه ای، اجماع کاری، توانمندسازی، نوآوری، کفایت منابع و فشار کار به ترتیب77/0، 68/0، 71/0، 66/0، 73/0، 70/0، 72/0، 68/0و کل مقیاس 859/0)استفاده شد.. باتوجه به ضرایب آلفای کرونباخ یاد شده میتوان فرم فارسی مقیاسSLEQ را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. بطورکلی میتوان گفت این پرسشنامه ابزار مناسبی برای بررسی ادراک معلمان از شرایط محیط مدرسه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی؛ روایی؛ پایایی؛ محیط مدرسه؛ درک معلمان تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Physical Education Teachers attitudeTowards Validity and Reliability of SLEQ questionnairePersian Form | ||
نویسندگان [English] | ||
sardar mohammadi1؛ Mohammad Veisi2 | ||
چکیده [English] | ||
Teachers' attitudes towards the school environment can provide a lot of information about the school environment and this information can improve the performance of a public education agency may be used. The aim of the present study was to investigate the validity and reliability of the school environment (SLEQ) Physical education teachers in Kurdistan is the view. The number of participating teachers, which included 246 subjects (138 men and 108 women) using sampling and Table Krjsay and Morgan were selected as the sample (N = 200) and the school responded to the questionnaire. Teachers' perceptions of the psychosocial aspects of the questionnaire SLEQ school. Which includes 56 items on a scale of five values for the eight dimensions: (1) support for students (2) dependence (3) professional interests (4) Consensus Working (5) Empowering (6) Innovation (7 ) the adequacy of resources, and (8) work pressure is built. Validated questionnaire for face and content validity (expert opinion), structure (varimax exploratory and confirmatory factor analysis) and reliability of Cronbach's alpha (subscales of student support, affiliation, professional interest, a working consensus, empowerment, innovation sufficient resources and work pressures were 0/77, 0/68, 0/71, 0/66, 0/73, 0/70, 0/72, 0/68 and the total scale of 0/859) was used. The structural equation modeling software EQS done. According to Cronbach alpha coefficients are above the Persian form of the SLEQ scale reliability was considered acceptable. In general we can say that this questionnaire is a useful tool to assess teachers' perceptions of school environment | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Assessment, Validity, Reliability, Environment, school physical education teachers | ||
مراجع | ||
ـ بابائی، علی محمد؛ ابوالعلائی، بهزاد.(1383). «محیط کار متعالی»، فصل نامه مدیریت آموزش مدیران، شماره ٧١. ـ حقیقی، حمید؛ زارعی، اقبال؛ قادری، فواد. (1391). «بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی حل تعارض رحیم (ROCI-II) در بین زوجین ایرانی». فصلنامه مشاوره و رواندرمانی، سال اول، شماره 4. ـ حمیدی، مهرزاد. (1390). «ابعاد ارزیابی عملکرد مربیان ملی کشور»، پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی،سال اول،شماره 2 ،زمستان1390 ،ص 49 – 61. ـ رمضانی، مژده و همکاران. (1391). «بررسی روایی و پایایی پرسشنامۀ ارزیابی اعتیاد به اینترنت چن». مجله اصول بهداشت روانی، شماره 14(3)، 236-245. ـ علوی، سید سلمان و همکاران. (1389). «روایی، پایای و تحلیل عاملی مقیاس استفاده وسواسگونه از اینترنت در کاربران دانشجویی دانشگاه اصفهان». مدیریت اطلاعات سلامت، شماره 4. ـ لطف عطا، آیناز.(1387). «تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیطهای آموزشی ابتدایی در شهر». فصلنامه مدیریت شهری، ه 21(4)، ص101-118. ـ مهدیان، حسین.(1389). «سیری بر دوستی های محیط کار». مقالات تربیتی، شماره 219، ص 38-52. ـ نیلفروشان، پریسا؛ عابدی، احمد؛ نویدیان، علی؛ احمدی، سید احمد. «بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی انتظار از ازدواج». مجله علوم رفتاری، شماره 1(5)، ص 11-19. ـ الوانی، سید مهدی (1390). مدیریت عمومی،تهران : نشر نی، ویراست سوم، چاپ چهل و سوم. ـ وردی نژاد، فریدون (1390). ارزیابی عملکرد، طراحی کانون های ارزیابی و توسعۀ مدیران برای سازمان های ایران. شماره7، ص 45-63. - Bandalos, D. L. (1993). Factors influencing cross-validation of confirmatory factor analysis models. 7 Multivariate Behavioral Research, 28, 351–374.
- Burden, R., & Fraser, B. (1994). Examining teachers’ perceptions of their working environments: Introducing the School Level Environment Questionnaire. Educational Psychology in Practice, 10(2), 67–71.
- C. Laugksch, Rüdiger., M. Aldridge., Jill ., J. Fraser, Barry .(2007) . Outcomes-Based Education in South Africa: Using an Instrument to Assess School-Level Environments during the Implementation, Australian Association for Research in Education (AARE).
- Carol A. Wong., Eliza Lo., Melanie Muise., Erin Stafford. (2009). Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment, International Journal of Nursing Studies.
- Cresswell, J., & Fisher, D. (1998, April). A qualitative description of teachers’ and principals’ perceptions of interpersonal behavior and school environment. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA. Cudeck, R., & Browne, M. W. (1983). Cross-validation of covariance structures.
- Fisher, D. L., & Fraser, B. J. (1991). Validity and use of school environment instruments. Journal of Classroom Interaction, 26(2), 13–18.
- Greta G. Cummings.,Tara MacGregor., Mandy Davey c, How Lee. (2010). THE RELATIONSHIP BETWEEN LEADERSHIP STYLE AND SCHOOL CLIMATE IN BOTSWANA SECONDARY SCHOOLS.
- Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1–55.
- Johnson, B. (1998). The relationships between elementary teachers’ perceptions of school climate, student achievement, teacher characteristics, and community and school context. (Doctoral dissertation, University of New Mexico, 1998). Dissertation Abstracts International, 59(11), 4055.
- Johnson, B., & Stevens, J. (2000, April). Elementary teachers’ perceptions of school climate and student achievement. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA.
- Johnson, Bruce ; J. Stevens, Joseph and Keith Zvoch.(2007),Teachers’ Perceptions of School Climate A Validity Study of Scores From the Revised School Level Environment Questionnaire, Educational and Psychological Measurement. 15(2), 833-844.
- M Aldridge, Jill., J Fraser, Barry., C.Laugksch, Rüdiger. (2011). Relationships between the school-level and classroom-level environment in secondary schools in South Africa, South African Journal of Education.
- MacCallum, R. C., Roznowski, M., Mar, C., & Reith, J. V. (1994). Alternative strategies for cross-validation of covariance structure models. Multivariate Behavioral Research, 29, 1–32.
- Multivariate Behavioral Research, 18, 147–167.
- Rehman, Saad and Mansoor, Muhammad and Rafi ullah bilal.(2012).THE IMPACT OF LEADERSHIP STYLES ON JOB SATISFACTION AT WORK PLACE, Arabian Journal of Business and Management Review (OMAN Chapter).1(12), 112- 131.
- Schumacker, R. E., & Lomax, R. G. (1996). A beginner’s guide to structural equation modeling. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,359 |