
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,144 |
تعداد مقالات | 9,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,134,912 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,667,378 |
نقش ابعاد دلبستگی بزرگسالی در سرزندگی تحصیلی با واسطهگری ابعاد خودکارآمدی مقابله با مشکلات و کمالگرایی | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 12، خرداد 1395، صفحه 57-69 اصل مقاله (249.95 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی رحیمی* 1؛ الهام زارعی2 | ||
1استادیار، روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد | ||
2کارشناس ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطهای ابعاد خودکارآمدی مقابله با مشکلات و کمالگرایی در رابطة بین ابعاد دلبستگی (اجتناب و اضطراب) و سرزندگی تحصیلی بود. در این مطالعه340 دانشجو (189 دختر و 151 پسر) مقطع کارشناسی دانشگاه یزد در سال تحصیلی 94-93 شرکت داشتند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده بودند. مشارکتکنندگان پرسشنامه ابعاد دلبستگی، ابعاد کمالگرایی، خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی را تکمیل نمودند. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار AMOS انجام گرفت. نتایج ماتریس همبستگی حاکی از آن بود که ابعاد دلبستگی با یکدیگر همبستگی مثبت و با متغیر وابسته پژوهش یعنی سرزندگی همبستگی منفی دارند. هر دو بعد دلبستگی با کمالگرایی مثبت رابطه منفی و با کمالگرایی منفی رابطه مثبت دارند. در ضمن اضطراب و اجتناب با هر سه بعد خودکارآمدی رابطه منفی داشتند. ارتباط ابعاد کمالگرایی با یکدیگر منفی و ارتباط ابعاد خودکارآمدی با یکدیگر مثبت بود. در آخر اینکه هر دو بعد دلبستگی با واسطهگری کمالگرایی منفی، خودکارآمدی مسئلهمدار و خودکارآمدی هیجانمدار، سرزندگی را بهصورت منفی پیشبینی میکنند. یافتهها با توجه به پژوهشهای پیشین به بحث گذاشته شده و پیشنهادهایی به منظور پژوهش بیشتر در این زمینه مطرح گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد دلبستگی؛ خودکارآمدی مقابله با مشکلات؛ ابعاد کمالگرایی؛ سرزندگی تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Adult Attachment Dimensions in Academic Buoyancy with the Mediation of Coping Eelf-efficacy and Perfectionism Dimensions | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Rahimi1؛ Elham Zarei2 | ||
چکیده [English] | ||
The goal of this study was to investigate the meditative role of self-efficacy and perfectionism dimensions in the relationship between attachment dimensions (Avoidance and Anxiety) and academic buoyancy. The sample group included 340 B.A students (189 female and 151 male) of Yazd University in the academic year 1393-94 that were selected by multi-stage cluster sampling. The participants fulfilled the attachment, perfectionism dimensions, self-efficacy, and academic buoyancy questionnaires. The evaluation of the proposed model was done by the use of path analysis and AMOS software. The results of the correlation matrix revealed that the dimensions of attachment have positive correlation with each other and have negative correlation with the academic buoyancy. Both dimensions of attachment had negative correlation with positive perfectionism and positive correlation with negative perfectionism. In addition, anxiety and avoidance had negative correlation with all three dimensions of self-efficacy. The dimensions of perfectionism had negative correlation with each other whereas the dimensions of self-efficacy had positive correlation with each other. Finally, both dimensions of attachment with the mediation of negative perfectionism, controversial self-efficacy, and emotional self-efficacy predicted buoyancy negatively. The findings were discussed based on previous researches and some suggestions were brought up for further studies in this field. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attachment Dimensions, Coping Self - Efficacy, Per-fectionism Dimensions, academic buoyancy | ||
مراجع | ||
آتشروز، بهروز؛ پاکدامن، شهلا؛ عسگری، علی .(1387) "پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس میزان دلبستگی". مجلة خانواده پژوهی، 4 (14)، 203-193. حسینچاری، مسعود؛ دهقانیزاده، محمدحسین (1391). "سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوی ارتباطی خانواده؛ نقش واسطهای خودکارآمدی". مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 4 (2)، 47-22. خراشادیزاده، سمیه، شهابیزاده، فاطمه؛ دستجردی، رضا (1391). "نقش ادراک دلبستگی دوران کودکی، کنشوری خانواده و سبکهای اسنادی بر اضطراب اجتماعی". روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8 (32)، 395-385. دهقانیزاده، محمدحسین؛ حسینچاری، مسعود؛ مرادی، مرتضی؛ سلیمانیخشاب، عباسعلی (1393). "سرزندگی تحصیلی و ادراک از الگوهای ارتباطات خانواده و ساختار کلاس، نقش واسطهای ابعاد خودکارآمدی". فصلنامة روانشناسی تربیتی، 10 (32)، 30-1. زارع، مریم؛ لطیفیان، مرتضی؛ فولادچنگ، محبوبه (1392). "مدل علّی ابعاد دلبستگی و راهکارهای تنظیم هیجان با واسطهگری خودکارآمدی اجتماعی و خود افشاسازی". پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 3 (11)، 32-13. ساداتی فیروزآبادی، سمیه (1394). "رابطة ابعاد کمالگرایی با اضطراب حالتی/خصلتی در دانشآموزان دبیرستانی تیزهوش". پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2 (8)، 110-99. کاکاوند، علیرضا؛ لبادی، زهرا؛ زارعی، شکرانه (1392). "رابطة بین کمالگرایی و سبکهای شناختی در دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر کرج". فصلنامة روانشناسی تربیتی، 9 (27)، 48-28. محمدی، زهرا؛ جوکار، بهرام (1388). "کمالگرایی، مشکلات هیجانی و رضایت از زندگی در دانشجویان ایرانی". فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 23، 276-269. مرادی، مرتضی؛ چراغی، اعظم (1393). "الگوی علی - تجربی از روابط بین ادراک از الگوی ارتباط خانواده، ادراک از ساختار کلاس، انگیزش و خودگردانی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دبیرستانی". مجلة مطالعات آموزش و یادگیری، 6 (1)، 140-113. نصری، صادق؛ تیموری، سید روحالله؛ حمیدی مجلل، مریم (1392). "مدلیابی روابط عوامل خانوادگی مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دورة متوسطة شهر تهران". پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1 (3)، 49-39. Accrdino, D.; Accrdino, M. & Slaneym, R. (2002). An investigation of perfectionism, mental health, and achievement motivation in adolescents. Psychology Schools, 6(37), 535-45.
Altstotter, G.A.; Gerstenberg, F.X. & Brand, M. (2012). Performing well-feeling bad? Effects of perfectionism under experimentally induced stress on tension and performance. Journal of Research in Personality, 46 (5), 22-619.
Basol, G. (2010). Validity and reliability of Turkish form of children’s self-efficacy scale on Turkish primary school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 4082-4086.
Besharat, M., Aghamohammadian, H. & Heydari, F. (2003). Perfectionism and self-esteem in physical education students. J Res Behav Sci, 2, 20-5.
Bong, M. (2008). Effect of parent-child relationship and classroom goal structure on motivation, help-seeking avoid and cheating. The Journal of Experimental Education, 76(2), 191-217.
Bretherton, I. (1993). From dialogue to internal working models: The construction of self in relationships. Hillsdale: Erlbaum.
Cain, A.S.; Bardone-Cone, A.M.; Abramson, L.Y.; Vohs, K.D. & Joiner, T.E. (2008). Refining the Relationships of Perfectionism, Self-Efficacy, and Stress to Dieting and Binge Eating: Examining the Appearance, Interpersonal, and Academic Domains. Int J Eat Disord, 00:000–000.
Cames – Holt, K. (2012). Child - parent relationship therapy for adoptive families. Fam j, 20(4), 419-426.
Caprara, G.V.; Pastorelli, C.; Regalia, C.; Scabini, E. & Bandura, A. (2005). Impact of adolescents’ filial self- efficacy on quality of family functioning and satisfaction. Journal of Research on Adolescence, 15, 71-97.
Caprara, G.V.; Regalia, C. & Scabini, E. (2002). Auto efficacia familiar (Familiar selfefficacy). In La Valutazione ell’Autoefficacia (Self- Efficacy Assessment) (ed. G.V. Caprara), pp. 63-86. Edizioni Erickson: Trento.
Chesney, M.A.; Neilands, T.B.; Chambers, D.B.; Taylor, J.M.; Folkman, S. (2006). A validity and reliability study of the coping self-efficacy scale. Br J Health Psychol 2006 Sep, 11(3), 421-37.
Collins, N.L. (1996). Working models of attachment: Implications for explanation, emotion, and behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 810-832.
Crain, W. (2005). Theories of development: Concepts and applications (5th ed). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
D'Arrisso, A. (2010). Academic achievement in first nations adolescents: The role of parental and peer attachment in promoting successful outcomes. Master's Thesis. McGill University.
Deborah, J. & Gustavo, C. (2004). The differential relations of maternal and paternal support and control to adolescent social competence, self-worth, and sympathy. Journal of Adolescent Research, 19(6), 759-782.
Enns, M.W.; Cox, B.J. & Clara, I. (2002). Adaptive and maladaptive perfectionism: Developmental origins and association with depression proneness. Personality and Individual Differences, 33, 921-935.
Fitzpatrick, M.A. (2004). The family communication patterns theory: Observations on its development and application. The Journal of Family Communication, 4, 167-179.
Flett, G.L. & Hewitt, P.L. (2002). Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues. In G.L. Flett & P.L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research, and treatment (pp. 5-32). Washington, DC: American Psychological Association.
Friedel, J.M.; Cortina, K.S.; Turner, J.C. & Midgley, C. (2007). Achievement goals, efficacy beliefs and coping strategies mathematics: The role of perceived parent and teacher goal emphasis. Contemporary Educational Psychology, 32(3), 434- 458.
Geranmayepour, S. & Besharat, M.A. (2010). Perfectionism and mental health. Procedia Soc Behav Sci, 5(0), 643-7.
Gomes, R. & Mclaren, S. (2007). The inter-relations of mother and father attachment, self- esteem, and aggression during late adolescence. Aggressive Behavior, 33, 160-169.
Gordon, K.W. (2008). The multidimensionality of peer victimization. USA: University of Mississippi, 15-28.
Jessica, B. & Reynold, W.M. (2013). Examining the relationship of perfectionism, depression, and optimism: Testing for mediation. Personality and Individual Differences, 54 (3), 31-426.
Khawaja, N.G. & Armstrong, K.A. (2005). Factor structure and psychometric properties of the Frost Multidimensional Perfectionism Scale developing shorter version using an Australian sample. Australian Journal of Psychology, 57(2), 129-138.
Kim, Y. (2005). Emotional and cognitive consequences of adult attachment: The mediating effect of the self. Personality and Individual Differences, 39, 913-923.
Koerner, A.F. & Fitzpatrick, M.A. (2002). Toward a theory of family communication. Communication Theory, 12, 70-91.
Koesten, J. & Anderson, K. (2004). Exploring the influence of family communication patterns, cognitive complexity, and interpersonal competence on adolescent risk behaviors. Journal of family communication, 4(2), 99-121.
Komarraju, M. & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter. Learning and Individual Differences, In Press, Corrected Proof, Available online 8 February 2013.
Lent, R.W.; Brown, S.D. & Gorge, P.A. (1997). Discriminate and predictive validity of academic self-concept, academic self-efficacy, and mathematics - specific self-efficacy. Journal of Counseling Psychology, 44, 307-315.
Malekian, Behabadi, M.; Zonouzi, H. & Keshavarz, M. (2009). Perfectionism and self-esteem in academics, sports and non-elite in Tehran. Knowl Res Appl Psychol, 4, 119-37. [Persian]
Malka, A. & Covington, M.V. (2005). Perceiving school performance as instrumental to future goal attainment: Effects on graded performance. Contemporary Educational Psychology, 30(1), 60-80.
Martin, A.J. & Marsh, H.W. (2008). Academic resilience and academic buoyancy: Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate constructs. Oxford Review of Education, 35(3), 353_370.doi: 10.10800030549809029-34639.
Mikulincer, M. & Shaver, P.R. (2007). Attachment in adulthood: Structure, dynamics, and change. The Guilford Press.
Ongel, D.E. (2009). The Relationship between Perfectionism and Multidimensional Life Satisfaction among High School Adolescents in Turkey. Journal of Multicultural Counseling and Development, 31(1), 52.
Pietromonaco, P.R. & Barrett, L.F. (2000). The internal working models concept: What do we really know about the self in relation to others? Review of General Psychology, 4, 155-175.
Putwain, D.; Sander, P. & Larkin, D. (2012). Academic self-efficacy in study-related skills and behaviors: relations with learning-related emotions and academic success. Educational Psychology. Article first published online: 27 SEP 2012.
Putwain, D.V.; Connors, L.; Symes, W. & Douglas-Osborn. E. (2011). Is academic buoyancy anything more than adaptive coping? Anxiety, Stress & Coping, 1-10.
Rastegar, A.; Zare, H.; Sarmadi, M.R. & Hosseni, F. (2013). Analytical approach to student perceptions of the classroom and academic negligence: a comparative study of traditional and virtual training courses Tehran University. Journal of New Approaches in Educational Research, 4(16), 164-151.
Richaud, D.E.; Minzi, M.C.; Sacchi, C. (2004). Adolescent loneliness assessment. Adolescence, 39, 701-9.
Salami, S.O. (2009). Psychopathology and academic performance among Nigerian high school adolescents: The moderator effects of study behavior, self-efficacy and motivation. Journal of Social Sciences, 16, 25-330.
Solberg, P.A.; Hopkins, W.G.; Ommundsen, Y.; Halvari, H. (2012). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13, 407-417.
Stoeber, J. & Stoeber, F.S. (2009). Domains of Perfectionism: Prevalence and Relationships with Perfectionism, Gender, Age, and Satisfaction with Life. Personality and Individual Differences, 46, 530-535.
Tobman, J. & Fass, M. (2002). The influence of parent and peer attachment on college students' academic achievement. Psychology in the Schools, 39(5), 561-573.
Verschueren, K.; Buyck, P. & Marcoen, A. (2001). Self - representations and socioemotional competence in young children: A 3-year longitudinal study. Developmental Psychology, 37, 126-134.
Wearden A.J.; Isabel, P.; Berry, K.L.; Barrowclough, C. & Liversidge, T. (2008). Adult attachment, parenting experiences and core beliefs about self and others. Personality & Individual Differences, 52, 1246-1257.
Wei, M.; Russell, D.W. & Zakalik, R.A. (2005). Adult attachment, social self-efficacy, self-disclosure, loneliness, and subsequent depression for freshmen college students: A longitudinal study. Journal of Counseling Psychology, 52, 602-614.
Woul, F. (2004). The stress process, self- efficacy expectations, and psychological health. Personality and Individual Differences, 37, 1033-1043.
Zulla, R. (2008). Parental attachment, caretaking responsibilities and self-efficacy in the adjustment of Canadian immigrants. Master’s thesis. University of Alberta. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,505 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,517 |