
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,818 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,061,828 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,628,190 |
تحلیلی بر روششناسی فن وقایع حساس: نگاهی فلسفی، اجرایی و انتقادی | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 1 (پیاپی 5)، دی 1392، صفحه 135-161 اصل مقاله (936.47 K) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
نویسندگان | ||
علی اصغری صارم* 1؛ حسن دانایی فرد* 2؛ آرین قلی پور3؛ علی اصغر فانی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
4دانشیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
روششناسی «فن وقایع حساس» با وجود قدمت بیش از نیم قرن، هنوز در ایران ناشناخته بوده و در بیشتر کتابهای روش پژوهش از این روششناسی سخنی به میان نیامده است. با وجود ابداع روششناسیِ «فن وقایع حساس» در دوره تسلط اثباتگرایی بر علمالاجتماع، این روششناسی در سالهای اخیر و در حوزه پژوهشهای کیفی و پارادایمهای تفسیری و ساختگرایی با اقبال قابلتوجهی روبرو شده است. مقاله حاضر در تلاش است با واکاوی مبانی تاریخی- فلسفی این روششناسی، پژوهشگران کشورمان را با آن آشنا کرده و سپس با تشریح اسلوب اجرایی پژوهش وقایع حساس در حوزه علمالاجتماع، آنها را به انجام پژوهشهایی با این شیوه پژوهشی ترغیب کند. در این مقاله جایگاه پارادایمی این روششناسی، سیر تطور، شیوه انجام پژوهش با این روششناسی و چگونگی تعیین مؤثقبودن و پایایی نتایج بهدست آمده از آن مورد بحث قرار میگیرد. مقاله حاضر با بیان مزیتها و انتقادات مترتب بر این روششناسی به پایان میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
فن وقایع حساس؛ وقایع حساس؛ پارادایم تفسیری و ساختگرایی؛ پژوهش کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critical Incident Technique: A Philosophical, Executive and Critical Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Asghari Sarem1؛ Hasan Danaei Fard2؛ Arian Gholipoor3؛ Ali Asghar Fani4 | ||
چکیده [English] | ||
The Critical Incident Technique (CIT), a research method that relies on a set of procedures to collect, content analyze, and classify observations of human behavior, was introduced to the social sciences by Flanagan (1954), about 60 years ago. Despite the antiquity ofCIT, it is less well known in Iran. The purpose of this paper is to informe Iranian organizational researchers about CIT. In this paper, we have discussed the philosophical foundation of critical incident technique (CIT). The critical incident technique, is particularly useful when researchers are interested in understanding the details of interactional events. The executive steps of conducting a research by CIT, is discussed. In addition, some criteria for evaluating CIT research, are provided. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Critical incident technique, qualitative research, interpretive paradigm, Constructivism | ||
مراجع | ||
Butterfield, L.D., Borgen, W.A., Amundson, N.E., & Maglio, A.T. (2005). Fifty years of the Critical Incident Technique: 1954–2004 and beyond. Qualitative Research, 5(4), 475–497.
Castán Farrero, J. M. & Martínez Argüelles, M. J. (2005). Using the critical incident technique to evaluate the service quality perceptions of virtual higher education students: an exploratory study. Proceedings EADTU Working Conference 2005. Available at: http://www.eadtu.nl/proceedings/2005/papers/M.Jesus%20Martinez%20Arguelles.pdf [Accessed November 2009].
Chell, E. (1998). Critical incident technique, in Qualitative Methods and Analysis in Organisational Research: A practical guide, G. Symon and C. Cassell, eds., London: Sage Publications.
Chell, E. (2004). Critical Incident Technique' in Cassell, C. and Symon, G. (2004). Essential Guide to Qualitative Methods in Organizational Research. London: Sage Publications.
Dasgupta, Sh. A., Suar, D. & Singh, S. (2014). Managerial communication practices and employees’ attitudes and behaviours. Corporate Communications: An International Journal, 19 (3), 287 – 302.
Davis, P. J. (2006). Critical incident technique: a learning intervention for organizational problem solving. Development and Learning in Organizations, 20 (2), 13-16.
Durand, M. (2016). Employing critical incident technique as one way to display the hidden aspects of post-merger integration. International Business Review, 25 (1), 87-102.
Edvardsson, B. and Roos, I. (2001). Critical incident techniques: towards a framework for analyzing the criticality of critical incidents. International Journal of Service Industry Management, 12 (3), 251-68.
Eriksson, K., Wikström, L., Fridlund, B., Årestedt, K. & Broström, A. (2016). Patient’s experiences and actions when describing pain after surgery: A critical incident technique analysis. International Journal of Nursing Studies, 56, 27-36.
Fitzgerald, K., Seale N.S., Kerins, C.A., McElvaney, R. & Fitzgerald, E. (2008). The critical incident technique and paediatric dentistry: A worked example. Journal of Dental Education, 72 (3), 305-316.
Flanagan, J. C. (1954). The critical incident technique. Psychological Bulletin. 51, 327-358.
Grember, D., D. (2004). The Critical Incident Technique in Service Research. Journal of Service Research, 7 (1), 65-89.
Hettlage, R., Steinlin, M. (2006). The Critical Incident Technique in Knowledge Management-Related Contexts: A tool for exploration / planning, evaluation and empowerment / animation. This working paper has been supported and funded by: Helvetas, Swiss Association for International Cooperation Weinbergstrasse 22a, 8021 Zürich, Switzeralnd.
Hughes, H. (2007). Critical incident technique. In S. Lipu, K. Williamson, & Lloyd, A. Exploring methods in information literacy research (pp. 49-66). Wagga Wagga: Centre for Infromation Studies. Charles Sturt University.
Karataş-Özkan M. and Chell E. (2010). Nascent Entrepreneurship and Learning. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Koch, A., Strobel, A., Kici, G., & Westhoff, K. (2009). Quality of the critical incident technique in practice: Interrater reliability and user’s acceptance under real conditions. Psychology Science Quarterly, 51, 3- 15.
Lean, J., Moizer, J. & Newbery, R. (2014). Enhancing the impact of online simulations through blended learning: A critical incident approach. Education and Training. 56 (2/3), 208-218.
Mallak, L. A., Lyth, D. M., Olson, S. D., Ulshafer, S. M. and Sardone, F. J. (2003). Diagnosingculturein health-care organizations using critical incidents. International Journal of Health Care Quality Assurance, 16 (4), 180-90.
Najmul Islam, A.K.M. (2014). Sources of satisfaction and dissatisfaction with a learning management system in post-adoption stage: A critical incidenttechnique approach. Computers in Human Behavior, 30, 249-261.
Ramseook-Munhurrun, P. (2016). A critical incident technique investigation of customers’waiting experiences in service encounters. Journal of Service Theory and Practice, 26 (3), 246 – 272.
Wong, A., Sohal, A. (2003). A critical incident approach to the examination of customer relationship management in a retail chain: an exploratory study. Qualitative Market Research: An International Journal, 6 (4), 248-62.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,931 |