تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,447 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,031,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,942,952 |
ارزیابی شاخص های تأثیرگذار بر رهبری تحول گرا از دیدگاه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، تیر 1395، صفحه 49-58 اصل مقاله (977.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود یمینی فیروز* 1؛ مازیار کلاشی2؛ سید عماد حسینی3؛ مریم تقی زاده4 | ||
1دانش آموخته دانشگاه شمال | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد/ دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
3استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهیدبهشتی تهران | ||
4دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، ارزیابی شاخصهای تأثیرگذار بر رهبری تحولگرا از دیدگاه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان ادارهکل ورزش و جوانان استان البرز تشکیل میدهند (52 کارمند) که به صورت تمام شمار انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد رهبری تحولگرا کاستیگلون (2006) استفاده شد که میزان ضریب آلفایکرونباخ (98/0) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون کلموگروف اسمیرنوف، یومن ویتنی، کروسکال والیس درسطح معناداری 05/0=α استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد، بیشترین میانگین متغیرهای تحقیق مربوط به مولفه، ویژگیهای کاریزماتیک (85/0±20/3) و کمترین آن مربوط به مولفه انگیزه فردی (86/0±03/3) میباشد. همچنین نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد بین مولفه، ویژگیهای کاریزماتیک و وضعیت استخدامی کارکنان رابطه معنیدار وجود دارد ( 039/0(sig=. با توجه به نتیجه تحقیق حاضر میتوان گفت که مهمترین عامل در رهبری تحولگرایی، ویژگیهای کاریزماتیک رهبران است. بنابراین پیشنهاد میشود رهبران با ایجاد روابط غیررسمی، افزایش ارتباط با کارکنان و اهمیت نهادن به ارزشهای فردی و سازمانی مورد قبول کارکنان در بهبود این مولفه تأثر گذار بر رهبری تحولگرا بکوشند تا پیشرفت و اثربخشی سازمان را در پی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحولگرا؛ ویژگی کاریزماتیک؛ اداره ورزش و جوانان؛ کارکنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment The effective indicators on transformation-oriented management from the perspective of staff of Alborz Province Youth and Sports General Department | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoud Yaminifirooz1؛ Maziyar Kalashi2؛ Seyed Emad Hosseini3؛ Maryam Taghizadeh4 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to assess the effective indicators on transformation-oriented Leadership from the perspective of Youth and Sports General Department staff in Alborz Province. this study was a descriptive - analytic survey which was applicable in terms of its purpose and was fieldwork in terms of the methodology. Subjects of the present study were selected from all employees of the General Department of Youth and Sports in Alborz province (52 employees). Castiglione (2006) transformational leadership Standardized questionnaire was used to collect data in which Cronbach's alpha coefficient Obtained (0/98). Descriptive statistics and the KS test, UMann-Whitney, Kruskal-Wallis tests were used at the significant level α= 0/05 in order to analyze the data. The results showed the highest mean of variables related to the component of the charismatic characteristics (3/20 ±0/85) and the lowest one was belonged to the component of individual motivation (3/03 ± 0/86). Kruskal-Wallis test results also indicated that there was a significant relationship (sig=0/039) between the components of charismatic characteristics and the employment status of staff. The results of this study express that the most important factor in transformation-oriented Leadership is the charismatic characteristics of Leaders. Therefore, it is recommended that Leaders try to improve this effective component in transformation-oriented Leadership with creating the informal relationships, enhancing the communication with employees and attaching importance to the individual and organizational values accepted by the staff in order to make progress and effectiveness in the organization, consequently. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
transformation-oriented, charismatic characteristic, Youth and Sports General Department, Staff | ||
مراجع | ||
بحرالعلوم، حسن. ارتباط بین فرهنگ سازمانی و سبک مدیریت با رضایت شغلی کارشناسان سازمان تربیت بدنی شاغل در تهران، رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران. 1378. پور سلطانی زرندی، حسین؛ واقفی، راحله؛ زارعیان، حسین؛ موسوی راد، سیده طاهره. بررسی سبک رهبری خلاق مسئولان هیئتهای ورزشی استان قم با توجه به سه دیدگاه رهبری تحولگرا، عملگرا و مردممدار، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1390، دوره 1، شماره 2، ص: 43-31. پورسلطانی زرندی، حسین. مقایسه سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرای مسئولین هیأتهای ورزشی استان گیلان، پژوهش در علوم ورزشی، 1387، شماره 19، ص: 205-191. تابلی، حمید؛ تیرگر، هدایتالله؛ مظفری، لیلا؛ مرتضوی، حمید؛ مهرابیفر، فاطمه. بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول آفرین و خلاقیت کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان نیریز، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1392، دوره 2، شماره 1، ص: 18. جلیلیان، حمیدرضا، مرادی، مرتضی، کاکایی مأوایی، حسین. رهبری تحولگرا و خلاقیت کارکنان، دوماهنامهی توسعهی انسانی پلیس، 1389، دوره 7، شماره 32، ص: 72-59. رابینز، استیفن. رفتار سازمانی، ترجمهی علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، جلد دوم، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی. 1381. شیخعلیزاده هریس، محبوب؛ تجاری، فرشاد. تأثیر رهبری تحولگرا و فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای ورزشی، مطالعات مدیریت ورزشی، 1392، شماره 17، ص: 11. صیف، محمدحسین؛ ایمانی فراهانی، محمد؛ ثابت، عباس. (1393). بررسی ویژگیهای فردی مؤثر بر ایجاد و توسعه خلاقیت کارکنان اداره کل تربیتبدنی استان فارس (ارائه الگوی تحلیل مسیر). مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره 1، شماره 3، ص: 100-93. معایرحقیقی فرد، علی؛ یوسفی، سجاد؛ میرزاده، اکبر. سبک رهبری و پیامدهای آن در چارچوب الگوی رهبری تمام عیار. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 1389، شماره 28، ص: 28-11. مقیمی، محمد؛ رمضان، مجید. مدیریت رفتار سازمانی(سطح سازمانی)، چاپ اول، انتشارات راه دان، تهران، 1390. موغلی، علی رضا. طراحی الگوی رهبری تحول آفرین در سازمانهای اداری ایران، پایان نامهی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی، 1381. ناظم، فتاح؛ حدادپور، سمانه. ارائه الگوی ساختاری عدالت سازمانی براساس سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا در دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1392، دوره 4، شماره 1، ص: 66-51. نورشاهی، نسرین. بررسی رابطهی پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحولگرا در میان روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شهر تهران، مطالعات تربیتی و روان شناسی، 1388، دوره 10، شماره 3، ص: 176-163. نیاز آذری، کیومرث؛ تقوایی یزدی، مریم؛ نیاز آذری، مرضیه. بررسی نقش مدیریت تحولگرا در ارتقای کارایی سازمانی در واحدهای بسیار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران، فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 1389، شماره 4، ص: 182-165. نیازآذری، کیومرث؛ حسنزاده، رمضان؛ اکبری، حکیمه خاتون. بررسی تاثیر سبک رهبری تحولگرا و رهبری مراودهای بر وجدان کاری دبیران. فصلنامهی تازههای روانشناسی صنعتی/ سازمانی، 1389، دوره 1، شماره 2، ص:70-59. همتینژاد، مهرعلی. بررسی سبک رهبری معلمان و تعیین عوامل موثر بر آن، (مقاله پژوهشی-بصورت تک نگاشت)، انتشارات دانشگاه گیلان، 1373.
Albert, G.A. “An Examination of Bass, Full range Leadership Model in Jamaican organization”. Dissertation for the degree of doctoral, Nova Southestern University; 2003. Bass, B. M., & Avolio, B.J. “Transformational Leadership: A Response to Critiques, in Chemers, M.M. (Eds), Leadership Theory and Research: Perspectives and Directions,” Academic Press, San Diego, CA; 1993. pp.49-80. Bernard A. Nijstad, Floor Berger-Selman, and Carsten K. W. De Dreu. “Innovation in top management teams: Minority dissent, transformational leadership, and radical innovations.” European Journal of Work and Organizational Psychology; 2014. Vol. 23, no 2. pp. 310-323. Bouckenooghe, D., Devos, G., & Van Den Broeck, H. “Organizational change questionnaire Climate of change, processes and readiness: Development of a new instrument.” The Journal of Psychology; 2009. Vol. 143, no. 6, pp. 559–599. Bruce, A. T, Russell, R, F., “The Influence of the Transformational Leader,” Journal of Leadership & Organizational Studies; 2004. Vol. 10, no. 4, pp. 103-111. Castiglione, J. (2006). “Organizational Learning and transformational Leadership in the Library environment”. Library Management, vol.27, No: 415, pp. 289-299. charles, R. & katherin J.& barker, J. “The effect of Transactional and Transformational leadership styles on the organizational commitment and job satisfaction of customer contact personnel.” Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict; 2007. Vol. 11, No. 1. p. 77 Duckett, H, and Macfarlane, E. “Emotional Intelligence and Transformational Leadership in Retailing, ” Leadership & Organization Development Journal; 2003. Vol. 24, no. 6, pp. 309-317 Eagle, A.H., Johannesen, M. “Transformational, transactional and Laissez-Faire Leadership Style: A Meta-Analysis Comparing Women and Men,” Psychological Bulletin; 2003. vol. 129, Iss.4, pp. 569-591. Embry k. “A subordinate description of the experience of working with a supervisor that is using transformational leadership: a qualitative study.” Dissertation, Capella University; 2010. Hoye, R., Smith, A., Westerbeek, H., Stewart, B., Nicholson, M. “Sport Management, principles and Application,” First published, Rights Department in Oxford, UK, British Library Cataloguing Publication Data; 2006. James Castiglione. “Organizational Learning and transformational Leadership in the Library environment.” Library Management; 2006. vol.27, No: 415, pp. 289-299. Jogulu Uma. “Culturally – Linked leadership Styles.” Leadership& Organization development journal; 2010. vol. 31, No. 8, pp. 705-719. Limsila, K, Ogunlana, SO. “Performance and Leadership outcome correlates of leadership styles and subordinate commitment. Engineering,” Construction and Architectural Management; 2008. Vol. 15. No. 2, pp. 164-184. Luo, C. -M., & Chang, H. -F. “SME competitive strategy: Learning from Taiwan’s ODM industry.” Business Strategy Series; 2011. vol. 12, no. 3, pp. 107–114. Naranjo-Valencia, J. C., Jiménez-Jimenez, D. Y., & Sanz-Valle, R. “Innovation or imitation? The role of organizational culture.” Management Decisions; 2011. vol. 49, no. 1, pp. 55–72. Nguni.S. & Sleegeves. p. & Denessen, E. “Trans formational and transactional leadership effects on teachers job satisfaction, organizational commitment and organizaional citizenship bihavior in primary schools.” the tanzanian case,school effective -ness school improvement; 2006. vol. 11, no. 2, pp. 145 - 177. Regina M. Hechanova. Raquel Cementina-Olpoc. “Transformational Leadership, Change Management, and Commitment to Change: A Comparison of Academic and Business Organizations.” The Asia-Pacific Education Researcher; 2013. vol. 22, no. 1, pp. 11-19. Sashkin, M. “Transformational Leadership, a Review and Synthesis,” Institute for the Study of Learning, The George Washington University. Working Paper; 1995. pp. 313-395. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,358 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,574 |