تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,100 |
تعداد مقالات | 9,434 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,002,570 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,927,191 |
الگویابیِ ساختاری تأثیر دانش بر عملکرد و نوآوری با تعدیلگریِ ساختار سازمانی | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 1 (پیاپی 13)، بهمن 1394، صفحه 121-140 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی رفیعی1؛ حسین بلوچی* 2؛ مجید نعمت الهی3؛ سمیرا متقی4 | ||
1استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور تهران- ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی بین الملل)، دانشگاه سمنان | ||
3کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی گردشگری، دانشگاه سمنان | ||
4عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارتقای قابلیت شرکتها در نوآوریِ محصولات با بهکارگیریِ دانش سازمانی است. لذا در این پژوهش به بررسی تأثیر دانش سازمانی بر عملکرد و نوآوری در شرکتهای پارک علم و فنّاوری استان خراسان رضوی و روشن ساختن این امر که آیا دانش سازمانی منجر به نوآوری محصولات جدید و بهبود عملکرد میشود، پرداخته خواهد شد. بنابر این،، عوامل مهم پیوند دهندۀ دانش و عملکرد و نوآوری محصول در سازمانها با استفاده از یک مدل ساختارمند بیان شده است. جامعۀ آماری پژوهش شرکتهای پارک علم و فنّاوری استان خراسان رضوی بود. برای بهدست آوردن نمونه از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داددهها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی فرضیات پژوهش، مدل معادلات ساختاری و رویکرد کمترین مربعات جزیی نرمافزار وارپ پیالاس مورد استفاده قرار گرفت. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد دانش سازمانی بر اطلاعات نوآورانه، کارایی کسب اطلاعات و تفسیر از این اطلاعات تأثیرگذار است. بررسی کارایی اطلاعات کسب شده بر عملکرد محصول جدید مورد تأیید قرار نگرفت. متغیّر ساختار سازمانی رابطۀ بین دانش سازمانی با کسب اطلاعات و کارایی آن تعدیل کرد اما تعدیلگری این متغیّر در رابطۀ دانش سازمانی و تفسیر اطلاعات معنادار نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش سازمانی؛ نوآوری محصول؛ عملکرد محصول؛ ساختار سازمانی؛ مدل معادلات ساختاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Structural Modeling of knowledge's effect on Performance and product Innovation with Mediator role of Organizational Structure | ||
نویسندگان [English] | ||
mojtaba rafiei1؛ Hosein Balochi2؛ Majid Nematollahi3؛ Samira Mottaghi4 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this paper is to enhance the capability of companies in product innovation using organizational knowledge.Therefore, this paper is dealing with examining the effect of organizational knowledge on performance and innovation of new products at knowledge-based companies of Science and Technology Park located in Khorasan Razavi Province and clarifying that if organizational knowledge leads to innovation of new products and performance improvement? Thus, important factors that link knowledge, performance and product innovation of organizations has been presented in a structural model. The research statistical universe included Science and Technology Park companies in Razavi Khoerasan province. To reach the sample mass, convenience sampling method was used. A standard questionnaire was used to collect data. The validity of the questionnaire was confirmed by convergent and divergent validity and its reliability confirmed by Cronbach's alpha and combined reliability. To test the hypothesis, Structural Equations Modeling and Partial Least Squares approaches by WARP PLS software was used.The results of this study showed that organizational knowledge affects on innovative information, information acquisition efficiency and its interpretation. The effect of efficiency of acquisition information on the performance of the new product was not confirmed.Organizational structuremoderated the relationship between organizational knowledge and informationacquisition and its efficiency but the moderator role of this variable was not significant in the relationship between organizational knowledge and information interpretation | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational Knowledge, product Innovation, product performance, organizational structure, Structural Equations Modeling | ||
اصل مقاله | ||
. | ||
مراجع | ||
آذر، عادل؛ صادقی، آرش و کردنائبج، اسدا... (1391). "اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه فنّاوریهای برتر رویکرد فرایند تحلیل شبکهای فازی"، توسعه کارآفرینی، سال پنجم، جلد دوم: 165-184 آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول و قنواتی، مهدی (1391). "مدلسازی مسیری- ساختاری در مدیریت: کاربرد نرم افزار Smart PLS"، تهران: نگاه دانش: 162-166 اللهی:فورا؛ رستگار، عباسعلی و شفیعی نیک آبادی، محسن (1393). "بررسی تأثیر قابلیتهای فرایندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری با اثر میانجیگری فرایند نوآوری در سازمانها با فنّاوری پیشرفته"، فصلنامه مدیریت توسعه فنّاوری، سال اول، شماره 4: 105-129 افرازه، عباس (1384). "مدیریت دانش: مفاهیم، مدلها، اندازه گیری و پیاده سازی"، تهران، انتشازات دانشگاه صنعتی امیر کبیر، چاپ اول حیدری، حسین؛ موسوی، فرانک و حسنی، سیدرضا (1394). طراحی مدل ساختاری مدیریت منابع انسانی برای دستیابی به وفاداری سازمانی. مدیریت دولتی دانشگاه تهران. دوره 6، شماره 3: 357-380. راهبرد تولید دانشبنیان؛ جایگاه شرکتهای دانشبنیان در اقتصاد مقاومتی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شرکتها و فعالان تولید دانشبنیان. (1391). تهران، ریاست جمهوری مرکز علم و فنّاوری، چاپ اول: رستگار، عباسعلی و دهقانی سلطانی، مهدی (1393). "اثر اشتراک دانش بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان با میانجیگری مشارکت در تصمیمگیری گروهی و یادگیری مشارکتی"، مجله علوم رفتاری، دوره 8، شماره3. ص 271-279 رستگار، عباسعلی و سیاهسرانی کجوری، محمد علی (1394). "بررسی تأثیر عوامل شخصیتی مؤثر بر اعتیاد به خرید با اثر تعدیلگری چشم و هم چشمی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان)"، مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 3. ص 699-720 سلیمانی، مجید (1391). "بررسی پارکها و مراکز رشد علم و فنّاوری ایران با نگاهی بر رویکرد جهانی"، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد. سال هشتم، شماره 32: 1-10 سید تقوی، میر علی؛ نریمانی، مهدی و غلام حسینی، حسین (1389). "فرهنگ و استراتژی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی: با نگاهی بر مدیریت دانش"، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 1: 9-24 سید جوادین، سیدرضا؛ فیاضی، مرجان و بلوچی، حسین (1394). "بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان توسط کارکنان باجه با میانجیگری تعهد سازمانی"، مدیریت دولتی، دوره 7، شماره 2: 277- 302 سید جوادین، سیدرضا؛ حیدری، حامد و شهباز مرادی، سعید (1388). "بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در خدمات بررسی موردی در نظام بانکی"، نشریه مدیریت دولتی، دوره ،1 شماره 2. ص 75 تا 88 صنوبر، ناصر؛ سلمانی، بهزاد و تجویدی، مینا (1390). "تاثیر محرکهای نوآوری بر ظرفیت نوآوری شرکتهای دانشبنیان. فصلنامه سیاست علم و فنّاوری" سال چهارم، شماره 2: 91-107 طالعیفر، رضا و حاتمینسب، سید حسن (1390). "بررسی چالشهای توسعۀ محصول جدید در بنگاههای کوچک و متوسط مطالعه موردی صنایع غذایی و آشامیدنی منتخب فارس"، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال هفتم، شماره 27: 34-44 قاسمینژاد، یاسر و سلگی، محمد ( 1393). "بررسی تاثیر سرمایه فکری بر توسعۀ محصولات نوآورانه (مورد مطالعه: یکی از مراکز تحقیقاتی صنعتی دفاعی)"، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال هفدهم، شماره 65، 1-23 مانیان، امیر؛ اصغریزاده، عزت الله و دهقان بنادکی، محمد (1390). "نقش مدیریت دانش در عملکرد فرایند توسعۀ محصول جدید پژوهشی پیرامون شرکتهایSMEصنعت نرمافزار استان یزد"، مدیریت فنّاوری اطلاعات، دوره 3، شماره 8: 133-150 مرادی، محمود؛ ولیپور، محمدعلی؛ یاکیده، کیخسرو؛ صفردوست، عاطیه و عبداللهیان، فرزانه (1392). "بررسی نقش ظرفیت جذب دانش بر عملکرد نوآورانه سازمانها (مطالعه موردی: شرکتهای داروسازی و شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران)"، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 13: 79-102 مصلح، عبدالحمید؛ بحرینیزاده، منیجه و دوکوهی، سیدجواد (1394). "بررسی تاثیر هوش رقایتی بر نوآوری در شرکتهای دانشبنیان شیراز"، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال هفتم، شماره 13: 19-41 ملکی مینباش رزگاه، مرتضی؛ بلوچی، حسین و فارسی زاده، حسین (1394). "بررسی تأثیر تصویر مقصد و رضایت از مقصد بر نیتهای بازدید گردشگران"، مجلهی برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال چهارم، شماره 12. ص 11-33 ملکی مینباش رزگاه، مرتضی؛ فارسیزاده، حسین و بلوچی، حسین (1393). "بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر تمایل به خرید اینترنتی (مورد مطالعه: دانشجوبان دانشگاه سمنان)"، فصلنامه مدیریت صنعتی، سال نهم، ویژه نامه مدیریت دانش: 14-26 میرفخرایی، سید حیدر؛ دسترنج، میثم و کریمی تلو، سلیم (1394). "طراحی مدل مفهومی برای توسعه نوآوری باز در پارکهای علم و فنّاوری با استفاده از تحلیل عاملی"، پژوهشهای عمومی مدیریت، سال هشتم، شماره بیست و هفتم: 71-89 نصری نصرآبادی، شهره؛ فلاح، الهام و شیرانی لپری، سمانه (1393). "بررسی تأثیر شبکه دانش بر عملکرد نوآوری محصول با استفاده از مدل معادلات ساختاری (مطالعه موردی: شرکتهای تجارت الکترونیک استان اصفهان)"، مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره 3: 53-75 هومن، حیدر علی (1384). "کتاب مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل"، تهران: انتشارات سمت
Argote, L; Ingram, P. (2000), "Knowledge Transfer: A Basis for Competitive Advantage in Firms". Org Behav Hum Decis, 82(1): 50–69 Argyris, C (1964), "Integrating the Individual and the Organization", New York: Wiley Arnold, J A; Arad, S; Rhoades, J A & Drasgow, F (2000), "The empowering leadership questionnaire: the construction and validation of a new scale for measuring leader behaviors". Journal of Organizational Behavior, 21: 249-69 Bagozzi, R P; & YI, Y (1988), "On the evaluation of structural equation models", Journal of the Academy of marketing Science, 16 (1): 74-97 Barney, J Firm (1991), "Resources and Sustained Competitive Advantage", J Manage: 17(1): 99-120. Bates, K A; Amundson, S D; Schroeder, R G & Morris, W T (1995), "The crucial interrelationship between manufacturing strategy and organizational culture". Management Science, 41(10): 1565-80 Becker, G (1964), "Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education". Columbia University Press, New York. Brockman, B K; Morgan, R M (2003), "The Role of Existing Knowledge in New Product Innovativeness and Performance". Decision Sciences, 34(2): 385-419 Bochner, S; Hesketh, B (1994), "Power distance, individualism/collectivism, and job-related attitudes in a culturally diverse work group". Journal of Cross-Cultural Psychology, 25(2): 233-57 Burns, T; & Stalker, G M (1961), "The management of innovation". London: Tavistock Carneiro. C (2000). "How does knowledge management influence innovation and competitiveness?". Journal of Knowledge Management, 4 (2): 87 – 98 Chong, S C; Choi, Y S (2005), "Critical factors of knowledge management implementation success". Journal of Knowledge Management Practice, 6. (3): 21-37. available at: www.tlainc.com/articl90.htm. Cohen, J (1988), "Statistical power analysis for the behavioral sciences". Hillside, NJ: L. Erlbaum Associates Cooper, R G; Kleinschmidt, E J (1986), "An investigation into the new product process: steps, deficiencies, and impact". Journal of product innovation management, 3(2): 71-85 Darr, E; Argote, L & Epple, D (1995), "The acquisition, transfer and depreciation of knowledge in service organizations: productivity in franchises". Manag Sci, 41(11):1750–62 Davenport TH; Prusak, L (1998), "Working knowledge: how organizations manage what they know". Boston: Harvard Business School Press Day, G S (1994), "The capabilities of market-driven organizations". Journal of Marketing, 58: 37–52 Demerest M (1997), "Understanding knowledge management". Journal Long Range Plan, 30 (3):374–384 Denison, DR; Neale, WS (1996), "Denison organizational culture survey. Ann Arbor: Aviat. Denison, D. R. (1990). "Corporate culture and organizational effectiveness". NewYork: John Wiley & Sons Denison, D R; & Mishra, A K (1995), "Toward a theory of organizational culture and effectiveness". Organization Science, 6(2): 204–223 Desouza, K C (2003), "Strategic contribution of game rooms to knowledge management some preliminary insights". Information and management, 41 (1): 63_74 Dess, G G; Origer, N K (1987), "Environment, structure and consensus in strategy formulation: A coseptual integration". Academy of management Review, 2(2): 313-330 Dickson, P R (1992), "Toward a general theory of competitive rationality". Journal of Marketing, 56(1): 69-83 Dougherty, D (1990), "Understanding new markets for new products". Strategic management journal, 11: 59-78 Driver, M J; Steufert, S (1969), "Integrative complexity: An approach to individuals and groups as information processing systems". Administrative science quarterly, 14: 272-285 Epple, D; Argote, L & Murphy, K (1996), "An empirical investigation of the micro structure of knowledge acquisition and transfer through learning by doing". Oper Res, 44:77–86 Fey, Carl F; Daniel R Denison (2003), "Organizational culture and effectiveness: can American theory be applied in Russia?." Organization science,14.6: 686-706 Goh S C (2002), "Managing effective knowledge transfer, an integrative frame work and some practice implications". J Know Manage, 6(1):18-26 Hall, H (2001), "Social exchange for knowledge exchange", paper presented at Managing Knowledge: Conversations and Critiques, University of Leicester Management Centre, Leicester, 10-11 Hui-Ling, T; Yu-Hsuan, C (2011), "Effects of empowering leadership on performance in management team". Journal of Chinese Human Resources Management, 2(1): 43 – 60 Hung, Y-Ch; Huang, Sh-M & Lin Q-Pn Mei-Ling-Tsai. (2005), "Critical factors in adopting a knowledge management system for the pharmaceutical industry". Industrial Management & Data Systems, 105(2): 164 – 183 Keen, P W (1991), "Every Manager's Guide to Information Technology", Harvard Business School Press, Boston, MA Khandwalla, P N (1977), "The design of organizations". NewYork: Harcourt Brace Jovanovich Kock, N (2011), "Using Warp pls in e-collaboration studies: Mediating effects, control and second order variables and algorithm choice". International Journal of e-collaboration, 7 (3): 1-1 Lawler, E E III (1996), "From the Ground Up: Six Principles for Building the New Logic Corporation". Jossey-Bass, San Francisco, CA. Liao, S H; Wu, C (2010), "System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation". Expert Systems with Applications. 37: 1096-1103. Likert, R (1967), "The Human Organization", New York: McGraw-Hill Likert, R (1961), "New Patterns of Management". McGraw-Hill, New York McEvily, S; Chakravarthy, B (2002), "The persistence of knowledge-based advantage: an empirical test for product performance and technological knowledge". Strateg Manag Journal, 23: 285–305 McGregor, D M (1960), "The Human Side of Enterprise", New York: McGraw-Hill McShane, S. L. and Von Glinow, M. A. (2003). "Organizational behavior. Emerging Realities for The Workplace Revolution", 2nd ed., Irwin McGraw-Hill, New York, NY Miller, J. G. (1978). "Living systems". New York. McGraw-Hill Montaya-Weiss, M M; Calantone, R (1994), "Determinants of new product performance: A review and meta-analysis". Journal of product innovation management, 11(5): 397-417 Moorman, C; Miner, A S (1997), "The impact of organizational memory on new product performance and creativity". Journal of marketing research, 34(1): 91-106 Nelson, R R (1982), "The role of knowledge in R&D efficiency". Quarterly Journal of Economics. 453-470 Nonaka, I; Toyama, R & Konno, N Seci (2000), "Ba, and Leadership: A Unified Model of Dynamic Knowledge Creation". Long Rang Plan. 33: 5-34. Nonally, J C (1978), "Psychometric Theory", 2 th edition, Mac Graw Hill: New York Rasmussen, P; Nielsen, P (2011), "Knowledge management in the firm: concepts and issues". International Journal of Manpower, 32 (5/6): 479 -493 Rowley J (2001), "Knowledge management in pursuit of learning: the learning with knowledge cycle". J Inf Sci, 27(4):227–37 Shane, S (1995), "Uncertainty avoidance and the preference for innovation championing roles". Journal of International Business Studies, 26(1): 47-68 Silver, C A (2000), "Where technology and knowledge meet". The Journal of Business Strategy, 21(6): 28–33 Skyrme, D; Arnindon, D (1997), "Creating the knowledge based business". London: Business Intelligence. Slater, S F; Narver, J C (1995), "Market orientation and the learning organization". Journal of marketing, 59(3): 63-74 Soliman, F; Spooner K (2000), "Strategies for implementing knowledge management: role of human resource management". J Knowl Manag, 4(4):337–45 Souder, W E; Moeneart, R K (1992), "Integrating marketing and R&D project personnel within innovation projects: An information uncertainty model". Journal of management studies, 29(4): 485-512 Tiwana, A (2004), "An Empirical Study of the Effect of Knowledge Integration on Software Development Performance". Inf Softw Technol, 46(13): 899-906 Yang, J-T; Wan, Ch-Sh (2003), "Advancing organizational effectiveness and knowledge management implementation". Tourism Management, 25: 593–601 Wuyts, S; Geyskens, I (2005), "The formation of buyer-supplier relationships: detailed contract drafting and close partner selection". Journal of Marketing, 69(4): 103-17 Zaltman. G (1986), "Knowledge Utilization as planned social changes". In, G. Beal, W. Dissanayake, & S. Konoshima, (Eds.). Knowledge generation, exchange ana utilization. Boulder, Co: Westview, 433-432 Zheng W; Yang, B & McLean, G N (2010), "Linking Organizational Culture, Structure, Strategy, and Organizational Effectiveness". Mediating Role of Knowledge Management. J. Bus Res. 63: 673-771. doi:10.1016/j.jbusres.2009.06.005 Zirger, B J; Maidique, M A (1990), "A model of new product development: An empirical test". Management science, 36(7): 867-89 Rasmussen, P; Nielsen, P (2011), "Knowledge management in the firm: concepts and issues". International Journal of Manpower, 32 (5/6): 479 -493 Rowley J (2001), "Knowledge management in pursuit of learning: the learning with knowledge cycle". J Inf Sci, 27(4):227–37 Shane, S (1995), "Uncertainty avoidance and the preference for innovation championing roles". Journal of International Business Studies, 26(1): 47-68 Silver, C A (2000), "Where technology and knowledge meet". The Journal of Business Strategy, 21(6): 28–33 Skyrme, D; Arnindon, D (1997), "Creating the knowledge based business". London: Business Intelligence. Slater, S F; Narver, J C (1995), "Market orientation and the learning organization". Journal of marketing, 59(3): 63-74 Soliman, F; Spooner K (2000), "Strategies for implementing knowledge management: role of human resource management". J Knowl Manag, 4(4):337–45 Souder, W E; Moeneart, R K (1992), "Integrating marketing and R&D project personnel within innovation projects: An information uncertainty model". Journal of management studies, 29(4): 485-512 Tiwana, A (2004), "An Empirical Study of the Effect of Knowledge Integration on Software Development Performance". Inf Softw Technol, 46(13): 899-906 Yang, J-T; Wan, Ch-Sh (2003), "Advancing organizational effectiveness and knowledge management implementation". Tourism Management, 25: 593–601 Wuyts, S; Geyskens, I (2005), "The formation of buyer-supplier relationships: detailed contract drafting and close partner selection". Journal of Marketing, 69(4): 103-17 Zaltman. G (1986), "Knowledge Utilization as planned social changes". In, G. Beal, W. Dissanayake, & S. Konoshima, (Eds.). Knowledge generation, exchange ana utilization. Boulder, Co: Westview, 433-432 Zheng W; Yang, B & McLean, G N (2010), "Linking Organizational Culture, Structure, Strategy, and Organizational Effectiveness". Mediating Role of Knowledge Management. J. Bus Res. 63: 673-771. doi:10.1016/j.jbusres.2009.06.005 Zirger, B J; Maidique, M A (1990), "A model of new product development: An empirical test". Management science, 36(7): 867-893
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,503 |