تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,120 |
تعداد مقالات | 9,561 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,341,015 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,106,031 |
مقایسه سطوح مسئولیت پذیری دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار بر اساس مدل TPSR | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، آبان 1395، صفحه 97-108 اصل مقاله (272.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم رمضانی نژاد1؛ سمانه نظری* 2؛ مینا ملائی3 | ||
1استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی/ دانشگاه گیلان | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه سطوح مسئولیت پذیری دانش آموزان ورزشکار و غیرورزشکار براساس مدلTPSRبود. از میان کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر رشت(6882 نفر)، بر اساس جدول مورگان، 357 نفر به عنوان نمونه به طور تصادفی خوشه ای در پژوهش شرکت کردند که مسئولیت پذیری آنان به وسیله 357 نفر از والدین، 44 معلم تربیت بدنی و 69 معلم سایر دروس در سه محیط خانه، کلاس تربیت بدنی و سایر کلاس های درسی بررسی شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری PSRQ رایت و همکاران(2008) بود. روایی صوری پرسشنامه با اعمال نظرات 20 نفر صاحب نظر مدیریت ورزشی، روانشناسی و آموزش و پرورش مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه های مسئولیت پذیری دانش آموزان در خانه( 72/ 0=α)،کلاس تربیت بدنی (86/ 0=α) و سایر کلاس ها(90/ 0=α ) بر اساس روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون یومن ویتنی و از طریق نرم افزار SPSS در سطح معنی داری50/ 0≥ P نشان داد از دیدگاه والدین، معلمان تربیت بدنی و معلمان سایر دروس، دانش آموزان ورزشکار در تمام سطوح مسئولیت پذیری یعنی خویشتن داری، مشارکت، خودگردانی، کمک به دیگران و همچنین مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی در خانه، کلاس تربیت بدنی و سایر کلاس ها نسبت به دانش آموزان غیرورزشکار نمرات بالاتری کسب کردند. در صورتی که از دیدگاه هر سه گروه میزان بی مسئولیتی دانش آموزان ورزشکار در خانه، کلاس تربیت بدنی و سایر کلاس ها کمتر از دانش آموزان غیر ورزشکار بود(50/ 0≥ P ). | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیت پذیری؛ مدل TPSR؛ رشد اجتماعی– عاطفی؛ تربیت بدنی مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The comparison of responsibility levels of athlete and non-athlete students based on TPSR model | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Ramzaninezhad1؛ Samaneh Nazari2؛ Mina Mallaei3 | ||
1Professor in Sport Management, University of Guilan | ||
2M.Sc. in Sport Management, University of Guilan | ||
3PhD Student in Sport Management, University of Guilan | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to compare responsibility levels of athlete and non-athlete students based on TPSR model. On the basis of Morgan table, As the sample of this study 357 students from all male and female students in 3rd grade of public middle schools in Rasht (n=6882), randomly participated in this research whose responsibility were studied based on opinions of 357 parents, 44 physical education teachers and 69 other lessons teachers’ viewpoints in home, physical education class and other classes. Research instrument was PSRQ (Standard Responsibility Questionnaire) by Right et al (2008). Content validity was confirmed by the 20 experts of sport management, psychology and education. The reliability of students’responsibility questionnaires were confirmed in home (α=0.72), physical education class (α=0.86) and other classes (α=0.90) by Cranach’s Alpha coefficient. Data analyzing by using U-Mann Whitney test and SPSS software in the significant level of P≤0.05 indicated that from parents, physical education teachers and other lessons teachers’ viewpoints, athlete students showed higher responsibility in all levels such as self- control, participation, self-direction, caring to others as well as personal and social responsibility in home, physical education class and other classes. Based on the opinions of all three groups, their responsibility level of athlete students was lower than non-athlete students in home, physical education class and other classes (P≤0.05). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Responsibility, TPSR model, socio emotional development, physical education in schools | ||
مراجع | ||
اتقیاء، ناهید (1384). «نقش فعالیتهای ورزشی در پیشگیری و مقابله با انحرافات اخلاقی و اجتماعی جوانان ایرانی». مجله نیرو و نشاط، صص 48-30.##احمدی، سیروس (1390). بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و نوع دوستی. مجموعه مقالات همایش ملی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان. پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز. ##احمدی، عزت الله؛ شیخ علیزاده، سیاوش؛ شیر محمد زاده، محسن (1384). «بررسی آزمایشی تأثیر ورزش بر سلامت روانی دانشجویان». مجله حرکت. شماره 28، صص 29- 19. ##امیر تاش، علی محمد؛ سبحانی نژاد، مهدی؛ عابدی، احمد (1385). «مقایسه رشد اجتماعی دانشآموزان ورزشکار و غیر پسر ورزشکار دوره راهنمایی تحصیلی». فصلنامه المپیک. سال 14، شماره2، صص 61-53.##ایمان، محمدتقی؛ مرادی، گلمراد (1390). بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و رفتارهای مطلوب اجتماعی جوانان. مجموعه مقالات همایش ملی مسئولیت پذیری اجتماعی جوانان، پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز. ##برک، لورای (1386). روانشناسی رشد (از نوجوانی تا پایان زندگی). ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ارسباران. ##رمضانی دیسفانی، علی (1380). اثربخشی آموزش مسئولیتپذیری به شیوه گلاسر بر کاهش بحران هویت دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.##رمضانی نژاد، رحیم (1390). تربیت بدنی در مدارس. چاپ ششم، تهران: انتشارات سمت.##رمضانی نژاد، رحیم؛ نیازی، سید محمد (1389). اهداف، استانداردها و محتوای درس تربیت بدنی در مدارس. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.##سعادتی شامیر، ابوطالب (1383). بررسی ارتباط بین سبکهای هویت روان سنجی (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگمی/ اجتنابی) با سلامت عمومی و مسئولیت پذیری در دانشجویان دانشگاههای تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.##طالبیان نیا، حسین؛ مظفری، امیراحمد؛ مرتضائی، بهزاد (1387). «بررسی وضعیت توسعه رفتار اخلاقی در ورزش قهرمانی کشور و ارائه راهکار». نشریه حرکت. شماره 37، صص 191-171.##عابدینی، احمد (1386). فرزندان و مسئولیت پذیری سیاسی و اجتماعی. تهران: انتشارات عابد. ##کردلو، منیره (1387). «بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری نوجوانان دبیرستانی در خانه و مدرسه». مجله رشد مشاور مدرسه. دوره4، شماره1، صص 11-4.##گودرزی، محمود؛ اسلامی، ایوب؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم (1394). «شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. سال 4، شماره 3 (15 پیاپی)، صص 27-11.##نریمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، عباس؛ برهمند، اوشا؛ محمد امینی، زرار (1385). «مقایسه سرسختی روانشناختی، سبکهای تفکر، مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار». پژوهش در علوم ورزشی. شماره 11، صص 77-59.##نوفرستی، اعظم؛ حمیدپور، حسن؛ دروگر، خدیجه (1389). «مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار». فصلنامه روانشناسی کاربردی. شماره 2، صص 100-87.##یگانه، طیبه؛ حسین خانزاده، عباسعلی (1391). «بررسی مقایسهای مشکلات رفتاری کودکان ورزشکار و غیر ورزشکار». مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. شماره 17، صص 29-17.## Andre, M.H. (2010). “Analyzing the learning of the taking personal and social responsibility model within a new physical education undergraduate degree program in EI Salvador”. Master degree thesis, Faculty of applied health science, Brock university.##Chen, S.; Snyder, S. & Magner, M. (2010). “The effects of sport participation on student-athletes' and non-athlete students' social life and identity”. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 3, 176-193. ##Fraser-Thomas, J.L.; Cote, J.& Deakin, J. (2005). “Youth sport programs: An avenue to foster positive youth development”. Physical Education & Sport Pedagogy, 10(1): 19-40.##Gordon, B. (2007). An examination of the responsibility model in a New Zealand secondary school physical education program.PhD thesis, Massey university, palmerston, newzealand. ##Hartman, D. (2003). “Theorizing sport as social intervention: A view from the Grassroots”. Quest, 55(2), 118-140.##Hellison, D. & Walsh, D. (2002). “Responsibility-Based Youth Programs Evaluation: Investigating the Investigators”. Quest, 54(4), 292-307. ##Hellison, D. (2003). “Teaching responsibility through physical activity”.Champaign,IL:HumanKinetics.##Hellison, D. (2010). “Teaching personal and social responsibility through physical activity”. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers.##Hellison, D.R. (1985). “Goals and sterategies for teaching physical education”. Champaign,IL: Human kinetics.##Laker, A. (2000). “Beyond the boundaries of physical education”. London; New York: RoutledgeFalmer. ##Lewis, T.J.; Sugai, G. & Colvin, G. (1998). “Reducing problem behavior through a school-wide system of effective behavioral support: Investigation of a school-wide social skills training program and contextual interventions”. School Psychology Review, 27(3), 446-459.##Li, w.; Wright, P.M.; Rukavina, P.B.; pickering, M. (2008). “Measuring students perceptions of personal and social responsibility to intrinsic motivation in urban physical education”. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 167-178. ##Martinek, T.(2003). “Enhancing positive youth development through sport”. Paper presented at the Greek Forum Minutes College Of Physical Education, 31 May - 1 June 2003, Greece. ##Metzler, M. (2007). “Looking for (and finding) modern day pioneers in kinesiology and physical education in higher education”. Quest, 59(3), 288-297.##Silva III, J. M. (1984). “The status of sport psychology: A national survey of coaches”.Journal of PhysicalEducation, Recreation & Dance, 55(7), 46-49.##Singer, J.L. & Singer, D.G. (2006).”Preschoolers'imaginative playas precursor of narrative consciousness”. Imagination, Cognition and Personality, 25(2), 97-117.##Stephens, T. (1988). “Physical activity and mental health in the United States and Canada: evidence from four population surveys”.Preventive medicine, 17(1), 35-47.##Vidoni, C. (2005). The effects of fair play instruction on 8th -grade physical education students. PhD thesis (the Degree Doctor of Philosophy) The Ohio State University. ##Wright, P.M. & Burton, S. (2008). “Implemenation and outcomes of a responsibility-based physical activity program integrated into an intact high school physical education class”. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 138-154. ##Wright, P.M.; Rukavina. P.B.; Li ,w.; pickering, M. (2007). “Measuring students’ perceptions of personal and social responsibility and its relationship to enjoyment in urban physical education”. American Educational Research Association, 2007 Conference Proceedings, AERA National Conference, Chicago, April 9-13.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,072 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,511 |