
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,872,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,093,939 |
بررسی تاثیرات اقتصادی و اجتماعی شرکت حمل و نقل یو کی سی سی بر خراسان در جنگ جهانی دوم | ||
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره اول-پیاپی9-پاییز و زمستان95، اسفند 1395، صفحه 155-174 اصل مقاله (591.39 K) | ||
نوع مقاله: pajoheshi | ||
نویسندگان | ||
مجتبی خلیفه*1؛ علی نجف زاده2 | ||
1استادیار گروه تاریخ دانشگاه بیرجند | ||
2مربی گروه تاریخ دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
متفقین در شهریور1320 به ایران حمله کردند و یکی از اقدامات مهم روسها و انگلیسیها مصادرة کامیونهای فعال در سیستم حمل و نقل ایران بود تا از آنها برای اهداف نظامی خود بهره ببرند. انگلیسیها ابتدا شرکت اپاتز را برای حمل و نقل از مسیر هندوستان تا خراسان بهوجود آوردند؛ ولی با مشاهدة ناکامی آن، متفقین توافق کردند که با همکاری آمریکا، اتحادیة بازرگانی بریتانیا که به فارسی یو.کی.سی.سی نامیده میشد، جایگزین اپاتز شود. این شرکت حمل و نقل نقش محوری در انتقال تسلیحات نظامی و مایحتاج به شوروی داشت ولی در عین حال اثرات مختلف اقتصادی و اجتماعی نیز از خود بهجا گذاشت. از آنجا که شاخهای از مسیر ارتباطی مورد استفادة متفقین از خراسان عبور میکرد، تأثیرات آن بر زندگی مردم خراسان، از جنبههای گوناگون، مشهود بود. مصادرة کامیونهای باری، جادهسازی، انجام فعالیتهای اقتصادی، حمل و نقل بار، قاچاق کالا، استخدام رانندگان و کامیونداران و اقدامات اجتماعی، نظیر جابهجایی اسرای جنگ، از مهمترین فعالیتهای فرعی یو.کی.سی.سی بود که اثرات اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشت و این مقاله در پی بررسی بیشتر این اثرات و نحوة اثرگذاری یو.کی.سی.سی بر خراسان، در طی سالهای جنگ جهانی دوم است. مهمترین سؤالات این پژوهش علت فعالیت یو.کی.سی.سی در خراسان، زمینههای فعالیت شرکت و ابعاد اثرات آن است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و براساس اسناد تاریخی و تحقیق میدانی و انجام مصاحبه دربارة شرکت حمل و نقل یو.کی.سی.سی در خراسان انجام گرفته است و نشان میدهد شرکت حمل و نقل یو.کی.سی.سی، علاوهبر زمینة اصلی فعالیت خود، در بسیاری زمینههای اقتصادی و اجتماعی، از جمله زندگی رانندگان، خطرات ناشی از رانندگی، مشکلات حمل و نقل و فعالیت اقتصادی تأثیرگذار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یو.کی.سی.سی؛ جنگ جهانی دوم؛ خراسان؛ تأثیرات اقتصادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Study of the Economic and Social Effects of the U.K.C.C. Transportation Company on Khorasan Province in World War II | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Khalife1؛ Ali Najafzadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
The allies attacked Iran in Shahrivar 1320 and one of the Key measures of Russia and the UK was taking over the heavy trucks which were being used in Iran transportation system in order to get benefit from them in line with their military purposes. Britain first established the Apatz Company for the transportation from India to Khorasan. But when they failed to achieve their goal, the allies, with the collaboration of the U.S.A., came to the agreement the Apatz Company to be replaced by the U.K. Export and Import Union which was called in Persian U.K.C.C. This transportation company had a key role in transferring military weapons and necessities to Russia, but at the same time, this task remained its various economic and social effects. Since a branch of the transportation route used by the allies was passing through Khorasan province, its effects on the people’s life of Khorasan, from various aspects, was obvious. Taking over the heavy duty trucks, road construction, performing economic activities, transportation by loading, smuggling the goods, employing drivers, heavy truck ownership as well as social activities such as transferring the war hostages, were among the U.K. most significant branch activities which had social and economic effects. The present paper attempts to provide a vast review of these effects and the influence of the U.K.C.C. transportation company on Khorasan province during World War II. The most important issues that the current study deals with are the reasons of the activities of the U.K.C.C. Company in Khorasan province, the areas of its activities and various dimensions of its effects. The present study has been carried out through utilizing analytic-descriptive method and based on the historical documents, field study, and interviewing about the U.K.C.C. Transportation Company in Khorasan. The current research demonstrates that the U.K.C.C. Transportation Company, in addition to the main area of its activities, has been effective in numerous economic and social fields, including drivers living, the dangers of driving, difficulties of transportation and economic activity | ||
کلیدواژهها [English] | ||
U.K.C.C, World War II, Khorasan, economic effects | ||
مراجع | ||
آرشیو تاریخ شفاهی کتابخانة آستان قدس رضوی، کاست شمارة 2365. اسکرین، کلارمونت پرسیوال (بیتا). جنگ جهانی در ایران. ترجمة غلامحسین صالحیار. تهران: اطلاعات. ایران در اشغال متفقین: مجموعه اسناد و مدارک 24-1318 (1371). به کوشش صفاءالدین تبرائیان. تهران: مؤسسة فرهنگی خدماتی رسا. بایگانی راکد شهرداری مشهد، پرونده حسن علیزاده قمصری. ترکمان، محمد (1370). اسناد نقض بی طرفی ایران در شهریور 1320- سیاست خارجی در آستانه اشغال. تهران: کویر. دمندان، پریسا (1389). بچههای اصفهان. ترجمة سهراب مهدوی و سیمین دهقانی. تهران اونیو. تهران. نشر نظر. ذوقی، ایرج (1368). ایران و قدرتهای بزرگ در جنگ جهانی دوم. تهران: پاژنگ. چاپ دوم. رابینو، لویی (1363)، دیپلماتها و کنسولهای ایران و انگلیس، ترجمه غلامحسین میرزا صالح، تهران: نشر تاریخ ایران. روزنامه آزادی، 30 مهر 1321ش. چاپ مشهد، شمارة 2077، ص 2. روزنامه آزادی، 5 اردیبهشت 1325ش، چاپ مشهد، شمارة 2351، ص 1. روزنامه آفتاب شرق، 20 دی 1343ش.، چاپ مشهد، شمارة 7524، ص 6. روزنامه اطلاعات، 8 فروردین 1321ش. چاپ تهران: سال شانزدهم، شمارة 4840، ص 1. روزنامه چمن، 20 ربیع الثانی 1335، چاپ مشهد، شمارة 62 سال دوم، ص1. روزنامه دادگستران، 14 اسفند 1322، چاپ مشهد، شمارة 3، سال اول، ص4. روزنامه دادگستران، 16 اسفند 1322، چاپ مشهد، شمارة 4، سال اول، ص2. روزنامه دادگستران، 1 فروردین 1323، چاپ مشهد، شمارة 9، سال اول، ص4. روزنامه دادگستران، 20 فروردین 1323، چاپ مشهد، شمارة 16، سال اول، ص4. روزنامه دادگستران، 21 اردیبهشت 1323، چاپ مشهد، شمارة 29، سال اول، ص1. روزنامه دادگستران، 31 اردیبهشت 1323، چاپ مشهد، شمارة 33، سال اول، ص3. روزنامه دادگستران، 9 خرداد 1323، چاپ مشهد، شمارة 37، سال اول، ص4. روزنامه دادگستران، 18 خرداد 1323، چاپ مشهد، شمارة 41، سال اول، ص 3. روزنامه دادگستران، 1 تیر 1323، چاپ مشهد، شمارة 47، سال اول، ص 1. روزنامه دادگستران، 10 آبان 1323، چاپ مشهد، شمارة 87، سال اول، ص 4. روزنامه دادگستران، 4 بهمن 1323، رمشهد، شمارة 102، سال اول، ص2. روزنامه راستی، 1 خرداد 1323ش.، چاپ مشهد، شمارة 106، ص 1. روزنامه شهرآرا، 7 خرداد 1390ش. چاپ مشهد، شمارة 573، ص 14. شیرینکام، فریدون و فرجامنیا، ایمان (1389). پیشگامان رشد. تهران: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران. صاحبکاران، معصومه (1392). «مهاجران لهستانی در خراسان». کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شمارة 186، آبان. ص83-88. صدر نبوی، رامپور (1365). «وضع پولی ایران در جنگ دوم جهانی». تحقیقات جغرافیایی. شمارة اول. تابستان. ص102-121. مجید فیاض، عبدالمجید (1381). از باغ قصر تا قصر آرزوها (خاطرات سیاسی یک عضو سابق حزب توده). تهران: کویر. مرکز اسناد آستان قدس سند شمارة 8/74420 و 9/74420 و 10/74420. مشهد، مصاحبه با پایبست، مصاحبه کننده علی نجفزاده دربارة شرکت حمل و نقل یو.کی.سی.سی 4/6/1388. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,208 |