تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,606,017 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,292,638 |
ادراک دانشآموزان دختر از درس تربیتبدنی و ورزش | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، اردیبهشت 1396، صفحه 21-31 اصل مقاله (381.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحیم رمضانی نژاد1؛ فاطمه جعفری چمدانی2؛ حسین سپاسی3؛ کاظم هژبری* 2 | ||
1استاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان | ||
2کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان | ||
3استاد علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
چکیده | ||
آگاهی از درک و نگرش دانشآموزان دختر نسبت به درس تربیت بدنی و ورزش مدرسه بهترین راه تشخیص رفتار مشارکتی آنها در فعالیتهای حرکتی است و سهم عمدهای در توسعة سبک زندگی فعال زنان آینده جامعه دارد. از اینرو هدف پژوهش حاضر، بررسی ادراک دانشآموزان دختر از درس تربیتبدنی و ورزش بود. جامعة آماری پژوهش را کلیة دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی تحصیلی شهر رشت (12472نفر) تشکیل میدادند که با احتمال افت آزمودنیها، 435 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته آزمون (1388) بود که با تغییر و اصلاح اندکی مورد استفاده قرار گرفت و روایی صوری و محتوایی آن به وسیلة ده نفر از اساتید دانشگاهی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد(75/.r=). تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای کروسکالوالیس، خیدو و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری 05/0 P≤ نشان داد اغلب دانشآموزان (7/88درصد) درک مثبتی نسبت به درس تربیتبدنی و ورزش دارند و همچنین بیشتر دانشآموزان (49/88 درصد) درک مثبتی از تواناییهای خود در این درس داشتند. ضمنا بین ادراک دانشآموزان پایههای مختلف از درس تربیتبدنی و همچنین درک آنها از میزان تواناییهایشان در این درس، تفاوت معنی داری وجود داشت و دانشآموزان پایه اول در این دو متغیر در رتبه بالاتری قرار داشتند. همچنین دانشآموزان، دروس ریاضی، علوم، زبان انگلیسی و زبان عربی را مهمتر و درس پرورشی را کم اهمیتتر از درس تربیتبدنی میدانستند. | ||
کلیدواژهها | ||
درس تربیت بدنی؛ نگرش به درس تربیتبدنی؛ دختران دانش آموز؛ توانایی ادراک شده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Female students’ perception on physical education courses | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Ramzaninejad1؛ Fateme Jafari Chamedani2؛ Hoseyn Sepasi3؛ kazem Hozhabri2 | ||
1Guilan University | ||
2Guilan University | ||
3Azad University | ||
چکیده [English] | ||
Awareness of the girls' beliefs, attitudes and perceptions toward physical education course and school sport is the best way to diagnose the participation behavior in physical activity and it has a major contribution to the development and progression of physical education and future community women's active lifestyle. Therefore, the purpose of this study was to survey the female students’ perception on physical education classes in junior high school of Rasht. Statistical population were all female students in junior high school of Rasht (n=12472) that 435 people were selected as samples with possible of falling in tests. The instrument was Azmoon (1388) researcher-made questionnaire with a slight modification. Its validity was confirmed by 10 university masters and the reliability was confirmed by using cronbach (r=0.75).The data analyzed by the Kruskalwallis, K2 and spearman correlation coefficient in significant level p≤ 0.05. Results showed that most students (88.7 percent) have positive perception toward physical education lesson. Also, most students (88.49) had a positive perception of their abilities in this class. There was significant difference between student's perception in various grades toward physical education course as well as the ability in this class. Moreover, first grade students in these two variables were ranked higher. Also, findings indicated that Math, Sciences, English and Arabic language were more important than physical education lesson from view point of students, and educational lesson was less important than physical education course. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: physical education course, attitude toward Physical education, girls' student, Perceived ability | ||
مراجع | ||
- آزمون، جواد؛ مظفری، امیر احمد؛ هادوی، فریده (1389). «مقایسهی ادراک دانشآموزان دختر و پسر ایرانی از تربیتبدنی و ورزش مدرسهای». فصلنامه المپیک. شماره 3، صص 106-95.##انوشه، سروناز (1386). بررسی دیدگاه اولیای دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر تهران نسبت به وضعیت فعلی درس تربیت بدنی و ورزش. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.##باقرزاده، فضلالله؛ حمایت طلب، رسول؛ متقیپور، مهدی (1380). «بررسی علل عدم شرکت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه در فعالیتهای ورزشی فوق برنامه». نشریه حرکت. شماره 11، صص 31-23.##پارسامهر، مهربان؛ زارع شاه آبادی، اکبر (1387). «بررسی نقش فواید ادراک شده بر مشارکت بانوان جوان در فعالیتهای بدنی (مطالعه موردی: بانوان یزد)». فصلنامه المپیک. سال 16، شماره 1(پیاپی41) ، صص 16-7.##رمضانینژاد، رحیم (1385). «فرهنگسازی ورزشی با توسعه تربیتبدنی محقق میگردد». نشریه ورزش و ارزش، وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیت بدنی و تندرستی. شماره 175، صص 14-12.##رمضانینژاد، رحیم (1382). نیازسنجی درس تربیتبدنی در مدارس. طرح پژوهشی پژوهشکده تربیتبدنی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری.##رمضانینژاد، رحیم؛ محبی، حمید؛ همتینژاد، مهرعلی (1389). «توصیف نیازهای آموزشی دانشآموزان دوره راهنمایی ایران در درس تربیتبدنی و ورزش از دیدگاه متخصصان، معلمان، دانشآموزان و والدین». پژوهش در علوم ورزشی. شماره 27، صص 64-47.##شعبانی بهار، غلامرضا؛ عرفانی، نصرالله؛ بختیار، زهرا (1386). «نظرسنجی و نیازسنجی از دانشآموزان در خصوص درس تربیت بدنی در مدارس متوسطه شهرستان ملایر». نشریه حرکت. شماره 33، صص 164-153.##میرغفوری، حبیبالله؛ صیادی تورانلو، حسین؛ میرفخرالدینی، سید حیدر (1388). «بررسی و تحلیل مسائل و مشکلات مؤثر بر مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی (مطالعه موردی: دختران دانشجوی دانشگاه یزد)». مدیریت ورزشی. شماره 1، صص 100-83.##هاردمن، کن؛ مارشال، جو (1382). درس تربیتبدنی در مدرسههای جهان (مجموعه مقالات). گزینش و ترجمه جواد آزمون. انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه معاونت تربیتبدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش.##هژبری، کاظم؛ رمضانینژاد، رحیم؛ همتینژاد، مهرعلی (1392). «بررسی اولویت درس تربیت بدنی در میان سایر دروس مقطع راهنمایی». مدیریت و توسعه ورزش. شماره 2 (پیاپی 3)، صص 90- 73.## - Arabaci, R., (2009). “Attitude toward physical education and class preferences of Turkish secondary and high School students”. Elementary Education Online, 8(1): 2- 8. ##Barr, Daheia -Anderson, Neumark-Sztainer, D., Kathryn, H. Schmitz.,. Ward, Dianne. S., Terry L., Conway, Charlotte. Pratt, chris. D., Baggett, Leslie. Lytle, and Russell, R. P. (2008). “But I like Perfectos Associated with Enjoyment of Physical Education Class in Middle school”. Girls, Research Quarterly of Exercise and sport, 79(1):18- 27.##Bibik, Janice M., Goodwin, Stephen C., Omega-Smith, Elizabeth M., (2007). “High School Students' Attitudes Toward Physical Education in Delaware”. Physical Educator, 64(4): 192- 201.##Colley, A., & Comber, C., (2003). “School Subject Preferences: age and gender differences revisited”. Educational Studies, 29(1): 59- 67.##Hassandra, M; Goudas, M.; Chroni, S. (2003). “Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: a qualitative approach”. Psychology of Sport and Exercise, 4: 211-223.##Kanchan; Adhikari, M. (2011). “The Analytical Study of College Student’s Perception of Physical Education and College Sports in Uttar Pradesh”. Vsrd Technical & Non-Technical Journal, 2 (8): 370-375.##Koca C., Hiilya F., Demirhan G., (2005). “Attitudes toward physical education and class preferences of turkish adolescents in terms of school gender composition”. Academic journal article from Adolescence, 40(158): 365- 375.##Koivula, N., (1999). “Sport participation: differences in motivation and actual participation due to gender typing”. Journal of Sport Behavior, 22(3): 360-380.##Lord, P., (2002). Pupils Experiences and Perspectives of the National Curriculum. Updating the Research Review 2001-2002 (Research Report) [online]. Available: http://www.qca.org.uk/254_1956.html.##Office for Standards in Education [OFSTED], (2005). Specialist schools: a second evaluation, Girl’s Perception of Physical Education at key Stage 3 at Earlham High School. London: HMSO.##Omar-Fauzee, M., S., Jamalis, M., Yusof, A., Zarina, M., (2009). “College Students Perception on Physical Education Classes During their High School Days”. European Journal of Social Sciences, 7(4): 69-76##Pate ,Russell R Colabianchi, Natalie, Porter, Dwayne, Almeida, Maria J., Lobelo, Felipe and Dowda, Marsha (2008). “Physical Activity and Neighborhood Resources in High School Girls”. American Journal of Preventive Medicine, 34(5): 413-419. ##Portman, P. A., (2003). “Are physical classes encouraging students to be physically active? Experiences of ninth graders in their last semester of required physical education”. The Physical Educator, 60: 150-161.##Smith, Mark A, St. Pierre, Peter, (2009). “Secondary students' perceptions of enjoyment in physical education: an American and English perspective”. physical educator, 66(4): 209- 221.##Subramaniam, P.R., Silverman, S., (2007). “Middle school student’s attitude toward physical education”. teaching and teacher education, 23(5): 602- 611.##Tomik, R., ( 2008). “Adolescent Attitudes towards Sport Depending on School Level, Gender and School Sports Club Membership”. Journal of Human Kinetics, 20: 121-130.##Van Wersch A, Trew K, Turner I., (1992). Post-primary school pupil's interest in physical education: age and gender differences. Br J Educ Psychol, 62(1): 56-72.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,550 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,808 |