تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,139 |
تعداد مقالات | 9,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,922,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,527,650 |
ارتباط سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 11، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، اردیبهشت 1396، صفحه 109-115 اصل مقاله (197.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لقمان کشاورز* 1؛ ابوالفضل فراهانی2؛ لیلا قربانی قهفرخی3؛ محمد مهدی تمدن4 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
3استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
4کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش همه 110 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 87 نفر به صورت تصادفی – طبقهای برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه استاندارد 55 سوالی سواد اطلاعاتی داورپناه و سیامک(1388) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ، 83/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی از جمله t تک نمونه ای و رگرسیون خطی با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی در حد متوسط است، عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در سطح مطلوبی قرار دارد و بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی و عملکرد تحصیلی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین سواد اطلاعاتی قابلیت پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اطلاعاتی؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشجو؛ تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Information Literacy and Academic Performance among M.A Students of Physical Education at Shiraz University | ||
نویسندگان [English] | ||
Loghman Keshavarz1؛ Abolfazl Farahani2؛ Leila Ghorbani GHahfarokhi3؛ Mohammad Mehdi Tamadon4 | ||
1Associated Professor, Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigation the relationship between information literacy and academic performance among M.A students of physical education at the Shiraz University. Statistical population of this study included 110 M.A. students of physical education who were studying at the Shiraz University. 87 students were cluster-randomly selected as research samples. To achieve the research goals Davarpanh and Siamk (2010) questionnaire of information literacy was used. Validity of questionnaire was confirmed by 15 experts and its reliability was studied in a pilot study with 30 subjects and calculated as 0.83, respectively. For data analysis the descriptive statistics and inferential statistics methods including single sample T-student, liner regression by using SPSS software were used. The result of research indicated that the information literacy of the students is on the average level, while their academic performance is desirable. There is a significant relationship between information literacy and academic performance M.A. students of physical education, i.e. Students’ information literacy can predict their academic performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information Literacy, Academic Performance, student, Physical Education | ||
مراجع | ||
- بیرانوند، علی؛ مجیدی، مریم (1387). «سواد اطلاعاتی». مجله ارتباط علمی. دوره 10، شماره 3، صص 3-1. ##پریرخ، مهری (1386). آموزش سواد اطلاعاتی مفاهیم، روش-ها و برنامهها. تهران: کتابدار.##حیدری، زهرا؛ موسی پور، نعمت الله؛ حری، عباس (1383). «نظام برنامهریزی درسی متناسب با توسعه سواد اطلاعاتی». فصلنامه مطالعات برنامه درسی. دوره 1، شماره 4، صص 48 -29.##داورپناه، محمدرضا؛ سیامک، مرضیه (1388). «ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی پایه و واقعی دانشجویان مقطع کارشناسی». فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی. دوره 12، شماره 1، صص 146-119.##علی نژاد، مهرانگیز (1390). تبیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری الکترونیکی و بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان آموزش الکترونیکی با عملکرد تحصیلی و رضایت مندی دانشجویان از دورهشان. پایان نامه دکتری دانشگاه پیام نور تهران.##فراهانی، ابوالفضل؛ زارعی، مریم؛ شریفیان، اسماعیل (1388). «فناوری اطلاعات و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و آینده شغلی دانشجویان تربیت بدنی». فصلنامه المپیک. شماره 2 (پیاپی 46)، صص 112-101.##قاسمی، حمید؛ فراهانی، ابوالفضل؛ هادوی، فریده؛ ططری، منوچهر (1395). «اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی هیأت علمی مستخدم و مدعو رشته تربیت بدنی دانشگاه پیامنور». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره 16، صص 74-65. ##هنری، حبیب (1374). کاربرد کامپیوتر در تربیت بدنی و مدیریت تربیت بدنی دانشگاهها. مجوعه مقالات همایش دومین کنگره علمی– ورزشی آموزش عالی. تهران.## American Library Association Presidential Committee on Information Literacy .(2002)., final report Washington, p: 12.##Bawden , David (2001). “Information and digital literacy: a view of concepts”. Journal of documentation, 57(2): 218-259.##Blanchett, H., Powis, C. and Webb, J. (2012). A Guide to Teaching Information Literacy: 101 Practical Tips, Facet, London .##Dixon-Thomas, C. (2012). Information Literacy and the Twenty-first Century Academic Librarian: A Delphi Study, PhD Thesis, Capella University, Minneapolis, MN., P: 89.##Diehm, R.-A. and Lupton, M.(2012). “Approaches to learning information literacy: a phenomena graphic study”, Journal of Academic Librarianship, 38: 217-225.##Kong Siu Cheung(2012) . “Curriculum Framework for Implementing information Technology in School Education to foster Information Literacy”, Computers & Education, 51: 129-141.##Laxman, K.(2010). “A conceptual frame work mapping the application of information search strategies to well and ill – structured problem solving”. Computers and education. Search strategies to well and ill-structured problem solving. 5(2): 5-13.##UNESCO (2008). ICT Competency Standards for Teachers, Paris: UNICCO. ##Van de Vord Rebecca (2010) . Distance Students and Online Research: Promoting Information Literacy through Media Literacy, The Internet and Higher Educational, 10, p: 17.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,550 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,342 |