تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,624,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,302,445 |
رابطه تعلل ورزی (اهمال کاری) تحصیلی با باورهای فراشناختی | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، تیر 1392، صفحه 89-100 اصل مقاله (2.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طاهره گلستانی بخت* 1؛ مهناز شکری2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
2کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین تعلل ورزی تحصیلی با باورهای فراشناختی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان آمل انجام شده است. روش: تعداد نمونه پژوهش 374 دانش آموز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های تعلل ورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم و فراشناخت ولز و کاترایت ـ هاتون استفاده شد. برای تعیین پایایی ابزارهای پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده ها روش تی مستقل، تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: آزمون تی مستقل نشان داد که بین دو گروه دانشآموزان دختر و پسر در تعللورزی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد که تعللورزی پسران بیشتر از دختران می باشد، ولی در مقایسه باورهای فراشناختی تفاوتی مشاهده نشد. تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام مشخص کرد که در بین مؤلفه های باورهای فراشناختی، عدم اطمینان شناختی به طور قویتری تعلل ورزی تحصیلی را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: تفاوت میان دختران و پسران در باورهای فراشناختی معنادار نیست ولی در متغیر تعلل ورزی تحصیلی معنادار میباشد و عدم اطمینان شناختی در پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی سهم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تعلل ورزی؛ تعلل ورزی تحصیلی؛ باورهای فراشناختی؛ جنسیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between Academic Procrastination with meta cognitive beliefs | ||
نویسندگان [English] | ||
Tahereh Golestani bakht1؛ Mahnaz Shokri2 | ||
1Assistant professor in psychology of Payame Noor University | ||
2M.A. in psychology of Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to investigate the Relationship between Academic Procrastination with meta-cognitive beliefs of high school students in the city of Amole. Method: The study’s samples were 374 high school students who were selected using the simple random sampling procedure. Data were collected using scales of Solomon & Rothblum Academic Procrastination and Wells & Cartwright - HattonMeta-cognition. Cronbach's alpha coefficient was used to determine the reliability of the research instruments. Findings: Data were analyzed by t-test and stepwise regression. t-test indicated that there was significant difference between male and female students of academic procrastination, so procrastination of male is more than female. But there was not difference in meta-cognitive beliefs between two groups. Stepwise multivariable regression analysis revealed that among the components of meta-cognitive beliefs, cognitive uncertainty was stronger predictor for academic procrastination. Conclusion: There was no significant difference between male and female in meta-cognitive but significant difference in academic procrastination and cognitive uncertainty is useful in prediction of Academic procrastination. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Academic Procrastination, meta cognitive beliefs, Gender | ||
مراجع | ||
ـ ابوالقاسمی، ع؛ گلپور، ر؛ نریمانی، م. و قمری، ح، (1388). بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 10(3)، 20ـ 5. ـ تمدنی، م؛ حاتمی، م. و هاشمی رزینی، ه. (1389). خودکارآمدی عمومی و اهمالکاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(17)، 85 ـ 65. ـ جوکار، ب. و دلاورپور، م. (1386). رابطه تعللورزی آموزشی با اهداف پیشرفت. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 3(3 و 4)، 80-61. ـ حسینی، ف. و خیر، م. (1388). پیشبینی تعللورزی رفتاری و تصمیمگیری با توجه به باورهای فراشناختی در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،15 (3)، 273-265.ـ شیرزادی، ن. (1389). رابطه تعللورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس با واسطهگری باورهای انگیزشی و رابردهای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای بیرجند. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند. ـ صمدی، م. (1381). دانش فراشناختی و حل مسأله ریاضی در دانشآموزان: نقش جنسیت و عملکرد تحصیلی. تازههای علوم شناختی، 4(3)، 49-42. ـ کاظمی، م. فیاضی، م. و کاوه، م. (1389). بررسی میزان شیوع تعلل و عوامل مؤثر بر آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه. پژوهشنامه مدیریت تحول، 2(4)، 63-42. - Chun Chu, A.H. & Choi, J.N. (2005). Rethinking Procrastination: Positive Effects of “Active” Procrastination Behavior on Attitudes and Performance. The Journal of Social Psychology, 145(3),245–264. EN. - Day, V.; Mensink, D. & O’Sullivan, M. (2000). Patterns of academic procrastination. Journal of College Reading and Learning, (30), 120–134. - Dietz, F.; Hofer, M. & Fries, S. (2007). Individual Values, Learning Routines, and Academic Procrastination. British Journal of Educational Psychology, (77), 893-906. - Effert, B.R. & Ferrari, J.R. (1989). Decisional procrastination, examining personality correlates. Journal of Social Behaviour and Personality, (4),151-156. - Fee, R.L. & Tangney, J.P. (2000). Procrastination: A means of avoiding shame or guilt? Journal of Social Behavior and Personality, (15), 167–184. - Ferrari, J.R. ( 1991a). A preference for a favorable public impression by rocrastinators: Selecting arnong cognitive and social tasks. Personalis, and individual Derences, (12), 1233-1237. - Rothblum, E. D. Solomon, L. J. & Murkami, J. (1986). Affective, cognitive and behavioral deference between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 10 (4), 387-394. - Solomon, L.J. & Rothblum, E.D. (1984). Academic Procrastination: Frequency and Cognitive-Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology,31(4), 503- 509. - Spada, M.; Hiou, K. & Nikčević, A.V. (2006). Metacognitions, Emotions, and Procrastination. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 20(3), 319-323. - Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, (133), 65-94. - Veenman, M.V. J. & Van Hout-Wolters, B. H. A. M. & Afflerbach, P. (2006). Metacognition and learning: conceptual and methodological considerations. Journal of Metacognition Learning, 1, 3-14. - Walters, C.A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95(1), 179-185. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,405 |