
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,161 |
تعداد مقالات | 10,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,695,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,985,402 |
بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، دانشآموزان با نقص توجه ـ بیشفعالی و دانشآموزان عادی | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 6، آذر 1395، صفحه 91-106 اصل مقاله (607.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید رضا میرمهدی* 1؛ فهیمه شجاعی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی شهر اصفهان انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص که توسط مشاوران مراکز اختلال یادگیری تشخیص دادهشده بودند و 30 نفر دانشآموز پسر بیشفعال همراه با نقص توجه که توسط روانپزشکان کودک تشخیص دادهشده بودند و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر دانشآموز پسر عادی انتخاب شدند و ازنظر مهارتهای عصب روانشناختی موردبررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش علی ـ مقایسهای بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه مهارتهای عصب روانشناختی کانرز (2007) بود. دادهها با روش تحلیل واریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار مهارتهای عصب روانشناختی بین گروهها در متغیرهای توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی، پردازش شناختی و عدم تفاوت معنادار در متغیرهای عملکرد حسی ـ حرکتی و زبان بود (P ≤0/05). نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بیشفعالی همراه با نقص توجه نسبت به دانشآموزان عادی، نارساییهای عصب روانشناختی بیشتری را تجربه میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای عصب روانشناختی؛ اختلال یادگیری خاص؛ اختلال بیش-فعالی همراه با نقص توجه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating and Comparing Neuropsychological Skills Profile in Normal Students, Students with Specific Learning Disorder and Attention Deficit Hyperactivity Students | ||
نویسندگان [English] | ||
. .1؛ . .2 | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The aim of this study was to evaluate and compare neuropsychological skills profile in normal students, students with specific learning disorder and attention deficit hyperactivity students. Method: The study population consisted of all students with specific learning disorder, attention deficit hyperactivity students and normal students in Isfahan primary schools in the academic year 95-1394. For this purpose, through purposive sampling method, 30 male students with specific learning disorder, diagnosed by consultants of learning disability centers, 30 male students who had been diagnosed by a child psychiatrist, and 30 normal students were selected. They were evaluated in terms of neuropsychological skills. An ex-Post facto research design was used in the present study. The instrument of this research was neuropsychological Conner's questionnaire which was completed by the teacher. Data was analyzed by one-way ANOVA and Tukey test. Findings: The results of this study showed that there were significant differences in neuropsychological skills between groups in attention, memory, executive function, cognitive processing variables , but there was significant differences in sensory-motor function variables and language (P< 0/05). Conclusion: According to the results of the study, it can be concluded that students with specific learning disorders and attention deficit hyperactivity students experience more neuropsychological disorders than normal students do. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
neuropsychological skills, Learning Disorder, Attention Deficit Hyperactivity | ||
مراجع | ||
پورعبدل، س.؛ صبحی قراملکی، ن و عباسی، م (1394). «نیمرخ نارسایی شناختی، نارسایی هیجانی و اجتناب شناختی دردانش ـ آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص». روشها و مدلهای روانشناختی. 6(20):48-35.
جانه، م.؛ ابراهیمی، ص و علیزاده، ح (1391). «بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامهریزی سازماندهی و حافظه کاری در دانشآموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران». فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 2(5):25-11.
جدیدی، م و عابدی، ا (1390). «انطباق و هنجاریابی پرسشنامه نوروسایکولوژی کانرز بر کودکان 5 تا 12 سال شهر اصفهان». مجله رویکردهای نوین آموزشی.3(1): 30-19.
رجبی، س و پاکیزه، ع (1391). «مقایسه نیمرخ دانشآموزان مبتلابه ناتوانیهای یادگیری با دانشآموزان عادی». فصلنامه ناتوانیهای یادگیری. 3(1):38-21.
صاحبان، ف (1389). «بررسی اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی بر نقص توجه و بیشفعالی دانشآموزان پسر ابتدایی شهر اصفهان». پایاننامه چاپنشده کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی دانشگاه اصفهان.
عابدی، ا و ملک پور، م (1389). «اثربخشی مداخلات زودهنگام آموزشی ـ روانشناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانیهای یادگیری عصب ـ روانشناختی». مجله رویکردهای نوین آموزشی. 5(11): 86-65.
عابدی، ا.؛ پیروز، ح و یارمحمدیان، م (1387). «مقایسه ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان خردسال با ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی/تحولی و عادی پیش از دبستان». مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی.8 (1): 18-1.
علیزاده، ح.؛ حسین زاده، پ.؛ گودرزی، ع و زرافشان، ه (1392). «مقایسه الگوی ترسیمی، توانایی سازماندهی و حافظه دیداری ـ فضایی کودکان با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی». مجله علمی ـ پژوهشی پژوهشهای علوم شناختی ـ رفتاری. 3 (1): 18-18-1.
قلمزن، ش.؛ مرادی، م و عابدی، ا (1393). «مقایسه نیمرخ کارکردهای اجرایی و توجه کودکان عادی و کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری». مجله ناتوانیهای یادگیری. 3(4):32-20.
ملک پور، م و فرامرزی، س (1393). «اثربخشی بازیهای توجهی بر میزان عملکرد حافظه و یادگیری کودکان پیشدبستانی با ناتواناییهای یادگیری عصب روانشناختی». مجله روانشناسی بالینی و شخصیت. 11 (2):10-3.
میرمهدی، ر.؛ علیزاده، ح و سیف نراقی، م (1388). «تأثیر آموزش کارکردهای اجرایی بر عملکرد ریاضیات و خواندن دانشآموزان دبستانی با ناتوانیهای یادگیری ویژه». فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 9(1): 12-1.
نوری زاده، ن.؛ میکاییلی منیع، ف و رستمی، ر (1391). «اثربخشی نوروفیدبک بر اختلال یادگیری همراه با اختلال نقص توجه ـ بیشفعالی». فصلنامه علمی پژوهشی ناتوانیهای یادگیری. 2(2):22-10. Biotteau, M., Albaret, J.M., Lelong, S. & Chaix, Y. (2016). "Neuropsychological status of French children with developmental dyslexia and/or developmental coordination disorder: Are both necessarily worse than one"? Child Neuropsychology. 31(5): 1-20.
Cortese, S., Ferrin, M., Brandeis, D., Buitelaar, J., Daley, D. & Zuddas, A. (2015). "Cognitive training for attention-deficit/hyperactivity disorder: meta-analysis of clinical and neuropsychological outcomes from randomized controlled trials". Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 54(3): 164-174.
Daley, D. & DuPaul, G. (2016). "Nonpharmacological Interventions for Preschool Children with Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder". Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 55(10): 329-330.
Elliot, A., Hawkins, R. & Sandford, J. (2016). "A-46Increasing Attention Through Working Memory Training for Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD) ". Archives of Clinical Neuropsychology. 31(6):601-601.
Feifer, S. (2015). "The neuropsychology of reading disorders: Diagnosis and intervention". WEATHER, 2, 25.
Fenwick, M.E., Kubas, H.A., Witzke, J.W., Fitzer, K.R., Miller, D.C., Maricle, D.E. & Hale, J.B. (2016). "Neuropsychological profiles of written expression learning disabilities determined by concordance-discordance model criteria". Applied Neuropsychology: Child. 5(2): 83-96.
Hechtman, L., Swanson, J.M., Sibley, M.H., Stehli, A., Owens, E.B., Mitchell, J.T. & Abikoff, H.B. (2016). "Functional adult outcomes 16 years after childhood diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder: MTA results". Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.55 (11): 945-952.
Johnson, S., Strauss, V., Gilmore, C., Jaekel, J., Marlow, N. & Wolke, D. (2016). "Learning disabilities among extremely preterm children without neurosensory impairment: Comorbidity, neuropsychological profiles and scholastic outcomes". Early Human Development. 103, 69-75.
Maehler, C. & Schuchardt, K. (2016). "Working memory in children with specific learning disorders and/or attention deficits". Learning and Individual Differences. (49): 341-347.
Moll, K., Göbel, S.M. & Snowling, M.J. (2015). "Basic number processing in children with specific learning disorders: comorbidity of reading and mathematics disorders". Child Neuropsychology. 21(3): 399-417.
Morgan, J.E. & Ricker, J.H. (Eds.). (2016). Textbook of clinical neuropsychology. Taylor & Francis.
Nikolas, M.A. & Nigg, J.T. (2015). "Moderators of neuropsychological mechanism in attention-deficit hyperactivity disorder". Journal of abnormal child psychology. 43 (2): 271-281.
Noordermeer, S.D., Luman, M. & Oosterlaan, J. (2016). "A Systematic Review and Meta-analysis of Neuroimaging in Oppositional Defiant Disorder (ODD) and Conduct Disorder (CD) Taking Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Into Account". Neuropsychology review. 26(1): 44-72.
Tosto, M.G., Momi, S.K., Asherson, P. & Malki, K. (2015). "A systematic review of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and mathematical ability: current findings and future implications". BMC medicine. 13(1): 1-10.
Van Patten, R., Keith, C., Bertolin, M. & Wright, J.D. (2016). "The effect of premorbid attention-deficit/hyperactivity disorder on neuropsychological functioning in individuals with acute mild traumatic brain injuries". Journal of clinical and experimental neuropsychology. 38 (1): 12-22.
Whitaker, A.M., Bell, T.S., Houskamp, B.M. & O’Callaghan, E. T. (2015). "A neurodevelopmental approach to understanding memory processes among intellectually gifted youth with attention-deficit hyperactivity disorder". Applied Neuropsychology: Child. 4(1): 31-40.
Wiggs, K., Elmore, A.L., Nigg, J.T. & Nikolas, M. A. (2016). "Pre-and Perinatal Risk for Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: Does Neuropsychological Weakness Explain the Link"? Journal of abnormal child psychology.10 (5): 1-13. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,849 |