تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,017 |
تعداد مقالات | 8,709 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,544,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,867,829 |
طراحی مدل درآمدزایی باشگاههای فوتبال ایران: با رویکرد گراندد تئوری | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، بهمن 1396، صفحه 101-116 اصل مقاله (571.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
شمس الدین رضایی* | ||
استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه ایلام | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری)[1] به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعۀ حسابرسی[2] فرآیند نتایج 76% به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تئوری جوهری مدل درآمدزایی باشگاههای فوتبال ایران دارای هفت مؤلفه: مکانیزمهای مؤثر مدیریتی، مکانیزمهای مالی، مکانیزمهای آموزش، مکانیزهای اصلاح ساختار فوتبال، مکانیزمهای اصلاح فرهنگ، مکانیزمهای حقوقی- قانونی و استقرار مدل درآمدزایی میباشد که توسعه و موفقیت باشگاههای فوتبال ایران در گرو مدیریت برتر این مؤلفهها است. [1]. Grounded Theory [2]. Auditing | ||
کلیدواژهها | ||
درآمدزایی؛ باشگاههای فوتبال؛ گراندد تئوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Revenue Model for Iranian Football Clubs : With Grounded Theory Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Shamsaldin Rezaei | ||
Assistant Professor in Sport Management, Ilam University | ||
چکیده [English] | ||
This paper aims to study the design a revenue model for the football clubs in Iran. This study has a qualitative approach and grounded theory has been used as a research method. For gathering data , high level documents have been studied and interviewed 31 experts who were aware of the subject. The validity of this research was examined and approved by the interviewers and then expert professors. The reliability was %76 which obtained through using the methodology of auditing results process. For data analysis, It was used the continuous comparison method in three stages: open, axial and selective coding. Data analysis shows that the theory of the revenue model for the football clubs in Iran has seven components: effective mechanisms of management, financial mechanisms, training mechanisms, reform of football mechanisms, cultural reform mechanisms, statutory and legal mechanisms and the establishment of the revenue model. The development and success of the football clubs in Iran depend on superior management of these components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
revenue, Football clubs, Grounded Theory | ||
مراجع | ||
- الهی، علیرضا؛ سجادی، نصرالله؛ خبیری، محمد؛ ابریشمی، حمید (1388). «موانع موجود در توسعه جذب درآمد حاصل از حمایت مالی صنعت فوتبال ایران». نشریه مدیریت ورزشی، شماره 1، صص: 202-189. - بازرگان، عباس (1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران، انتشارات دیدار، چاپ اول، صص: 43-25. - ترابی، تقی؛ قربانی، مهسا؛ باقری، میثم؛ طریقی، سمانه (1394). «روشهای نوین تأمین مالی باشگاههای فوتبال در کشورهای توسعه یافته و بررسی تطبیقی آن با کشورهای در حال توسعه (مورد خاص: باشگاههای فوتبال حرفهای لیگ برتر ایران و انگلستان(». فصلنامه دانش سرمایهگذاری، سال 4، شماره 13، صص: 231-217. - رضائی، شمسالدین (1392). طراحی مکانیسمهای مؤثر تجاریسازی باشگاههای فوتبال ایران. رساله دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، ص: 155. - رضائی، شمسالدین (1394). «طراحی سازوکارهای مؤثر تجاریسازی باشگاههای فوتبال ایران». دوفصلنامۀ پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال پنجم)سیزده پیاپی(، شماره 9 (25 پیاپی(، صص: 130-119. - رضائی، شمس الدین؛ امیری، مجتبی؛ کوزه چیان، هاشم (1395). «بررسی موانع توسعه روابط متقابل باشگاههای فوتبال و سازمان صدا و سیما در ایران». مجله مدیریت ورزشی، دوره 8، شماره 2، صص: 206-189. - رضایی، شمسالدین (1395). اقتصاد ورزش، اوقات فراغت و گردشگری. انتشارات دانشگاه ایلام، ایلام، چاپ اول، صص: 89-65. - رمضانی، رضا (1387). «طرح اقتصاد و سرمایهگذاری در ورزش: مطالعه موردی فوتبال». سازمان تربیت بدنی، صص: 212 -237. - دوستی، مرتضی (1395). «شناسایی و رتبهبندی موانع و عوامل توسعه باشگاههای فوتبال منتخب استان مازندران». پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال 12، شماره 23، صص: 236-219. - دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی؛ آذر، عادل (1383). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. انتشارات صفار، تهران، ص: 54. - دانایی فرد، حسن؛ اسلامی، آذر (1389). کاربرد نظریه داده بنیاد در عمل: ساخت نظریه بی تفاوتی سازمانی. انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران، چاپ اول، ص 112. - سازمان اقتصادی دلوویت (2016). "گزارش سال مالی باشگاههای اروپا": www.deloitte.co.uk/sportsbusinessgroup - سلیمانیدامنه، جهانگیر؛ حمیدی، مهرزاد؛ سجادی، سیدنصرالله (1393). «ارزیابی عملکرد تیمهای لیگ برتر فوتبال ایران با استفاده از مدل تلفیقی AHP و DEA». مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 22، صص: 126-105. - عسکریان، فریبا (1383). بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سالهای 1380 -1377، (با تکیه بر GDSP). رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، ص: 18 . - عسکریان، فریبا؛ آزادان، مهدی (1391). «موانع جذب اسپانسرها در فوتبال حرفه ای ایران». پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. سال دوم، شمارۀ 4. ص: 59. - فراهانی، ابوالفضل؛ هنری، حبیب؛ خدادادی، محمدرسول (1393). «مدلسازی ارزش ویژه برند مبتنی بر هوادار (FBBE) باشگاههای فوتبال ایران». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، سال سوم، شماره3(پیاپی11)، صص: 64-51. - کاظم، محمد (1381). فوتبال در بورس و بورس در فوتبال. انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، چاپ اول، ص: 77. - مشبکی اصفهانی، اصغر؛ وحدتی، حجت؛ خدادادحسینی، سید حمید.؛ احسانی، محمد (1392). «طراحی مدل هویت برند صنعت ورزش ایران (مطالعه موردی: لیگ برترفوتبال)». پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 17، شماره 4، صص: 223-203. - نقدی، یزدان؛ کاغذیان، سهیلا؛ افشارپی، امیر (1392). «تحلیل عوامل اقتصادی مؤثّر بر درآمد باشگاههای فوتبال (باشگاههای منتخب جهان)». دوفصلنامه اقتصاد توسعه و برنامهریزی، سال 2، شماره اول، صص: 43-21.
- Coalter, F(2008). “Sport-in-development: Development for and through sport”. Sport and social capital, pp: 39-67. - Javani, Vajihe. Soltan Hossein, Mohammad. Rahnama, Nader. NasreEsfahani, Davood. (2012). “Study of effective factors of fans’ brand loyalty in Iranian professional football league”. Journal of Physical Education and Sports Management, Vol. 3(1), pp: 8-13. - Lamont, M. Hing, N. Sally, G (2011). “Gambling on sport sponsorship: A conceptual framework for research and regularity review”. Sport management review, pp: 246- 257. - Mattos, César. (2012). “Broadcasting Football Rights in Brazil: The Case of Globo and “Club of 13” in the Antitrust Perspective”, Est. Econ., São Paulo, vol. 42, n.2: pp 337-362. - Morrow, S. (2004). “The new business of football”. MCMILAN Press LTD, first published, pp: 112. - Mihalik, Jason. Lynall, Robert. Teel, Elizabeth. Carneiro, Kevin. (2014). “Concussion management in soccer”. Journal of Sport and Health Science 3: pp 307-313. - Scott, M. Hill, brad. Zakus, Dwight H. (2012). “When the home team is not featured: Comparison of two television network commentaries during broadcasts of the 2006 FIFA World Football Cup”. Sport Management Review 15: pp 23–32. - Sir Norman Chester for football Research. (2002). “British football on the TV”. Fact Sheet 8, University of Leicester. Www. Le. Ac.uk/ snccfr/. - Shibata, N. Yuya, K. Katikawa, L. (2010). “Extracting the commercialization gap between science and technology: Case study of solar cell”. Technological forecasting, pp: 1147-1155. - Straus, A. and Corbin, J. (2008). “Basic of Qualitative Research: Techniques and Procedures for developing Grounded Theory”. Third Edition, Los Angeles: stage publication, pp: 156. - - Turner, Paul. (2012). “Regulation of professional sport in a changing broadcasting environment: Australian club and sport broadcaster perspectives”. Sport Management Review 15:pp 43-59.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13,086 |