تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,532 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,206,190 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,040,626 |
بررسی رابطه بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و سرمایه اجتماعی دانشجویان این دانشگاه | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، آذر 1396، صفحه 53-62 اصل مقاله (598.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه باجی* 1؛ زاهد بیگدلی2؛ نسیم معمار3 | ||
1استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور، اهواز، ایران. | ||
2استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
3کارشناس ارشد کتابداری و اطلا ع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامههای لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود که از این تعداد نمونهای به تعداد 360 نفر انتخاب شد. پس از توزیع پرسشنامهها، از تحلیل رگرسیون و همبستگی برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافته ها: براساس یافتههای پژوهش بین ابعاد سهگانه کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی رابطة معنیدار وجود دارد. همچنین بُعد کنترل اطلاعات کیفیت خدمات کتابخانهای با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی، بُعد تأثیر خدمات کتابخانه با بُعد شناختی سرمایة اجتماعی و نیز بُعد کتابخانه بهعنوان محل با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی دارای بیشترین رابطه بودند. در این مطالعه بُعد کتابخانه بهعنوان محل، نسبت به دیگر ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه دارای قویترین رابطه با میزان سرمایة اجتماعی دانشجویان بود. علاوهبر این، نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به پیشبینی کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سرمایة اجتماعی دانشجویان رابطة چندگانه این دو متغیر را نشان داد. بحث و نتیجه گیری: بهطور کلی میتوان چنین نتیجه گرفت که کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی میتواند با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی در دانشجویان رابطه داشته باشد. کتابخانههای دانشگاهی با میزان خدمات با کیفیتی که ارائه میدهند میتوانند در بهبود و افزایش سرمایة اجتماعی دانشجویان نقش بسزایی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت خدمات کتابخانه؛ کتابخانه دانشگاهی؛ سرمایه اجتماعی؛ دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Surveying the Relationship between Service Quality of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences Libraries and Social Capital of this University’s Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatima Baji1؛ Zahed Bigdeli2؛ Nasim memar3 | ||
1Assistant Professor of Department of Medical Library and Information Science, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran. | ||
2. Professor of Department of knowledge and Information science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
3M. A of Department of Medical Library and Information Science, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This study investigated the relationship between service qualities of academic libraries of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences and social capital of the university’s students in the academic year 2014. Methodology: This research is correlation research. The data were collected using two questionnaires: Lib-Qual and Bollen’s social capital questionnaire. These questionnaires distributed among a sample of 360 students. Data analyzed using the regression and correlation with SPSS software. Findings: Results showed that there is a significant relationship between three aspects of library services with the three dimensions of social capital. In a narrower investigation results showed that the “control of library service quality information” dimension is related to the“structural” dimension of social capital. The impact of “library services” dimension is related to the “cognitive” dimension of social capital and the “library as the place” dimension have a strong relationship with the “structural” dimension of social capital as well. The “library as a place” dimension had the highest relationship with all dimensions of the social capital. Also, multiple regression analysis showed that quality of library services could predict the social capital of the university students Conclusion: Generally, one can conclude that the quality of academic library services can affect the three dimensions of the student’s social capital. Academic libraries can improve the student’s social capital by providing high-quality services | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Library services quality, Academic library, Social Capital, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، رحمان (1390). بررسی نقش و جایگاه کتابخانههای عمومی در افزایش سرمایة اجتماعی شهروندان: مطالعه موردی شهر تهران [پایاننامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تهران. بابالحوائجی، فهیمه و زمانی راد، نسترن (1393). بررسی میزان سرمایة اجتماعی و شاخصهای آن در کتابخانههای دانشگاهی تابع وزارت علوم مستقر در شهر تهران. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 7(24)، 1-12. جعفری، ناهید (1392). بررسی تطبیقی میزان سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی؛ مقایسه کتابخانههای دانشگاه تهران با دانشگاه شریف [پایاننامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تهران. جعفری، ناهید؛ ناخدا، مریم و فدایی، غلامرضا (1394). بررسی تطبیقی میزان سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی؛ مقایسه کتابخانههای دانشگاه تهران با دانشگاه شریف. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49(2)، 169-189. دیانی، محمدحسین، پریرخ، مهری، محمودی، حسن (1391). بررسی رابطه بین سرمایة اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. کتابداری و اطلاعرسانی، 16(2)، 91-117. عطار، سعبد (1389). بنیادهای نظری سرمایة اجتماعی (بررسی وضعیت سرمایة اجتماعی در ایران). یزد: دانشگاه یزد. منطق، حسن، فهیمنیا، فهیمه (1392). بررسی نقش کیفیت خدمات ارائه شده بهوسیله کتابخانههای دانشگاهی در افزایش اعتماد دانشجویان به آن (مورد مطالعه: کتابخانهی مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، (2)47، 117-37. محمدبیگی، فاطمه (1387). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای عمومی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لیبکوال [پایاننامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تربیت مدرس. مرادیان سرخکلایی؛، منور، افتخار اردبیلی؛ حسن، نجات، سحرناز و ساعی پور، نرگس (1391). سرمایة اجتماعی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1390. مجله علوم پزشکی رازی، 19(102)، 30- 5. Cox, E., Swinburne, K., Pop, C. & Laing, S. (2000). A safe place to go: Libraries and social capital. Sydney: University of Technology. Sydney, and the State Library of New South Wales. Johnson, C.A.(2010). Do public libraries contribute to social capital? A preliminary investigation into the relationship. Libr Inf Sci Res, 32, 147-55. Johnson, C.A. (2012). How do public libraries create social capital? An analysis of interactions between library staff and patrons. Libr Inf Sci Res, 34, 52-62. Fukuyama, F. (1999). Social capital and Civil Society. Paper Presented at: Conference on Second Generation Reform, International Monetary Fund، 1999 November 8-9; Washington، DC، USA. from: http://www.imf.org/external/pubs/ft/seminar/1999/reforms/fukuyama. htm. Nahapiet, J. & Ghoshal S. (1998). Social Capital, intellectual Tal and the Organization Advantage. Acad Manage Rev,23(20), 242-66. Varheim A. (2006). Social Capital and the multicultural challenge: the role of public library. In: presented at the 4th annual meeting of document academy at school of information (pp. 13-15). Varheim A. (2007). Social capital and public libraries: the need for research. Libr Inf Sci Res, 29, 416-28. Varheim, A., Steinmo, S. & Ide, E. (2008). Do libraries matter? Public libraries and the creation of social capital. Journal of Documentation, 64(6), 877-892. From: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/00220410810912433 Varheim A. (2011). Gracious space: library programming strategies towards immigrants as tools in the creation of social capital. Libr Inf Sci Res, 33(1), 12-8. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 677 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |