تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,023,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,937,912 |
مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانههای جمعی در خصوص پوشش رسانهای ورزش بانوان | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24، فروردین 1397، صفحه 72-82 اصل مقاله (263.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مونا گلنبی* 1؛ معصومه حسینی2؛ مرتضی رضایی صوفی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
فعالیتهای ورزشی برای عموم (به ویژه بانوان) لازم، مفید و ارزشمند است. همچنین رسانهها از جایگاه ویژهای در توسعه فرهنگ ورزش در جامعه برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانههای جمعی در خصوص پوشش رسانهای ورزش بانوان است. جامعه آماری شامل مسئولان ورزش بانوان به تعداد 61 نفر و مسئولان رسانههای جمعی شامل 61 مسئول خبرگزاری، روزنامه ورزشی، شبکههای رادیویی و تلویزیونی است. در تحقیق حاضر از روش کلشمار استفاده شد و جمعیت آماری برابر با جمعیت کل جامعه است. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه شامل چهار مؤلفه قهرمانی، همگانی، حرفهای و تربیتی و در مجموع شامل 24 سؤال است. روایی صوری و محتوایی به این صورت تأیید شد که 20 نفر از گروه مسئولان رسانه و 20 نفر از مسئولان ورزش، پرسشنامه را مشاهده و هر سؤال را به تفکیک تأیید کردند. روایی سازه نیز از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کیفی، راهکارهای افزایش پوشش رسانهای ورزش بانوان از دیدگاه پاسخدهندگان شناسایی و اولویتبندی شد. نتایج نشان داد از نظر هر دو گروه سهم ورزش بانوان در پوشش اخبار تربیتی و حرفهای در رسانهها کم است اما مسئولان رسانه و ورزش در خصوص پوشش اخبار ورزش قهرمانی و همگانی در رسانهها تفاوت دیدگاه دارند. مسئولان ورزش نسبت به مسئولان رسانه پوشش اخبار در این دو بخش را کمتر میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش بانوان؛ مسئول؛ رسانه؛ خبر؛ پوشش خبری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison Between The Views of Mass Media Officials And The Sport Officials Regarding Media Coverage Of Women Sports | ||
نویسندگان [English] | ||
mona golnabi1؛ Masoume Hoseini2؛ Morteza Rezaii Soufi3 | ||
1M.A Student in Sport Management, Payam Noor University | ||
2Assistant Professor in Sport Management, Payam Noor University | ||
3Associate Professor in Sport Management, Payam Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Sport activities are useful and valuable for all (especially for women). And the media have a special effect on development of sport culture in society. The aim of this study was to compare between the views of mass media officials and the sport officials regarding media coverage of women sports. The statistical population was sport officials including managers of sport federations and sport associations 61 persons and the number of media executives were 61 persons including officials in charge of news press , sport newspapers, radio and television stations. In this study, the total number of statistical population was equal to the number of sample population. In the quantitative section a researcher-made questionnaire was used to collect data. The questionnaire includes four components; championship, public, professional and educational sports with a total of 24 questions. 20 sport officials and 20 media officials confirmed the face and content validity of each question. The validity of the questionnaire was approved as well. In the qualitative part strategies to increase media coverage of women's sport from the perspective of respondents were identified and prioritized which showed that women sport media coverage is less than expected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Women sports, officials, Media, the news coverage | ||
مراجع | ||
- آقاپور، مهدی و زارع پور، ساجده (1391). «فرا تحلیل مطالعات ورزش و رسانه: ارزیابی ده مقاله و پایان نامه». مجله جهانی رسانه-نسخه فارسی. دوره 7، شماره 1، شماره پیاپی 13. - ابوالقاسمی، مهتاب؛ مسعودی مریم، مرجان و صدیقی، فاطمه (1388). گزارش تحلیل محتوای نشریات ورزشی. گروه تحلیل محتوای سازمان تربیت بدنی. - اتقیا، ناهید (1386).«نیازسنجی از اقشار مختلف زنان در زمینه ورزشهای همگانی». پژوهش در علوم ورزشی، زمستان 5(17)، صص 17-15. - احسانی، محمد؛ هنرور، افشار؛ شریفیان، اسماعیل؛ کوزه چیان، هاشم و فرزان، فرزام (1388). «نقش ورزش حرفه ای در رشد و گسترش ورزش زنان مسلمان»، پژوهش در علوم ورزشی، شماره: 22. - امامی، مینا و ملائی، مینا (1392). «تحلیل محتوای اخبار ورزشی (مطالعه موردی: شبکه سوم سیما)». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. سال اول. شماره 3. - امیری، مجتبی؛ نیری، شهرزاد؛ صفاری، مرجان؛ دلبری و راغب، فاطمه (1391). «رسانه و توسعه مشارکت بخش خصوصی در ورزش کشور». فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای ارتباطی. سال نوزدهم، شماره 1، پیاپی 69. - تپه رشی، گیتی (1389). تحلیل محتوای نشریات علمی-پژوهشی تربیت بدنی با تأکید بر موضوع مدیریت ورزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد کرج. - زرکی، پرستو؛ یوسفی، سعید؛ شریفیان، اسماعیل و قهرمان تبریزی، کوروش (1391). « بررسی نقش روزنامههای پرتیراژ ورزشی در ترویج حقوق ورزشی». دانشگاه شمال، همایش بین المللی علوم ورزشی شمال. - سلمان، زهرا (1393). «ارتباط بین ورزش و سلامت روان بانوان فرهنگی شاغل». فصلنامه روانشناسی تربیتی. شماره سی و سوم. سال نهم. پاییز 1393.صص 113-128. - شاکرمی، زهرا (1392). مقایسه محتوای برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانهای منتخب. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور واحد ری - شکرانی، ابراهیم (1391). «بررسی وتحلیل محتوای برنامههای ورزشی تلویزیون». دومین همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران. 5 و 6 دی ماه. - صدیقی، فاطمه (1388). تحلیل محتوای برنامة تلویزیونی نود در سال 87. پایان نامة کارشناسی ارشد، تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. - علیزاده، علی (1389). تحلیل محتوای پژوهشهای انجام شده در سازمان تربیت بدنی از سال 1369 تا 1388. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد کرج. - علیشاهی، مریم؛ حیدری نژاد، صدیقه و شتاب بوشهری، سیده ناهید (1392). «تحلیل محتوای بخش ورزشی مطبوعات استان خوزستان با رویکرد ورزش بانوان». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. تابستان، شماره 1.صص7-16. - قاسمی، حمید (1389). «تحلیل محتوای روزنامههای ورزشی با تأکید بر پوشش مؤلفههای ورزشی در نیم سال پایانی 1388»، فصلنامه علمی پژوهش جهش. سال دوم. شماره هشتم. زمستان 1389 - قاسمی، حمید؛ فراهانی، ابوالفضل؛ شاکرمی، زهرا؛ حسینی، سید سعید (1392). «تحلیل محتوای برنامههای ورزشی سیمای استانها با تأکید بر پوشش ورزش بانوان». مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. سال اول. شماره2. صص 30-23. - قاسمی، حمید و کشکر، سارا (1390). «نقش اعتماد به رسانههای ورزشی در میزان اثرگذاری آن بر دانشجویان ورزشکار». فصلنامه تحقیقات علوم ورزشی، سال دوم، شماره 5، صص89-75. - قلیزاده، سمیه (1390). تحلیل محتوای مطبوعات ورزشی با رویکردی بر ورزش همگانی در بهار 1389. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور.واحد تهران - کشکر، سارا؛ قاسمی، حمید و شیرویی، اعظم (1391). «رابطة مؤلفههای مدیریت اخبار و گزار شهای ورزشی با گرایش جنسیتی در مطبوعات ورزشی». مدیریت ورزشی، پاییز. شمارة 14. صص 29-5. - کرمی، عبدالله؛ قاسمی، حمید و نعمتی انارکی، داود (1391). «تحلیل محتوای برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی کشور با رویکرد ورزش بانوان». فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال نوزدهم. شماره1. صص 155-135. - مرادی، مهدی و همکاران ( 1388 ). «بررسی نقش رسانههای گروهی ورزشی کشور در توسعة رشتههای ورزشی». مقالة نخستین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی. شیراز، دی ماه. - مظاهری، مهناز ( 1388 ). "عکس و جایگاه آن در مطبوعات و نشریات داخلی". سایت انجمن متخصصان روابط عمومی،.http://www.prsa.ir/fa/page/articles/28.htm - منظمی، مریم؛ علم، شهرام و شتاب بوشهری، سیده ناهید (1390). «تعیین عوامل مؤثر بر توسعة تربیت بدنی و ورزش بانوان جمهوری اسلامی ایران». مدیریت ورزشی. پاییز شماره 10، صص 168-151. - مهدویان مشهدی، مریم (1387). بررسی نقش رسانههای گروهی در ورزش بانوان. پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان. - مهدویان مشهدی، مریم؛ همتی نژاد، مهر علی؛ احمدی، عبدالحمید و احسانی، محمد (1391). «مقایسه وضعیت موجود و مطلوب نقش رادیو، تلویزیون و مطبوعات در ورزش بانوان از دیدگاه صاحبنظران». فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. شماره 69. بهار. صص 54- 39. - ناظریفرد، نادیه (1388). بررسی ورزش در رسانههای گروهی. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جامعه شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات - نجفزاده، محمدرحیم؛ نجفزاده، فرخ لقا؛ رستمی، مهدی و مرسلی، ژیلا (1391). «بررسی و شناسایی برخی عوامل مؤثر بر توسعه بازاریابی ورزش بانوان استان آذربایجان غربی». فراسوی مدیریت. سال پنجم. شماره 20.بهار. صص 144-127. - هنری، حبیب؛ احمدی، عبدالحمید و مرادی، مهدی (1391). «بررسی عوامل مؤثر نقشهای اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی، آموزش و فرهنگ سازی رسانههای ورزشی در توسعة ورزش قهرمانی». مدیریت ورزشی. شماره12. صص 145-127. - یوسفی، سعید؛ زرکی، پرستو؛ شریفیان، اسماعیل و قهرمان تبریزی، کوروش (1393). «تحلیل محتوای بخش ورزشی مطبوعات سراسری پرشمارگان و پرمخاطب آنلاین کشور با تأکید بر پوشش مؤلفهها و رشتههای ورزشی بانوان». پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 4(7)، 54-45. , - Boyle, R., Haynes, R. (2009). “Power Play: Sport, the Media and Popular Culture”. Edinburgh University Press. Second edition - Buysse, J.A. & Wolter, S. (2013). “Gender representation in 2010 NCAA division I media guide: the battle for equity was only temporarily won”. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 6, 1-21. - Davis, Kelly and Tuggle, C (2012). “A Gender Analysis of NBC’s coverage of the 2008 Summer Olympics”, Electronic News, 6, 2: 51-66. - Cendek, Cemil and Ozbek, Oguz (2010). “Sports coverage in National Dailies”. Beden Egitimive Spor Bilimleri Dergisi. 4(1). - Cooky, C., Messner, M. A., & Musto, M. (2015). ‘‘It’s Dude Time!’’: A Quarter Century of Excluding Women’s Sports in Televised News and Highlight Shows. Communication & Sport. 1-27 - Farzalipour, Salman, Aklan, Cengiz (2012). “The Role of Mass Media in Women’s Sport”. European Journal of Sports and Exercise Science. 1(1): PP-C-B - Kian, E.M. and Clavio, G. (2011). “A comparison of online media and traditional newspaper coverage of the men’s and women’s open tennis tournaments”. Journal of Sports Media. 6(1). - Martin, A. & McDonald, M. G. (2012). Covering Women’s Sport? An Analysis of Sports Illustrated Covers from 1987-2009 and ESPN the Magazine Covers from 1998-2009. Graduate Journal of Sport, Exercise & Physical Education Research, 1:81-97. - Messner,M.A. & Coakey,C. (2010). Gender In Televised Sport: News and Highlights Shows, 1989-2009. Center for feminist research, University of southern California. - Packer, C, Geh, D. J., Goulden, O.W., Jordan, A. M., Withers, G. K., Wagstaff, A. J. ,Bellwood, R. A., Binmore, C. L., Webster, C.L.(2015). “No lasting legacy: no change in reporting of women's sports in the British print media with the London 2012 Olympics and Paralympics”, Journal of Public Health,Volume 37, Issue 1, Pp. 50-56. - Pope, S., Kirka, D., (2011). “The role of physical education and other formative experiences of three generations of female football fans”. Sport, Education and Society.Volume 19, Issue 2. 223-240 - Pressland, Amy (2012). ‘STILL STRUGGLING AFTER ALL THESE YEARS?’: THE REPRESENTATION OF SPORTSWOMEN IN MIDDLE-BROW BRITISH NEWSPAPERS 2008-2009, The University of York. - Toft, Ditte (2011). Newspapers Focus narrows - 17 on sports results. New sports Press Survey. - Women's Media center. (2014). The Status of Women in the U. S. Media 2014
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 866 |