
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,191 |
تعداد مقالات | 10,250 |
تعداد مشاهده مقاله | 19,329,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,339,893 |
آسیبشناسی پژوهشهای داخلی در زمینة مسئولیتپذیری اجتماعی با رویکرد فراترکیب | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 3 (پیاپی 23)، تیر 1397، صفحه 83-98 اصل مقاله (798.38 K) | ||
نوع مقاله: علی | ||
نویسندگان | ||
حسین خنیفر1؛ نقی میرزایی1؛ علی پریشانی2؛ علی پوربهروزان* 3؛ حسین حنیفر4 | ||
1پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه شهید بهشتی | ||
3دانشگاه علامه طباطبائی | ||
4استاد پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: شناسایی عوامل اساسی و تعیینکننده در کاربردی بودن پژوهشهای مربوط به مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها در شرایط کنونی که این دسته از فعالیتهای شرکتها در حال افزایش است، اجتنابناپذیر است. بر همین اساس، هدف این پژوهش پی بردن به دلایل ضعف پژوهشهای مربوط به مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها در کشور ایران است. روششناسی: این پژوهش با استفاده از مبنای پارادایم تفسیری، رویکرد استقرایی، روش فرامطالعه و استراتژیِ فراترکیب اجرا شده است. جامعه آماری آن تمام پژوهش هایِ داخلیِ صورت گرفته در حوزه مسولیت اجتماعی و نمونه آماری 35 پژوهش در این حوزه است. برای تحلیل اطلاعات از تکنیک تحلیل مضمون بهره گرفته شد. نتایج و یافتههای پژوهش: پس تحلیل تمام مقالهها، تعداد 26مضمون پایه استخراج شد. مضامین پایه در قالب پنج مضمون سازماندهنده که همان نتایج نهایی پژوهش می باشد، جای گرفتند. این مضامین شامل مضمون ساختاری، فرهنگی، اسلامی، انگیزشی و روششناختی میشود. فهم نتایج این پژوهش که عصارهی پژوهشهای پیشین است میتواند راهنمایی برای پژوهشهای آتی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها؛ فرا مطالعه؛ فراترکیب؛ آسیبشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Diagnosis of domestic Corporates Social Responsibility Studies by Meta-Synthesis strategy | ||
نویسندگان [English] | ||
hossein khanifar1؛ naghi mirzaeii1؛ ali parishni2؛ ali poorbehroozan3؛ Hossein khanifar4 | ||
1Faculty of Management & Accounting, Farabi Campus University of Tehran | ||
2shahid beheshti university | ||
3Allameh tabataba'i university | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: Identifying the underlying and determining factors in the applicability of research into corporate social responsibility is unavoidable in the current context. So the purpose of this study is identifying and categorizing the determinative factors toward Applicability of researches of Corporates Social responsibility in Iran context. Methodology: Method is based on Interpretative-symbolic philosophy, Inductive approach, Meta study choice also Meta-Synthesis strategy, as well as data gathered through 35 article and used Theme Analysis for extracting related points. Findings: After analyzing all the articles, 135 themes were extracted. Structural, Cultural, Islamic, Motivational and Methodological are factors that important to and influence on applicability of Corporates Social responsibility researches. Understanding the results of this research, which is an extract of previous research, can be a guide for future research. Findings: After analyzing all the articles, 135 themes were extracted. Structural, Cultural, Islamic, Motivational and Methodological are factors that important to and influence on applicability of Corporates Social responsibility researches. Understanding the results of this research, which is an extract of previous research, can be a guide for future research | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Corporates Social Responsibility, Meta study, Meta-Synthesis, Social responsibility | ||
مراجع | ||
ابزری، مهدی و یزدانشناس، مهدی (1386). «مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین». فرهنگ مدیریت. سال پنجم، شمارة 15، 5-42. ازکیا، مصطف و توکلی، محمود (1385). «فراتحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمانهای آموزشی». فصلنامة علوم اجتماعی، شمارة 27، 1-26. بهار مقدم، مهدی؛ صادقی، زینالعابدین؛ صفرزاده، ساره (1392). «بررسی رابطة مکانیزمهای حاکمیت شرکتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها». حسابداری مالی، شمارة 20، 90-107. حساسیگانه، یحیی و برزگر، قدرتالله (1393). «مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکتها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفة حسابداری». حسابداری مدیریت، شمارة 22، 109-140. سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر و یزدانی، حمیدرضا (1390) «آسیبشناسی پژوهشهای انجام شده درزمینة مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب». چشمانداز مدیریت دولتی، شمارة 6، 9-24. صالحیامیری، سید رضا و مطهرینژاد، سید مجید (1389). «مسئولیت اجتماعی شرکتها و ذینفعان، علوم اجتماعی». شمارة 60، 99 -124. نوری یوشانلویی، جعفر و جوهر، سعید (1393). «مفهومشناسی مسئولیت اجتماعی شرکتهای تجاری در حقوق آلمان، فرانسه، انگلستان و ایران با رویکرد تطبیقی». مطالعات حقوق تطبیقی، دورة 5، شمارة 2، 627-603.
منابعی که برای استخراج داده ها به آنها رجوع شد. ابزری، مهدی و یزدانشناس، مهدی (1386). «مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین». فرهنگ مدیریت. سال پنجم، شمارة 15، 5-42. آزور، هیوا و کاظمی، مهدی (1393). «شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر کیفیت روابط کارکنان و پیامدهای آن (مطالعة موردی: کارکنان شرکت خدمات مهندسی و ساخت کیسون)». مدیریت بازرگانی. دورة ششم، شمارة 4، 665-686. اسماعیلپور، رضا؛ دوستار، محمد و سلطانی، شیما (1393). «نقش مسئولیت اجتماعی شرکتها در تصمیم خرید مصرفکنندگان بازار در حال اشباع شرکتهای مواد غذایی». مدیریت بازرگانی، دورة ششم، شمارة 4، 687-708. ایمان، محمدتقی و جلائیان بخشنده، وجیهه (1389). «بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان شهر شیراز». جامعهشناسی کاربردی، شمارة 37، 19-42. ایمان، محمدتقی؛ مرادی، گل مراد و جلاییان، وجیهه (1389). «بررسی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی جوانان و احساس امنیت اجتماعی- مورد مطالعه شهر مشهد». مطالعات امنیت اجتماعی، شمارة 24، 117-140. بادآورندی، یونس؛ برادران حس زاده، رسول و جلالیفر، ژیلا (1393). «بررسی ارتباط بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران». مدیریت بهرهوری، سال هفتم، شمارة 28، 139-164. بهار مقدم، مهدی؛ صادقی، زینالعابدین و صفرزاده، ساره (1392). «بررسی رابطة مکانیزمهای حاکمیت شرکتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها». حسابداری مالی، شمارة 20 90-107. پورعلی، محمدرضا و حجامی، محدثه (1393). «بررسی رابطة بین افشای مسئولیت اجتماعی و مالکیت نهادی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران». دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شمارة 10، 135-150. جلیلی، صابر و قیصری، فرزاد (1393). «بررسی ارتباط بین کیفیت سود و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران». دانش حسابرسی، شمارة 57، 147-170. ______. «بررسی ارتباط بین کیفیت سود و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران». دانش حسابرسی. شمارة 57، 147-172. چاوشباشی، فرزانه (1389). «درآمدی بر مسئولیت اجتماعی در سطح سازمان». علوم اجتماعی، شمارة 60، 35-54. ________. «مسئولیت اجتماعی و نقش آن در ارتقای بهرهوری و مزیت رقابتی شرکتها». علوم اجتماعی، شمارة 62، 71-94. حاجبابایی، حسین و مدیرزاده، میرکیهان (1381). «مسئولیت فردی در برابر مسئولیت اجتماعی». اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شماره 185 و 186، 94- 101. حساسیگانه، یحیی و برزگر، قدرت الله (1392). « ارائة مؤلفهها و شاخصهای بعد اجتماعی مسئولیت شرکتها و وضعیت موجود آن در ایران». مطالعات توسعة اجتماعی فرهنگی، دورة دوم، شمارة 1، 209-234. حساسیگانه، یحیی و برزگر، قدرتالله (1393). «مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکتها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفة حسابداری». حسابداری مدیریت، شمارة 22، 109-140. حیدری، زهرا؛ حسنی، محمد؛ قاسمزاده، علی و شاهی، ابوالفضل (1392). «تأثیر فرهنگ خدمت گذاری بر پاسخگویی فردی و مسئولیت اجتماعی کارکنان با تأکید بر اخلاق کار اسلامی». مدیریت اسلامی، شمارة 6، 151- 176. خلیلی، سمیه؛ نورایی، طهمورث و شریفیان، اسماعیل (1393). «تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای تولیدی ورزشی بر وفاداری عوامل توزیع». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، شمارة 10، 101- 114. دارائی، محمدرضا و پارساعمل، الهه (1392). «بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مسئولیت اجتماعی در شرکت خودروسازی سایپا». مدیریت دولتی دانشگاه تهران، دوره پنجم، شمارة 3، 101-120 رسولی، اسحاق (1389). «مسئولیت اجتماعی شرکتهای صنعتی و تجاری در حفاظت از محیط زیست». علوم اجتماعی، شمارة 60، 55 تا 98. رضایی کلیدبری، حمیدرضا؛ داوری، علی؛ پورناصرانی، امیر و محمدیآلمانی، امین (1392). «تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت و آگاهی محیطی بر ارتقای سرمایه فکری سبز (مورد مطالعه: واحدهای صنعتی فعال در شهر صنعتی رشت)». چشمانداز مدیریت دولتی، شمارة 15، 119-138. رویایی، رمضانعلی و مهردوست، حسین (1388). «بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی. بررسی موردی مدیران تک پست سازمان صدا و سیما». پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال سوم، شمارة سوم، 43 -60. سهرابی، بابک؛ اعظمی، امیر و یزدانی، حمیدرضا (1390) «آسیبشناسی پژوهشهای انجام شده درزمینة مدیریت اسلامی با رویکرد فراترکیب». چشمانداز مدیریت دولتی، شمارة 6، 9-24. صالحی امیری، رضا (1387). «مسئولیت اجتماعی سازمانها». پژوهشکدة تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شمارة 21. صالحی امیری، سیدرضا؛ مطهری نژاد، سیدمجید (1389). «ارتقای مسئولیت اجتماعی شرکتها با رویکرد اسلامی». فصلنامه علوم اجتماعی، شمارة 61، 50- 9. صالحی، سید رضا و مطهرینژاد، سید مجید (1389). «مسئولیت اجتماعی شرکتها و ذینفعان، علوم اجتماعی». شمارة 60، 99 -124. صنوبر، ناصر؛ خلیلی، مجید و ثقفیان، حامد (1389). «بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی با عملکرد مالی شرکتها». کاوشهای مدیریت بازرگانی، شمارة 4، 28- 52. عربصالحی، مهدی؛ صادقی، غزل و معینالدین، محمود (1392). «رابطة مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران». پژوهشهای تجربی حسابداری، شمارة 9، 1 -20. قاضیزاده، مصطفی؛ سرداری، احمد؛ دانشخواهی، حامد و رئیسی، حسین (1392). «شناسایی رابطة مسئولیت اجتماعی شرکت با وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: بانک ملت). تحقیقات بازاریابی نوین». سال سوم، شمارة 10، 75-94. قربانی، محمد؛ زرندی، محمد مهدی و حصاری، رضا (1384). «اخلاق و مسئولیت اجتماعی مدیران». مدیریت فردا، شمارة 11 و 12، 79-92. کاوسی، اسماعیل و چاوشباشی، فرزانه (1389). «طراحی استراتژیهای پایدار در راستای ایجاد مسئولیت اجتماعی». علوم اجتماعی، شمارة 60، 9 – 34. مجتهدی، رضا (1385). «حاکمیت شرکتی و اخلاق کسبوکار: نگاهی گذرا به انواع نظریات مربوط به مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصاد؛ دعوی تاریخی بین به حداکثررساندن سود و توجه به کل جامعه». نامه اتاق بازرگانی، شمارة 86. مصلینژاد، عباس (1391). «سیاستگذاری اقتصادی و مسئولیت اجتماعی دولت». سیاست، دورة 42، شمارة 1، 322-311. میرکمالی، سید محمد (1382). «اخلاق و مسئولیت اجتماعی در مدیریت آموزشی». روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، شمارة 66، 201 -222. نادری خورشیدی، علیرضا و سلگی، محمد (1394). «بررسی تأثر قابلیتهای سازمان و ساختار صنعت بر مسئولیتپذیری اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران». مدیریت بازرگانی، دورة 7، شمارة 1، 229-209. نوری یوشانلویی، جعفر و جوهر، سعید (1393). «مفهومشناسی مسئولیت اجتماعی شرکتهای تجاری در حقوق آلمان، فرانسه، انگلستان و ایران با رویکرد تطبیقی». مطالعات حقوق تطبیقی، دورة 5، شمارة 2، 627-603. Becerra, M. (2010). the theory of firm for strategic management, economic value analysis. Cambridge university press.
Bench, S. & Day, T. (2010). “The user experience of critical care discharges: a meta-synthesis of qualitative research”. International journal of nursing studies, 47 (4), 487-499. Eric Boyd, D., Mcggarry, Mc. E. & Clarke, T. B. (2015). “Exploring the empowering and paradoxical relationship between social media and CSR activism”. Journal of Business Research, 32-124 Costa, C., Lages Luis, F. & Hortinha, P. (2015). “The bright and dark side of CSR in export markets: Its impact on innovation and performance”. International Business Review, 24, 749-757. Darus, F., haslinda., Y., normahiran,Y., Ramli, A. & Mohamed Zain, M. (2015). an Islamic csr framework: perception from practioners, academician and the general public”. Economics and Finance. 31, 495- 502. Enrique, B. & Michaela, B. (2015). “CSR reporting practices of Eurozone companies, Revista de Contabilidad”. Spanish Accounting Review. 18(2), 182-193. Kitada, M. & Ölçer, A. (2015). “Managing people and technology: The challenges in CSR and energy efficient shipping”. Research in Transportation Business & Management,. 17, 36-40. Line, S. (2014). “Introducing value-based framing as a strategy for communicating CSR”. Social Responsibility Journal, 10(1). 184 - 206. Marcio, (2007). “CSR Strategy Formation Processes: A Multiple Case Study from Brazil”. Social Responsibility Journal, Moura-Leite, R. C., Padgett, R. C. & Galan, J. I. (2012). “Is social responsibility driven by industry or firm-specific factors?” Management Decision. 50(7), 1200-1221. Nicolas, J. & Ragodoo, F. (2009). “CSR as a tool to fight against poverty: the case of Mauritius”. Social Responsibility Journal, 5(1), 19 - 33 Patterson, B., Thorne, C. C. & Jillings. C. (2001). Meta- study of qualitative health research: a practical guide to meta-analysis and meta-synthesis. California Sage. Pérez, A. & Rodríguez del Bosque, I (2014). “Customer CSR expectations in the banking industry”. International Journal of Bank Marketing, 32 )3(, 223 – 244. Sandelowski, M. & Barros J.(2007). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer publishing company Inc. Sayekti, y. (2015). “strategic corporate social responsibility (csr), company financial performance and earning response coefficient: empirical evidence on Indonesian companies”. Social and Behavioral Sciences, 211,. 411 – 420. Setiawan, M. & Darmawan. (2014). “The Relationship between Corporate Social Responsibility and Firm Financial Performance: Evidence from the Firms Listed in LQ45 of the Indonesian Stock Exchange Market”. European Journal of Social Sciences, 23(2), 342-259. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,057 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,343 |