تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,121 |
تعداد مقالات | 9,573 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,364,566 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,116,123 |
شناسایی و رتبهبندی شاخصهای تمایز میان مشاغل سیاسی و اداری | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24)، مهر 1397، صفحه 93-106 اصل مقاله (768.69 K) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ipom.2018.5088 | ||
نویسندگان | ||
غلامعلی طبرسا1؛ طیبه امیرخانی* 2؛ سعید نانی3 | ||
1استاد مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استادیار مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سیاستزدگی نظام اداری در زمره مباحثی است که رفع آن همواره مورد نظر اصلاحگران بخش عمومی بوده است. هدف اصلی این مقاله، مشخص کردن شاخصهایی به منظور تمایز میان مشاغل اداری از مشاغل سیاسی به عنوان راهکاری برای مقابله با سیاستزدگی نظام اداری است که در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز به آن اشاره شده است(ماده 54 و 71). منظور از مشاغل اداری، مشاغلی است که لازم است تابع کارراهه باشند و تغییر آنها با تغییر در قوه مجریه جایز نیست و مشاغل سیاسی، مشاغلی هستند که رییس جمهور، حق تغییر در آنها را دارد. این مقاله، تعیین معیارهایی برای تمایز میان این دو نوع از مشاغل را مد نظر قرار داده است. بر این اساس، ابتدا شاخصهایی برای تمایز میان این دو نوع از مشاغل در بخش عمومی به کمک مصاحبه با خبرگان استخراج شدند و سپس این شاخصها به شکل پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفتند و بر اساس دیدگاههای آنها برای مشاغل اداری و سیاسی رتبهبندی شدند. نتایج این پژوهش، نشانگر این است که نیاز به چانهزنی و لابیگری سیاسی، نیاز به لحاظ کردن ارزشهای دینی و ملی، و ضرورت پاسخگویی سیاسی، سه شاخص اول برای مشاغل سیاسی و ضرورت پاسخگویی حرفهای شغل، تخصصی بودن فعالیت شغل و ضرورت پاسخگویی قانونی شغل، سه شاخص اول برای مشاغل اداری هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
"سیاستزدگی"؛ "نظام اداری"؛ "مشاغل اداری"؛ "مشاغل سیاسی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Prioritizing the indicators for distinguishing between political and administrative jobs | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholam Ali Tabarsa1؛ Tayebe Amirkhani2؛ Saeid Nani3 | ||
1Professor of Public Administration, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor of Public Administration, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
3M.A of Public Administration, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Reducing the politicization of administrative system has been considered as an important goal of the reforms of administrative systems. The main purpose of this article is identifying the indicators for distinction between political and administrative jobs as a solution for politicization of administrative system of Iran that recognized by State Service Management Act. Administrative jobs are those which should change based on career and changing them based on the results of presidential election is wrong but political jobs are those that president can change their employees after presidential election. Identifying the measures for distinguishing these jobs is the purpose of this article. In this regard, at first, the indicators for distinguishing these jobs are identified based on experts viewpoints then these indicators have been set in the form of questionnaire and prioritizing for political and administrative jobs. The results show that need for: bargaining and political lobbying, considering religious and national values, and necessity of political accountability are the first three indicators for political jobs. Necessity of occupational accountability, specialization of job tasks and necessity of legal accountability are the first three indicators for administrative jobs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Politicization", "Administrative system", "political jobs", "administrative jobs" | ||
مراجع | ||
دانایی فرد، حسن؛ صادقی، محمدرضا و مصطفیزاده، معصومه (1394). «واکاوی و تحلیل تبعات سیاستزدگی بوروکراسی در نظامهای سیاسی». اندیشه مدیریت راهبردی، 9(2)، 86-57. رنجبر، هادی؛ حقدوست، علیاکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدل، علیرضا؛ سلیمانی، محمدعلی و بهرامی، نسیم (1391). «نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع». مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، 10(3)، 250-238. طواری، مجتبی؛ سوخکیان، محمدعلی و میرنژاد، سید علی (1387). «شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهرهوری بر بهرهوری نیـروی انسـانی بـا اسـتفاده از فنهای MCDM». مدیریت صـنعتی، شماره 1، 88. فقیهی، ابوالحسن (1380). «نظامهای پاسخگویی در بخش دولتی: دیدگاهی تطبیقی، مطالعات بهبود و تحول». 8(29)، 70-53. قلی پور آرین؛ پور عزت، علیاصغر و نیک نژاد، عباس (1387). «تأثیر پیامدهای اثر انسانی بر انتخاب و انتصاب مدیران دولتی». فصلنامة علوم مدیریت ایران، 3(10)، 36-7. محمدی، علی (1390) «کاربرد مقایسهای روشهای تاپسیس تخصیص خطی و تاکسونومی درارزیابی مالی». پژوهشنامة اقتصادی، 11(1)، 302-273. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1392). سیاستزدگی دستگاههای اداری و ارائه راهکارها برای جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی پاکستان، چین و انگلیس). دفتر مطالعات سیاسی. ممبیمی دهکردی، علی (1390). «عرفی طرحها و مدلها در روش تحقیق آمیخته». فصلنامة راهبرد، 20(6)، 234-217.
Bersch, K., Praca, A. & Taylor, M. (2017). “State Capacity, Bureaucratic Politicization, and Corruption in the Brazilian State”. Governance, 30(1),105–124. Borang, F., Cornell, A., Grimes, M. & Schuster, C. (2017) “Cooking the books: Bureaucratic politicization and policy knowledge”. Governance, 31(1), 1-20. Christensen, J.G., Klemmensen, R. & Opstrup, N. (2014). “Politicization and the Replacement of Top Civil Servants in Denmark”. Governance, 27(2), 215–241. Cooper, C.A. (2015). “Bureaucratic Identity and the Resistance of Politicization”. Administration and Society, 50(1), 30-52. Dahlstrom, C. & Niklasson, B. (2013). “The Politics of Politicization in Sweden”. Public Administration, 91(4), 891–907. Dekker, S. & Hansen, D. (2004). “Learning under Pressure: The Effects of Politicization on Organizational Learning in Public Bureaucracies”. Journal of Public Administration Research and Theory, 14(2), 211-230. Denhardt, B. & Catlaw, J. (2015). Theories of Public Organizations, Cengage Learning. Eichbaum, C. & Shaw, R. (2008). “Revisiting Politicization: Political Advisers and Public Servants in Westminster Systems”. Governance, 21(3), 337–363. Hwang, C. L. & Yoon, K. (1981). Multiple Attribute Decision Making Methods and Applications: a state-of-the-art survey, Berlin, Springer. Johnson, B. & Onwuegbuzi, A. (2004). “Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come”. Educational Researcher, 33(7),14-26. Klein, J. (1988). “The Myth of the Corporate Political Jungle: Politicization as a Political strategy”. Journal of Management Studies, 25(l), 1-12. Listhaug, O. & Wiberg, M. (1995). “Confidence in political and private institutions”. in Hans-Dieter Klingemann and Dieter Fuchs(eds.), Citizens and the State. Oxford: Oxford University Press, 298-322. McMenamin, I. (2004). “Parties, promiscuity and politicization: Business-political networks in Poland”. European Journal of Political Research, 43: 657–676. Moynihan, P. & Ingraham, W. (2010). “The Suspect Handmaiden: The Evolution of Politics and Administration in the American State”. Public Administration Review, 70(1), 29-37. Mulgan, R. (1998). “Politicization of Senior Appointments in the Australian Public Service”. Australian Journal of Public Administration, 57(3), 3-14. Ohberg, P., Christiansen, P. & Niklasson, B. (2016). “Administrative Politicization or Contestability? How Political Advisers Affect Neutral Competence in Policy Processes”. Public Administration, 95(1), 269–285. Van de Walle, S. (2018). “Explaining variation in perceived managerial autonomy and direct politicization in European public sectors”. International Review of Administrative Sciences, 0(0), 1–18. Vick, D. (2011). “Politics and Public Administration: What Is the Appropriate Relationship?”. Public Administration Review, 71 (8), 811-812 Weller, P. (1989). “Politicization and the Australian Public Service”. Australian Journal of Public Administration, 48(4), 369- 381. Wilson, W. (1887). The study of administration. in Jay Shafritz and Albert Hyde(ed). Classics of Public Administration, 2nd ed., Chcago: Dorsey Press. Wood, M. (2015). “Politicization, Depoliticization and Anti-Politics: Towards a Multilevel Research Agenda” Political Studies Review, 14(4), 1-13. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 689 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 826 |