
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,781,540 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,036,153 |
نقش هوش هیجانی و درک احساسات محیط کار بر رفتار مصرف کنندگان ورزش همگانی (با رویکرد بازاریابی هیجانی در رفتار مصرف کننده) | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، 1397، صفحه 69-76 اصل مقاله (271.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.2018.5109 | ||
نویسندگان | ||
شهرام نظری* 1؛ فرشاد تجاری2؛ علی زارعی3 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان استان تهران، پردیس شهید چمران | ||
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده | ||
هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین تأثیر هوش هیجانی و احساسات محیط کار بر رضایتمندی مصرف کنندگان ورزش همگانی در ایران است . 384 ورزشکار (220زن و 164مرد ) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از مناطق 22 گانه شهرداری شهر تهران به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند و از پرسشنامة های سنجش هوش هیجانی (براکت و همکاران، 2006) دارای 19 گزاره و پنج خرده مقیاس، مقیاس ادراک احساسات محیط کار (کیم و همکاران، 2009) جهت سنجش هیجانات و احساسات محیط کار/فعالیت که شامل پنج گزاره و دو مقیاس فرعی و نیز مقیاس سنجش رضایتمندی مصرف کننده (ماتیلا و همکاران 2011) شامل 4 گزاره استفاده شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده ازروایی صوری و نظرات 10 تن از متخصصان و ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ مطلوب و بیش از 0.70 گزارش شد. در بخش تجزیه و تحلیل یافته از روش رگرسیون چندمتغیره خطی و در سطح معنی داری 0.05 استفاده شد. نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته برای مدل برازش یافته حاکی از همبسته بودن مدل می باشد(0.441R= ). مقدار ضریب تعیین برابر ( 0.195 R2= )گویای آن است که 5/19 درصد از تغییرات متغیر وابسته مدل توسط متغیر های مستقل معرفی شده به مدل ایجاد شده است. میزان ضریب تأثیر رگرسیونی استاندارد شده متغیر های مستقل هوش هیجانی و احساسات محیط کار با متغیر وابسته رضایتمندی مصرف کننده به ترتیب (0.321 =2 و 0.186 = 1 ) محاسبه شد | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ احساسات محیط کار؛ رضایتمندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring the Role of Emotional intelligence and Emotional Labor on Consumers' Behavioral Sport for all ( with approach emotional marketing on consumer behavior) | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahram Nazari1؛ farshad tojari2؛ ali zarei3 | ||
1Assistant Professor of sport management, Farhangian University of Tehran Province | ||
2Professor of sport management, Tehran Central Branch, Islamic Azad University | ||
3. Associate Professor of sport management, Tehran Central Branch, Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to recognize the impact Emotional intelligence and Emotional Labor on satisfaction Consumers' Behavioral Sport for all in Iran. In order to clarify this we picked 384 (220 female and 164 men) random samples of 22 regions municipal sport organization of Tehran ,They voluntarily filled in Emotional intelligence assessment questionnaires (braket, 2006) , for Emotional Labor assessment questionnaires (kim & et al 2009) and on satisfaction Consumers' Behavioral assessment questionnaires (mutila & et al 2011) with Cronbach’s Alpha more 0.70 were used to determine the reliability coefficient. This study is a relative- analytic one and it has been done by means of a fieldwork . The results indicated that the model of regression have Goodness of fit. there is a direct significant relation between Emotional intelligence( β= 0.186) and Emotional Labor ( β= 0.321) with on satisfaction Consumers (p≤0.05), and the size of R Square (0.195) that show 19.5 percent of changing dependent variable driven of independents variable , also the sub variables consist understand emotion, use emotions ,management emotions and surface emotional labor that more 2.33 and relationship with satisfaction Consumers' Behavioral. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
emotional intelligence, Emotional Labor, satisfaction Consumer | ||
مراجع | ||
- Cummins, R. G., Keene, J. R., & Nutting, B. (2008, May). Sports spectatorship and emotional arousal: The role of camera angle. Paper presented at the meeting of the International Communication Association, Montreal, Canada. - Izard, C. E. (2009). Emotion theory and research: Highlights, unanswered questions, and emerging issues. Annual Review of Psychology, 60(1), 1_25. - Georgia Yfantidou, Aikaterini Tsernou.( 2011). Criteria of Participation at the Sport and Recreation Services of Municipal Organizations. International Journal of Sport Management, Recreation & Tourism, Vol.7, pp.1-10. - Javadipour; M, Saminia; M, (Spring 2013). Sport for all in Iran and Codification of perspective and programs strategy. Applied Research of Sport Management, Volume 1, Issue 4, Page 1-104. - Jean Donio’ & Paola Massari and GiuseppinaPassiante,( 2006), "Customer satisfaction and loyalty in a digital environment: an empirical test", Journal of Consumer Marketing, Vol. 23 ( 7), PP445 – 457. - Keshavarz, Lo., Farahani, A, Khajehpour, P. (Autumn 2014). Designing Relationship Model of Emotional Intelligence and Multiple Intelligence in Kohgloyah and Boyer-Ahmad Province, General Administration of Youth and Sport. Volume 3, Issue 10, Page 89-99. - Kidwel, Hardest, Murth and Sheng. (2011) Emotional Intelligence in Marketing Exchanges, Journal of Marketing, 75 (January), 78 –95. - Kim and Agrusa,( 2011) Hospitality service employees’ coping styles: The role of emotional intelligence, two basic personality traits, and socio-demographic factors, International Journal of Hospitality Management, 30, 588–598. - Lee, L., Amir, O., & Ariely, D. (2009). In search of homo economicus: Cognitive noise and the role of emotion in preference consistency. Journal of Consumer Research, 36, 173_187. - Madrigal, R. (2008). Hot vs. cold cognitions and consumers’ reactions to sporting even outcomes. Journal of Consumer Psychology, 18, 304_319. - Ministry of Sport & Youth of Iran (2014) Sport for all, strategy and development. Secretariat of the Strategic Council. - Scheerder, J., Vandermeerschen, H., Borgers, J., Thibaut, E., & Vos, S. (2013). Vlaanderen sport! Vier decennia sportbeleid en sportparticipatie [Sport in Flanders! Four decades of sport policy and sport participation] (SBS Series, Vol. 5). Ghent: Academia Press. - Vos, S. (2012). Triangle relationships in mass sport provision. Analyzing similarities differences and interorganisational relationships across civic, public and market sectors. Ghent: Academia Press. - Vos, S., Wicker, P., Breuer, C., & Scheerder, J. (2013). Sports policy systems in regulated Rhineland welfare states: similarities and differences in fi nancial structures of sports clubs. International journal of Sport Policy and Politics, 5(1), 55–71.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,326 |