تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,022,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,937,826 |
ارائه یک چارچوب مفهومی برای پردازش نظریة مدیریت ویترینی | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 13، دوره 6، شماره 4 (پیاپی 24)، مهر 1397، صفحه 151-164 اصل مقاله (989.4 K) | ||
نوع مقاله: اکتشافی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ipom.2018.5254 | ||
نویسنده | ||
علی قربانی* | ||
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله تبیین یک مسئله اپیدمیک و نوظهور در سبکهای مدیریتی تحت عنوان سبک مدیریت ویترینی است. برای طراحی چارچوب مفهومی، از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد و برای گردآوری دادهها از ابزار «مصاحبه اکتشافی» و «مشاهده» استفاده شده است. نمونه مورد مصاحبه 17 نفر از است. دانشگاه دارای حداقل پنج سال سابقه اجرایی بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری هدفمند و روش گلوله برفی استفاده شد. همچنین 26 نفر از مدیران چند سازمان، مورد مشاهده قرار گرفته و مصاحبه نیمه ساختارمند با ایشان صورت گرفت. کفایت تعداد نمونه از روش اشباع نظری حاصل شد. «اعتبار» مدل بهوسیله ابزار «گروه کانون» 15 نفر نخبگان و نظریهپردازان، طی دو دور در معرض نقد و نظر قرار گرفت. چارچوب مفهومی طراحی شده برای نظریة مدیریت ویتریتی با استناد مبانی نظری تحقیق پشتیبانی شده است. نتایج 4 عامل مؤثر بر مدیریت ویترینی و 7 استراتژی برای مواجهه با این نوع مدیریت را ارائه میکند. در انتها، برای محک زدن چارچوب ارائه شده و قابلیت کاربرد نظریه، فرضیاتی تدوین شده است تا توسط محققان آتی به بوته آزمایش گذارده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت ویترینی؛ عملکرد ویترینی؛ نظریه مدیریت ویترینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Introducing an Conceptual Framework to Processing Theory of Showcase Management Style | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Ghorbani | ||
Assistant Professor of Business Administration, Payame Noor University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article is to explain an widespread and emerging problem in management styles as showcase management.To design a conceptual framework, the grounded theory was used. Data collection instruments consisted of "exploratory interviews" and "observation". 17 of the university professors had at least five years of work experience were selected for interview. For choice of them the purposive sampling and snowball method was used. Also 26 of managers of some organization were observed and semi-structured interviews were conducted with them. The adequacy of the sample was achieved by theoretical saturation. Over two rounds, the creditability of model was discussed by "focus group" of 15 elites and theoreticians. The designated framework for Showcase Management Theory is supported literature. The results shows 4 factors affects showcase management and 7 strategy for confront with this management style. Finally, to test the proposed framework and the applicability of the theory, certain hypotheses are proposed to be tested by other researchers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
showcase management, showcase management style, showcase management theory | ||
مراجع | ||
احمدی، سید علیاکبر؛ سیاهکلرودی، مژگان و نیکزاد، امیر (1391). مدیریت اخلاق حرفهای، تهران: انتشارت مهکامه. امراللهی بیوکی، ناهید؛ زارع بیدکی، سعید؛ میرغفوری، سید حبیباله (1385). سومین کنفرانس مدیریت عملکرد، مرکز همایشهای علمی. باقی نصرآبادی، علی و امیری میرزاپوری، جابر (1394). «بررسی تأثیر سبک مدیریت بر انگیزش سازمانی». مجله مدیریت فرهنگی، 9(29)، 33-48. جوادی، محسن (1393). «بررسی سبکهای رهبری سازمانی و کاربردهای آن، موفقیت سازمانی درگرو رهبری اثربخش». روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3201. جوادین، سید رضا؛ قلیپور، آرین و جانعلیزاده، محمد (1394). «مروری بر پدیده زهرآگین و بررسی احتمال پیدایش آن در مراحل مختلف چرخه حیات سازمان». فرایند مدیریت توسعه، 2-17. خنیفر، حسین؛ نقیمی، محمد و فاتحی، نرگس السادات (1390). بررسی رابطه بین تیپ شخصیت A&B و سبک مدیریت. داناییفرد، حسن، امامی، مجتبی (1386). «استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی داده بنیاد». فصلنامه اندیشه مدیریت، 1(2)، 69-97. داناییفرد، حسن؛ صادقی، محمدرضا و مصطفیزاده، معصومه (1394). «واکاوی و تحلیل سیاستزدگی در نظامهای سیاسی». فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 9(2)، 57-86. رابینز، اسیفن پی (1389). رفتار سازمانی. ترجمه: پارسیان، علی، اعرابی، سید محمد، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. رحمانی، جعفر و نصرآبادی باقی، علی (1379). مدیر موفق. تهران: انتشارات لوح محفوظ. رحمانی، زینالعابدین؛ باقری، سید محمدباقر و رجاییفر، حسن (1394). بررسی تأثیر رهبری استراتژیک بر کسب مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجی سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی: ادارة آموزش و پرورش ساری)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز ساری. رضاییان، علی (1385). مبانی مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت. رضاییان، علی (1387). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات سمت. زارعی، متین؛ حسن، الوانی سید مهدی؛ جندقی، غلامرضا و احمدی، فریدون (1389). «ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی». مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 2(5)، 39 - 56. سرلک، محمدعلی (1395). «ارائه یک چارچوب مفهومی برای پردازش نظریة جنجال – نتیجه». فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، 4(4)، 131-143. سلطانی، محمدرضا و علیانی، موسی (1396). «مقایسه تطبیقی و تحلیلی نظام ارزشیابی عملکرد و نظام ارزشیابی شایستگیها در سازمان». فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 9(1)، 157-182. سلطانی، مرتضی (2003). «مدیریت اخلاق در سازمان». ماهنامه تدبیر، 14(132). سید جوادین، سید رضا؛ قلیپور، آرین؛ شوکی جانعلیزاده، محمد (1393). «شناسایی تأثیر بهکارگیری سبک رهبری زهرآگین در سازمان بر نتایج و پی آمدهای منابع انسانی». فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 6 (4)، 109-127. شالچی، وحید (1392). عطش منزلت در جامعه ایرانی. مجله جامعهشناسی در ایران، 14(2)، 30-56. عباس پور، عباس (1387). مدیریت منابع انسانی پیشرفته. تهران: انتشارات سمت. عظیمی، حسین؛ عطافر، علی و شائمی برزکی، علی (1389). «بررسی عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر فساد اداری – مالی در سازمانهای دولتی مراکز استانهای اصفهان و زنجان». فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، 4(2) 129-147. فقهی، فرهمند (1392). «اولویتبندی سبکهای مدیریت برای ارتقای عملکرد کارکنان سازمانهای خدماتی (مورد مطالعه: سازمانهای خدماتی شهر تبریز)». فصلنامه مدیریت بهرهوری، 7(27)،91 – 112. فقیهی، ابوالحسن، واعظی، رضا (1389). «تأملی بر تعامل بوروکراسی و فرهنگ در ایران». فصلنامه علوم مدیریت ایران، 5(19)، 1-31. میر سپاسی، ناصر (1389). مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار. تهران: انتشارات میر. یعقوبی، نورمحمد؛ شکوهی، جواد؛ رئیسی شهرویی، حفصه و سیدی، فرزانه (1394). بررسی تأثیر سبک های رهبری بر عملکرد سازمانی با میانجیگرهای یادگیری و نوآوری سازمانی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 7(2)، 32-56. Patiar, A. & Mia, L. (2013). “Transformational Leadership Style, Market Competition And Departmental Performance”. International Journal of Hospitality Management, 28 (2009) 254–262.
Littrell, f. f. (2007). “Influences On Employee Preferences For Empowerment Practices By The Ideal Managerin China”. International Jouvnal Of Intercultural Relations, 31, 87-110. Ozer, F. & Cihan, T. (2014). “Effect Of Strategic Leadership Style On Firm Performance: A Study In a Turkish SME”. Precedia-Social And Behhavioral Sciences, 15,778-784. Khalid, S. A. & Ali, H. (2005), The Efects Of Organizational Citizenship Behavior On Withdrawal Behavior. International Journal Of Management And Entrepreneurship, (1), 30-34. Strauss, Anselm L. (1994), Qualitative Analysis for Social Scientists, Cambridge, England: Cambridge University Press. Taghavi, G. & Bolagh, H. (2010). Examnination Of The Relationship Between Personality And Transformational Leadership Among 19 Regions Of Admini Strators Of The Ministry Of Education In Thehran. Moa Dissertation Of Thehran University In Persian. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,393 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,274 |