
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,043 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,775,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,031,921 |
آزمون مدل ساختاری روابط وجدان و تعامل مادر-کودک؛ بررسی نقش واسطهای کنترل تلاشمند در کودکان پیشدبستان | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، دی 1397، صفحه 9-26 اصل مقاله (474.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2018.41312.2226 | ||
نویسندگان | ||
پروین کدیور1؛ غلامرضا صرامی2؛ زهرا اشعری* 3 | ||
1استاد گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
2استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش به آزمون مدلی در رابطه با رشد وجدان در اوان کودکی میپردازد. چگونگی ارتباط دو مبنای رشدی محیط تربیتی و ویژگیهای سرشتی کودک در رشد وجدان اخلاقی او همواره مورد مطالعه پژوهشگران بوده است. در این مقاله برای بررسی ارتباط میان عوامل درونی و محیطی در رشد اخلاقی کودک، نقش متغیر کنترل تلاشمند در رابطه تعامل مادر ـ کودک و رفتار سازگار با قانون و همدلی که دو جنبه از وجدان هستند، بررسی میشود. روش: بدین منظور 515 کودک پیشدبستانی، به طور تصادفی انتخاب شدند و مادران آنها پرسشنامههای مربوط به هر سه متغیر را پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل مسیر برای دو متغیر وابسته همدلی و رفتار سازگار با قانون و زیرمقیاسهای تعامل مادر ـ کودک شامل نزدیکی (تعامل مثبت)، وابستگی و تعارض و زیرمقیاسهای کنترل تلاشمند، شامل بازداری درونی، تمرکز توجه، خوشایندی محرکها و حساسیت ادراکی، اثرگذاری تعامل مادر ـ کودک بر ابعاد وجدان در 24 مسیر بررسی شد. شاخصهای برازش در همه مسیرهای پیشنهادی مدل، به جز یک مورد، معنادار و مناسب بود. یافته ها: در مجموع، نتایج آزمون مدل، نشان میدهد که تعامل مثبت مادر ـ کودک با واسطه کنترل تلاشمند بر همدلی و رفتار سازگار با قانون در سن پیشدبستان تأثیر دارد. همچنین نتایج پژوهش، فقدان نقش واسطهای کنترل تلاشمند کودک را در رابطه مؤلفه وابستگی مادر ـ کودک بر رفتار سازگار با قانون کودک نشان میدهد. نتیجه گیری: این پژوهش، نقش و اهمیت عاملیت، به ویژه کنترل تلاشمند را در سن پیشدبستان، برای نتیجهبخش بودن تعامل مثبت با مادر در درونیسازی ارزشهای اخلاقی نشان داد. | ||
کلیدواژهها | ||
وجدان؛ همدلی؛ رفتار سازگار با قانون؛ تعامل مادر ـ کودک؛ عاملیت؛ کنترل تلاشمند؛ پیشدبستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Test of Structural Model of Relations among Conscience and Mother-Child Interaction in Pre-School Children: To Investigate the Meditative Role of The Effortful Control | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvin Kadivar1؛ Gholamreza Sarami2؛ Zahra Ashari3 | ||
1Professor of Psychology Group, Kharazmi University | ||
2Assistant Professor of Psychology Group, Kharazmi University | ||
3Ph.D student of Psychology, Kharazmi University | ||
چکیده [English] | ||
\ Introduction: This study is a test of a model related to conscience development in early childhood. Researchers have studied that tow developmental bases, child's temperament and educational environment, how have relation together. This paper studies the model that links the early mother-child relationships, children’s temperament trait of effortful control, and their empathy and rule-compatible conduct, two aspects of child conscience. Method: In play study, we used N=515 preschool students. In a developmental chain, effortful control was posited as a mediator of the links between mother-child relationship and children’s conscience. Effortful control is consisted of attention focusing, inhibitory control, low-intensity pleasure and perceptual sensitivity. Mother–child relationship is consisted of conflicts, closeness and dependence. We used path analyses method and 24 paths analyzed in this model. Based on the fitting coefficients, exceptone path, the model considered suitable. Conclusion: Structural modeling analyses, with effortful control as a mediator, supported relationship across mother-child interaction and empathy and rule-compatible conduct of pre-school's children. Effortful control has not mediation role in effect of dependence of mother-child on rule-compatible conduct. Result: Findings of this study shows the importance of agency and effortful control of pre-school's children for effective interaction with mother in the irmoral internalization. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conscience, Empathy, Rule-compatible conduct, Mother-childinteraction, Agency, Effortful Control, Pre-school | ||
مراجع | ||
ـ ابارشی ز،؛ طهماسیان ک،؛ مظاهری م. ع. و پناغی ل (1388). تأثیر آموزش «برنامه ارتقاء رشد روانی- اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر- کودک» بر خوداثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی،3 (3) :49-58. - اسماعیلی، ف.؛ نوری، ع.؛ مرادی، ع. ر (1395)، تأثیر بازیهای رایانهای آموزش توجه بر شبکههای توجه و خلق دانشآموزان دارای نارسایی توجه - بیشفعالی، فصلنامه کودکان استثنایی، (1)16،5-19. - برک، ل (1383). روان شناسی رشد. ترجمه یحیی سید محمدی، جلد اول، تهران: ارسباران. - قاسمی، و (1391)، برآورد حجم نمونه در مدلهای معادله ساختاری و ارزیابی کفایت آن برای پژوهشگران اجتماعی، مجله جامعهشناسی ایران، دورۀ 12، ش 4،161-138. - کدیور، پ (1391)، روانشناسی اخلاق، تهران: آگه. - کیلن، م.؛ اسمتانا، ج (1389)، رشد اخلاقی، کتاب راهنما، ترجمه محمدرضا جهانگیرزاده؛ علی شیخ شعاعی و سید رحیم راستی تبار. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. - Aksan, N.; Kochanska, G. and Ortmann M. R. (2005). "Conscience in Childhood: Old Questions New Answers". Developmental Psychology, 41(3),506–516. - Aksan, N.; Kochanska, G. and Ortmann M. R. (2006). "Mutually Responsive Orientation Between Parents and Their Young Children: Toward Methodological Advances in the Science of Relationships". Developmental Psychology, 42(5), 833–848. - Collins, W. A.; Maccoby, E. E.; Steinberg, L.; Hetherington, E. M. & Bornstein, M. H. (2000). "Contemporary research on parenting: The case for nature and nurture". American Psychologist, 55, 218-232.- Dun, J.; Brown, J. R. & Maguire, M. (1995). "The Development of children's moral sensibility: Individual differences and emotion understanding". Developmental Psychology, 31, 649-659.
- Eisenberg, N.; Fabes, R. A.; Nyman, M.; Bernzweig, J. & Pinulas, A. (1994). "The relations of emotionality and regulation to children’s anger-related reactions". Child Development, 65, 109-128.
- HirJoseph, F.; Hair, Jr. G.; Tomas, M.; Hult, Christian M. Ringle, Marko Sarstedt (2016), A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), Sage Publications
- Killen, M. & Smetana, J. H. Eds. (2014). Handbook of moral development, 2nd ED, New York, Psychology Press.
- Kochanska, G. (1991). "Socialization and temperament in the development of guilt and conscience". Child Development, 62, 1379-1392.
- Kochanska, G. & Aksan, N. (1995). "Mother-child mutually positive affect, the quality of child compliance to requests and prohibitions and maternal control as correlates of early internalization". Child Development, 66(1), 236-256.
- Kochanska, G.; Murray, K. & Coy, K. C. (1997). "Inhibitory Control as a contributor to conscience in childhood: From toddler to early school age". Child Development, 68, 263–277.
- Kochanska, G. (1997). "Multiple pathways to conscience for children with different temperaments: from toddlerhood to age 5". Developmental Psychology, 33, 228-240.
- Kochanska, G.; Aksan, N. & Nichols, K. E. (2003). "Maternal power assertion in discipline and moral discourse contexts: Commonalities, differences, and implications for children's moral conduct and cognition". Developmental Psychology, 39, 949-963.
- Kochanska, G. & Knaack, A. (2003). "Effortful control as a personality characteristic of young children: antecedents, correlates, and consequences". Journal of Personality,71(6):1087-1112.
- Kochanska, G. & Nazan, A. (2004). Conscience in Childhood: Past, Present, and Future, Merrill - Palmer Quarterly, 50(3), 299-310.
- Kochanska, G.; Kim, S. & Nordling, J. (2012). "Challenging Circumstances Moderate the Links Between Mothers' Personality Traits and Their Parenting in Low-Income Families With Young Children". Journal of Personality and Social Psychology,103(6), 1040-1049.
- Kochanska, G.; Kim, S. (2014). "A Complex Interplay Among the Parent-Child Relationship, Effortful Control, and Internalized, Rule-Compatible Conduct in Young Children: Evidence from Two Studies". Developmental Psychology, 50(1), 8–21.
- Kop, C. B. (1982). "Antecedents of self-regulation: A developmental view". Developmental Psychology, 18, 199-214.
- laible, D. J. & Thompson, R. A. (2000). "Mother-child discourse, attachment security, shared positive affect, and early conscience development". Child Development, 71, 1424-1440.
- Nordling, J. K.; Boldt, L. J.; O’Bleness J. & Kochanska, G. (2016). "Effortful Control Mediates Relations Between Children’s Attachment Security and their Regard for Rules of Conduct". Social Development, 25 (2), 268–284.
- Putnam, S. P. & Rothbart, M. K. (2006). "Development of short and very short forms of the children's behavior questionnaire". Personality Assessment, 87(1), 102-112.
- Rothbart, M. K.; Ahadi, S. A.; Hershey, K. L. & Fisher, Ph. (2001). "Investigating of Temperament at Three to Seven Years: The Children Behavior Questionnaire". Child Development, 72(5), 1394-1408.
- Spinrad, T. L.; Eisenberg, N.; Silva, K. M.; Eggum, N. D.; Reiser, M.; Edwards, A. & et al. (2012). "Longitudinal relations among maternal behaviors, effortful control and young children’s committed compliance". Developmental Psychology, 48, 552–566.
- Valiente, C.; Eisenberg, N.; Fabes, R. A.; Shepard, S. A.; Cumberland, A. & Losoya, S. H. (2004). "Prediction of children's empathy-related responding from their effortful control and parents' expressivity". Developmental Psychology, 40, 911-926
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,190 |