
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,043 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,776,115 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,032,415 |
رابطۀ نگرش زبانی با مؤلفههای هویت قومی-فرهنگی در سه نسل از مهاجران ایرانی به بحرین | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 4، آذر 1397، صفحه 9-19 اصل مقاله (745.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2018.5357 | ||
نویسندگان | ||
زهرا عباسی* 1؛ محبوبه باقری2 | ||
1استادیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2کارشناس آموزش زبان فارسی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی تغییرات در نگرشهای هویت قومی-فرهنگی و تأثیر زبان (فارسی یا عربی) بر دیگر مؤلفههای هویت قومی-فرهنگی در بین سه نسل از ایرانیان مهاجر در بحرین، با استفاده از پرسشنامۀ استاندارد ارتباطات متقابل بینفرهنگی در جوامع متکثر (MIRIPS) انجام شد. زبان در حال کاربرد، نگرش نسبت به زبان فارسی دربرابر زبان عربی، حفظ سنتهای ایرانی در برابر سنتهای عربی، نگرش نسبت به فعالیتهای اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و دوستان و حس تعلق به فرهنگ ایرانی دربرابر فرهنگ عربی، به عنوان مؤلفههای موردنظر این پژوهش انتخاب شدند. بررسی یافتهها نشان داد از لحاظ نگرش نسبت به این مؤلفهها تفاوت معناداری میان سه نسل وجود دارد و نسل اول مهاجران احساس تعلق خاطر بیشتر و بهتری به گروه هویتی اولیۀ خود، یعنی هویت قومی-فرهنگی ایرانی، نسبت به بقیه گروهها دارند و این وابستگی فرهنگی و حس تعلق در نسلهای دیگر به تدریج کم شده است. این نکته در همۀ مؤلفههای هویت قومی-فرهنگی قابل مشاهده است. همچنین، براساس یافتهها، نمیتوان فاصلۀ مشخصی میان نسلها قائل شد، بلکه باید هویت قومی-فرهنگی را در میان نسلهای مختلف به صورت پیوستاری تلقی کرد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نیز نشان داد که زبان بر تمامی مؤلفههای هویت قومی-فرهنگی تأثیرگذار است و با آنها رابطهای مثبت و معنادار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ هویت فرهنگی؛ زبانشناسی قومی؛ زبان مادری؛ نشل دوم و سوم مهاجران؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Language Attitude and Ethnocultural Identity Components in Three Generations of Iranian Immigrants in Bahrain | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Abbasi1؛ Mahboobeh Bagheri2 | ||
1Assistant professor of Persian Language Teaching, Tarbiat Modares University | ||
2Persian Language Teaching Graduate | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to investigate the changes as well as the effect of the language in use (Persian or Arabic) on ethnocultural identity and its components across three generations of Iranians migrating in Bahrain by means of the standard questionnaire of Mutual Intercultural Relations in Plural Societies (MIRIPS). The components under study were language in use and attitude toward Persian language versus Arabic language, preserving Iranian versus Arab traditions, attitude towards social activities, attitude towards social connections, and friends, as well as the sense of belonging to Iranian culture as compared with Arabic culture. The findings of the research indicate that there is a significant difference across the three generations in terms of the attitudes towards these components with the first generation immigrants feeling more attached to their primary identity group (i.e. the Iranian ethnic identity) as compared to the other groups. Besides, it was observed that this cultural affinity and sense of belonging to their primary identity group have slowly diminished in other generations, a result which is visible in all components of ethnocultural identity. Findings do not show any distinct gap among the generations; yet the ethnocultural identity can be observed continuously across the different generations. Also, the results of Pearson correlation test display that the language affects all components of ethnocultural identity showing a positive and meaningful relationship with them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
identity, Ethnocultural Identity, Mother Tongue, Second and Third Generation Immigrants, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
آزاد ارمکی، تقی و عارف وکیلی (1392). مطالعۀ جامعهشناختی تعریف مفهوم هویت ملی میان اندیشمندان ایرانی. فصلنامۀ مطالعات توسعۀ اجتماعی-فرهنگی، دورۀ2، شمارۀ 1، 9-35. آشنا، حسامالدین و محمدرضا روحانی (1389). هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مؤلفههای بنیادی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دورۀ 3، شمارۀ 4 (پیاپی 12)، 157-184. اسماعیلی، رضا، ثریا معمار و صدیقه رئوفیمنش (1390). بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان درسالهای 75، 80 و 85. نامۀ پژوهش فرهنگی، دورۀ 12، شمارۀ 13، 9-40. برمن، مارشال (1382). تجربۀ مدرنیته: هر آنچه سخت و استوار است دود میشود و به هوا میرود. مترجم: مراد فرهادپور. تهران: طرح نو. جنکینز، ریچارد (1381). هویت اجتماعی. مترجم: تورج احمدی. تهران: شیرازه. حاجیانی، ابراهیم (1388). جامعهشناسی هویت ایرانی. تهران: پژوهشکدۀ تحقیقات استراتژیک. دانش، پروانه و عاطفه توکلی (1393). مطالعۀ هویت نسل دوم ایرانیان خارج از کشور. پژوهشنامۀ توسعۀ فرهنگی اجتماعی، دورۀ 1، شمارۀ 2، 23-40. رجایی، فرهنگ (1382). مشکل هویت. تهران: نشر نی. روحالامینی، محمود (1379). زمینۀفرهنگشناسی. تهران: انتشارات عطار. ریتزر، جرج (1389). مبانی نظریۀ جامعهشناسی معاصر و ریشههای کلاسیک آن. مترجم: شهناز مسماپرست. تهران: نشر ثالث. علیخانی، علیاکبر (1386). هویت فرهنگی ایرانیان و عقبماندگی یک بررسی علی. در: هویت ایران، به اهتمام علیاکبر علیخانی، (صص 95-141). تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی. فروتن، یعقوب (1391). بررسی اجتماعی و جمعیتشناختی مناسبات هویت و مهاجرت. فصلنامۀ مطالعات ملی، دورۀ 13، شمارۀ 2 (پیاپی 50)، 73-94. فکوهی، ناصر (1395) هویت فرهنگی چیست؟ تارنمای انسانشناسی و فرهنگ. برگرفته از: https://article.irna.ir/fa/c1_7423/ قمری، محمدرضا (1385). نقش زبان در تأمین امنیت ملی. فصلنامۀ دانش انتظامی، دورۀ 8، شمارۀ 4، 94-107. قمری، محمدرضا و محمد حسنزاده (1389). نقش زبان در هویت ملی. زبانپژوهی، دورۀ 2، شمارۀ 3، 153-172. کاستلز، امانوئل (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت (جلددوم). مترجم: حسین چاوشیان. تهران: طرح نو. گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخیص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. مترجم: ناصر موفقیان. تهران: نشرنی. میرزایی، حسین، توکل آقایاری هیری و سجاد قربانپور (1392). بررسی رابطۀ زبان مادری با هویت ملی و هویت قومی. راهبرد اجتماعی-فرهنگی، دورۀ 3، شمارۀ 9، 59-81. نواح، عبدالرضا و سیدمجتبی تقوینسب (1386). تأثیر احساس محرومیت نسبی بر هویت قومی و هویت ملی: مطالعۀ موردی اعراب استان خوزستان. مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ 8، شمارۀ 2، 142-163.
Kritz, M. M. (2007). Migration: International. In G. Ritzer (Ed.), The Blackwell encyclopedia of sociology (Vol. 5) (pp. 3019-3025). Oxford: Blackwell Publishing. Phinney, J. S., & Ong, A. D. (2007). Conceptualization and measurement of ethnic identity: Current status and future directions. Journal of Counseling Psychology, 54(3), 271-281. Schnepf, S. V. (2007). Immigrants' educational disadvantage: An examination across ten countries and three surveys. Journal of Population Economics, 20(3), 527-545. Trofimovich, P., & Turuševa, L. (2015). Ethnic identity and second language learning. Annual Review of Applied Linguistics, 35, 234-252. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 875 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 882 |