تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,102 |
تعداد مقالات | 9,447 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,032,454 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,943,093 |
نقش مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان (تعیین راهبرد و سیاست) | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1392، صفحه 121-138 اصل مقاله (484.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فراهانی* ؛ الهام غلامپور؛ امین عادلخانی | ||
دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
دانشجویان اولین گروهیاند که میتوانند در مورد آموزشها و مهارتهای خود اظهارنظر کنند. نظرهای این گروه در رابطه با سیاستگزاری دولت دربارة اشتغال اهمیت ویژهای دارد. لذا، هدف از این پژوهش بررسی مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان با تحلیل نظرهای دانشجویان کارشناسیارشد این رشته بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و شیوة اجرا میدانی بود. جامعة آماری تحقیق تمامی دانشجویان کارشناسیارشد تربیتبدنی در سال تحصیلی 91-1390 بودند که با بهرهگیری از جدول مورگان 330 نفر به صورت تصادفی خوشهای نمونهگیری شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته بود که پس از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرارگرفت (84/0=α). از آمار توصیفی و آزمون t تکمتغیره برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، از نظر دانشجویان کارشناسیارشد تربیتبدنی، نقش سیاستگزاری دولتی بر انتظارهای شغلی دانشجویان در حد «زیاد»، نقش سیاستگزاری دولتی بر رضایت شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد»، نقش آموزش نظری در آیندة شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد»، نقش آموزش عملی و مهارتی در آیندة شغلی دانشجویان در حد «زیاد»، نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر انتظارات شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد» و نقش عوامل اقتصادی و معیشتی مؤثر بر انتظارات شغلی دانشجویان در حد «زیاد» ارزیابی میشود؛ همچنین، اختلاف میانگین تمامی گویههای تحقیق با میانگین فرضی سه، معنادار بود (05/0>P). بهطور کلی، نقش مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان بسیار مهم و حیاتی است. در پایان، با عنایت به یافتههای پژوهش، راهبرد پیشنهادی محققان به مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی عبارت است از تقسیم مسئولیت در دانشکدهها و گروهها با سه رویکرد آموزشمحور، پژوهشمحور و کارآفرین، به ترتیب در راستای دستیابی به مرزهای علوم ورزشی در جهان، حرفهای کردن علوم از طریق افزایش کیفیت آموزش عالی در رشتة تربیتبدنی، و کارآفرینی و حل بحران بیکاری با اختصاص تسهیلات خوداشتغالی به دانشگاهیان کارآفرین حوزة ورزش. سیاستهایی نیز برای دستیابی به راهبرد پیشنهادی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
انتظارات شغلی؛ تربیتبدنی؛ راهبرد و سیاست؛ مدیریت و سیاستگزاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Management and Policymaking of Physical Education Faculties and Departments and Directing Students' Job Expectations Postgraduate Students' Perspectives | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Farahani؛ Elham Gholampour؛ Amin Adelkhani | ||
Payam Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Management and policies governing on education in educational faculties and departments are among the influencing factors in gaining ability and job preparation of graduated students. In addition, the students' perspectives, as the goal population, are taken into consideration in shaping the job expectations. Therefore, the purpose of the present study was to examine the role of management and policymaking of physical education faculties and departments in directing the job expectations of students via analyzing their postgraduate students' perspectives. The method of this study was descriptive-survey conducted based on field study approach. The statistical population of the research consisted of all postgraduate physical education students studying in 2011-2012. Applying Morgan Formula, 330 subjects have been randomly selected among this population through cluster sampling. The research instrument consisted of a researcher-made questionnaire that has been distributed among respondents after ensuring its validity and reliability (α=0.84). Descriptive statistics and Univariate t-test have been utilized to analyze the collected data. The results of the study showed that the respondents evaluated the role of governmental policymaking in their job expectations and job satisfactions "high" and "moderate" to "high" respectively. In addition, the findings showed that the role of theoretical training in their career future is between "moderate" to "high", while the role of practical and skills training in their career future is "high". The findings also indicated that the effects of social and cultural factors as well as economic and living factors on students' job expectations were evaluated to be "moderate" to "high" and "high" respectively. It was also demonstrated that the mean disparity of all research items with the hypothetical mean of three has been meaningful (Pfaculties and departments is very important and vital. Regarding the findings of this study, the strategies suggested by researchers to the curriculum planners and educational content suppliers in postgraduate degree of physical education in respect to shifting the orientation of current educational systems from training-based system towards research-based system, and research-based courses towards making skills and entrepreneurship environments is according to the provided strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
job expectations, management and policymaking, Physical Education, strategy and policy | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,436 |